Deel dit artikel
-

Consumentenbond verhardt strijd tegen sms-boeren

Er moeten scherpere regels komen voor misleidende online reclame over sms-diensten. Om de strijd tegen de sms-dienstenaanbieders kracht bij te zetten, dient de Consumentenbond 3 klachten in bij de Reclame Code Commissie.

Na ruim 300 klachten die binnenkwamen op een special meldpunt op social netwerk Hyves, heeft de bond besloten naar de Reclame Code Commissie te stappen. In eerste instantie worden de aanbieders Celldorado, Artiq Mobile B.V. en D2 Mobile het vuur aan de schenen gelegd.

De dienstenaanbieders gebruiken ten onrechte het woord ‘gratis’. Met lokkertjes en de kans om een iPhone te winnen, zit de gebruiker vast aan een duur abonnement.

Volgens de consumentenbond is dit slechts het ‘topje van de ijsberg’. Eerder eiste de Consumentenbond een onderzoek naar de werkwijze van telecomaanbieders en aanbieders van sms-diensten. Ook Economische Zaken wil, in overleg met de Consumentenautoriteit en OPTA de 1 jaar oude sms-gedragscode tegen het licht houden om te zien of dit afdoende bescherming biedt voor onder meer kinderen en ouders.

Na kritiek uit verschillende hoeken, koos de stichting sms-gedragscode eieren voor haar geld en gaf onlangs aan zelf de gedragscode aan te willen passen. Onder meer de vorm van de aanmeldbevestiging krijgt strengere richtlijnen om zogenaamd gratis sms’jes tegen te gaan.

Uit de meldingen die binnenkwamen op Hyves bleek verder dat telefoonproviders  weinig medewerking verlenen als eigen klanten problemen hebben met een sms-abonnementsdienst.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond