Deel dit artikel
-

CNN mengt reclame met redactie

update CNN.com heeft op de site links met reclame geplaatst die moeilijk te onderscheiden waren van de overige links. Het bedrijf kreeg daarop meteen kritiek en haalde al snel bakzeil. Een dag nadat er publicaties verschenen over deze methode van adverteren paste CNN de site al aan.

In de secties Technology , World of US , staat in de rechterkolom op CNN.com een rijtje links. De links bestaan uit teksten zoals 'If you love coffee' of 'FreeSummercampAdvise'. Wie erop klikt komt op de site van een adverteerder.Tot eind vorige week waren deze links niet direct te herkennen als reclame, terwijl het hier wel om reclame ging.

"Het is duidelijk dat CNN deze links moet voorzien van de toevoeging 'adv' of 'advertisement', het lijkt teveel op de rest van de site", reageerde Sreenath Sreenivasan van de Columbia University Graduate School of Journalism op donderdag tegenover Cnet. Een woordvoerder van CNN meldde dat dit alsnog zou gebeuren in de komende dagen. Vrijdag bleek de site al aangepast.

Het mengen van reclame met content is met name gestimuleerd door zoekmachine Overture, deze presenteert zoekresultaten die feitelijk bestaan uit advertenties. Adverteerders kunnen bieden op de hoogste positie in de rangschikking. Bij Overture is de commercie duidelijk te onderscheiden, achter de link staat het bedrag dat een adverteerder betaalt voor iedere klik, anderen zijn minder duidelijk hierin. Dit leidde vorig jaar tot een klacht bij de FTC, de toezichthouder op de Amerikaanse handel. De FTC deed daarop aanbevelingen om zoekresultaten van reclame te onderscheiden.

Het voorbeeld van CNN voor het plaatsen van tekstlinks op nieuwspagina's wordt binnenkort wellicht nagevolgd door ABC.com, dat plannen hiertoe ontvouwde in een mailing gericht op adverteerders.

Deel dit bericht

3 Reacties

bernard van isacker

Op de site van CNN staat boven de links duidelijk vermeld dat het over advertisement gaat. Of dit nu pas zo is, no idea…

Monique van Dusseldorp

De vermelding dat het hier om advertenties gaat is inderdaad pas toegevoegd na kritiek in de pers hierover.

Redactie Emerce

Ongeveer gelijktijdig met het verschijnen van het oorspronkelijke bericht bleek CNN de site al aangepast te hebben. Uit de eerste reactie hierboven komt dat al naar voren. Het bericht is nu eveneens aangepast. Redactie EmerceJasper Houtman

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond