Deel dit artikel
-

“Coördinatie operators en telefoonproducenten moet beter”

De coördinatie tussen operators en producenten van mobiele telefoons moet veel beter. Anders verkleint de kans dat consumenten nieuwe diensten gebruiken en worden de verliezen op investeringen snel groter. Bij UMTS dreigt dit opnieuw te gebeuren. Dat zegt Forrester-analiste Michelle de Lussanet tegenover Emerce.

De Lussanet wijst op de debacles rond de introductie van WAP (begin 2000) en de eerste maanden van GPRS (in het najaar van 2000). "De netwerken waren uitgerold, en iedereen vroeg zich af waar de toestellen waren", roept de Forrester-analiste in herinnering.

"De coördinatie tussen de makers van mobiele toestellen en de operators is enorm belangrijk, anders wordt er enorm verloren op de investeringen en is de kans veel kleiner dat consumenten de diensten gaan gebruiken", aldus De Lussanet. Zij erkent tegelijk dat de mislukking van WAP ook te wijten was aan "de slechte gebruikerservaring". Bij de huidige MMS-geschikte telefoons vindt De Lussanet de afstemming echter "redelijk". Als voorbeeld noemt ze de samenwerking tussen Vodafone en Sharp bij Vodafone live!.

Wanneer het misgaat, zo merkt ze op, ligt dat niet alleen aan een gebrekkige samenwerking. Telefoonmakers zijn vaak bang te vroeg met hun toestellen op de markt te komen. Ook blijkt het soms technisch tegen te vallen "zoveel rekenkracht in een klein toestel te stoppen", aldus de Forrester -analiste.

De Lussanet is bang dat ook bij de introductie van UMTS de afstemming van de industrie te wensen over zal laten. In Nederland wil Vodafone in de eerste helft van dit jaar in de vier grote steden een UMTS-netwerk operationeel hebben. Ben en Dutchtone hebben voor eind volgend jaar hun eerste UMTS-diensten gepland . In een aantal Europese landen wordt de uitrol de tweede helft van dit jaar verwacht. Maar het ontbreekt vooralsnog aan voldoende UMTS-geschikte toestellen.

Volgens de analiste is de afstemming van de industrie in Azië veel beter dan in Euopa. De Lussanet: "Daar gaat bijvoorbeeld NTT DoCoMo met NEC om tafel zitten en vertelt hoe zij wil dat het nieuwe toestel eruit ziet." In Europa gaan toestelmakers als Siemens en Nokia veel meer hun eigen weg, meent zij. De Lussanet: "Hier is Nokia een succesvol merk, sommige gebruikers zeggen dat ze een abonnement op Nokia hebben."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond