Deel dit artikel
-

“Conversieoptimalisatie is geen trukendoos”

“Conversieoptmalisatie is geen eenmalig proces, het is geen trukendoos en het is ook niet de oplossing van alle problemen”, Sander Tamaëla SEO en Conversie Optimalisatie Consultant bij OneToMarket, weet precies te vertellen wat conversieoptimalisatie niet is.

Wat het wel is, dat weet Tamaëla gelukkig ook. Hij spreekt op het Emerce Conversion-event over de bezoeker die centraal staat. “Die levert immers geld op.” Hij geeft aan dat het gaat om het verhogen van de kracht van de website door te blijven testen.

De eerste stap in dit proces draait om data. “De meeste mensen hebben al een oplossing om de webstatistieken te verzamelen, als bijvoorbeeld Google Analytics.” Hij vervolgt: “Daarin kun je zien wat de bezoeker doet en waar deze uitstapt.” Dat laatste punt, het uitstappen is belangrijk in het conversieoptimalisatieproces. “Je wilt de drempels weghalen om de gebruiker zo soepel mogelijk door de website te navigeren en makkelijker die conversie te realiseren.”

Drempels

Tamaëla somt de bekendste drempels op: “ Onnodige velden, juiste elementen, onvindbare call to action, lappen tekst en irriterende inlog procedures.”  De vraag bijvoorbeeld of iemand vaste klant wil worden, dat kan ook gedaan worden na een bestelling, als de conversie al binnen is, zo geeft Tamaëla mee.

Daarnaast adviseert de conversie-consultant om de pijlen te richten op de juiste bezoeker. “Die wil je converterend krijgen. Het is belangrijk om te weten wat voor type het is. Iemand die snel wil beslissen of iemand die veel informatie nodig heeft.”

Beslisssers

Er zijn langzame en snelle, logische en emotionele beslissers. “Spreek al deze bezoekers aan. Geef de korte informatie voor de snelle beslisser. Voor de langzame beslisser heb je tekst nodig, bijvoorbeeld reviews. Bij Amazon kan je bijvoorbeeld al een stukje in het boek lezen. Tekst is belangrijk, maar houd het scanbaar”, stoomt Tamaëla door.

En hij heeft meer tips. Meten is weten en Tamaëla spreekt in dit opzicht over de micro conversies die niet direct, maar op termijn tot conversie leiden. “Kijk wat mensen lezen, wat ze aanklikken. Vraag je je af en maak inzichtelijk waarom gebruikers dit doen om tot een uiteindelijke conversie te komen. De uiteindelijke conversie bestaat immers uit alle mini-conversies.”

Segmenteer

Een van de laatste punten die hij aanstipt is de oorsprong van de gebruiker. “Komen mensen van YouTube, dan zijn ze waarschijnlijk visueel ingesteld. Of komen ze van Autoweek vandaan, van zoekmachines, van contentsites?” Tamaëla meent dat een site elke pagina per bron moet optimaliseren. Met mate, dat wel, maar een landingspagina moet op de bezoeker zijn afgestemd. “Segmenteer je bezoeker en koppel daar een landingspagina aan.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond