Deel dit artikel
-

Cisco wederom op consumentenmarkt

Cisco Systems neemt voor een bedrag van 500 miljoen dollar Linksys Group over en betreedt hiermee de consumentenmarkt. Linksys maakt apparatuur voor het aanleggen van een netwerk in de eigen woning. Een eerdere poging van Cisco om greep te krijgen op de consumentenmarkt mislukte.

In 1998 lanceerde Cisco Systems een onderdeel dat zich richtte op de consumentenmarkt met modems bestemd voor snel internet. Twee jaar na de start werd het bedrijfsonderdeel alweer opgedoekt omdat Cisco de concurrentie, die met name op prijs gevoerd werd, niet aankon. Bovendien stond breedbandinternet voor consumenten nog in de kinderschoenen.

Cisco bleef echter interesse houden in de consumentenmarkt, zegt Charlie Giancarlo, senior vice president en general manager product development, tegenover de Wall Street Journal. De afgelopen drie jaar werd marktonderzoek gedaan en er waren plannen om een eigen productlijn voor de consumentenmarkt te ontwerpen. De overname van Linksys geeft Cisco een "vliegende start" bij de hernieuwde introductie op die markt, aldus Giancarlo.

De consumentenmarkt voor netwerkapparatuur, zowel vast als draadloos, is momenteel ook aanzienlijk sterker dan tijdens de eerste poging van Cisco om deze markt te betreden. Bijna alle providers maken stevig reclame voor breedbandinternet en de computer is geworden tot een knooppunt voor digitaal entertainment. Cisco citeert uit onderzoek van de Dell'Oro Group waaruit naar voren komt dat in 2002 deze markt voor netwerken binnenshuis wereldwijd 3,7 miljard dollar bedroeg, een bedrag dat zal toenemen tot 7,5 miljard dollar in 2006.

Linksys , dat is opgericht in 1988, profiteert van deze opleving, het zag de omzet vorig jaar met 24 procent groeien tot een bedrag van 439 miljoen dollar. Behalve apparatuur voor vaste en draadloze netwerken binnenshuis (onder andere routers), levert Linksys ook producten voor gebruik in combinatie met wifi, het draadloze internet voor grotere oppervlakten, zoals een winkelcentrum of een stadsdeel. De overname van Linksys voor een bedrag van 500 miljoen dollar in aandelen is de duurste van Cisco sinds mei 2000.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond