Deel dit artikel
-

Consumentenbond in de aanval

'De wetgeving van de consument moet gaan gelden op Internet, in plaats van de wet van de slechtste', aldus directeur Felix Cohen bij de presentatie van een nieuwe campagne van zijn Consumentenbond. De bond wil internetters mobiliseren met een nieuwe website , het WebTader-keurmerk voor betrouwbare webwinkels, een Internetpanel, een reclamecampagne en verschillende bijeenkomsten.

Bij de presentatie in de Amsterdamse Waag zijn de eerste twintig Webtrader-logo's uitgedeeld aan e-tailers. De drie aanwezige vertegenwoordigers van financiële dienstverlener FBTO, boekwinkelketen Bruna en kaartenservice Keekaboo kregen een taart met het logo erop. Campagneleider Wibo Koole vertelde dat het keurmerk illegaal was overgenomen door Het Hollandse Huishouden, maar dat daarbij geen link was gemaakt naar de nieuwe site van de Consumentenbond.

De bond streeft naar een een aantal van 50 webwinkels met het nieuwe keurmerk. Er waren 150 aanvragen geweest, terwijl er dus maar 20 zijn uitgedeeld aan goedgekeurde ondernemingen. Koole noemde dit een teleurstellend resultaat. 'Het is slecht gesteld met e-shopping in Nederland.'

Directeur Felix Cohen ging nog wat verder in zijn pessimisme over de stand van zaken op Internet. 'Uit onderzoek is gebleken dat 8 procent van de goederen niet bij de
consument terechtkomt. Stel je voor dat ik ga winkelen in de supermarkt en bij thuiskomst blijkt bijna 10 procent van de spullen te ontbreken?' De Consumentenbond maakt zich sterk voor wetgeving op het gebied van e-commerce. Koole: 'Het land van de consument moet hierbij gaan gelden.'

De eerste uitkomsten van het internetpanel zijn weinig opzienbarend. De gemiddelde leeftijd van de deelnemers is 37 jaar, een ruime meerderheid is man en bijna de helft hoger opgeleid. Wel interessant was de favoriete Top 3 van webwinkels: Shop.nl kwam hierin voor als beste èn als slechtste e-shop. Wehkamp en Bruna werden eveneens als minst favoriete winkels gezien, Amazon en Bol als beste.

De Consumentenbond gaat verder bijeenkomsten organiseren rond het thema 'De Digitale Consument'. Zaterdag 6 november is er een congres over de Digitale Tweedeling, waar onder meer minister van Boxtel en directeur Smits van KPN telecom zullen gaan spreken, en donderdag 11 november begint een digitale conferentie via de site van de bond waarop iedereen twee weken lang kan meepraten over kopen via Internet.

De reclamecampagne van de Consumentenbond toont allerlei 'linke' figuren, zoals een dikke kale man, die erop moeten wijzen dat het kopen via Internet 'link' is. De advertenties worden getoond op intenet en andere media. Ook zijn er e-cards te versturen via de campagnesite www.webtrader.nl.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond