Deel dit artikel
-

De bThere.tv experience

Maandelijks bespreekt Martijn van Osch, oprichter van Links4News.com ( www.links4news.com) ) nieuwe, opvallende, interessante of revolutionaire webconcepten. Deze maand is zijn oog gevallen op bThere.tv ( www.bthere.tv). ).

Breedband internet" is een term waarvoor tot dusver nog niet een eenduidige definitie is gevonden. Veel internet-professionals relateren breedband internet direct aan de snelheid waarmee men data kan up- en downloaden. Anderen leggen niet zozeer de nadruk op het aantal bits per seconde, maar gaan vooral uit van de "breedband ervaring". Ofwel, men ziet breedband internet als een totaal nieuwe manier om multimediale, interactieve ervaringen op te doen, zonder dat men hieraan expliciet een waarde in de vorm van een minimum verbindingssnelheid koppelt.

Het demonstreren van breedband internet als een nieuwe multimediale en interactieve ervaring heeft onder consumenten de grootste impact op de keuze of men wel of niet overgaat tot het nemen van een breedband internetverbinding. Want wat betekent nu eigenlijk een downloadsnelheid van 200 Kb/s? De meeste consumenten zullen u het antwoord schuldig blijven.

Uniek?

De kracht van breedband internet is dus niet het aantal kb/s, maar de ervaring die men opdoet bij het gebruik ervan. Maar is die ervaring nu wel zo uniek? Ik denk het niet. Of beter, ik denk dat veel consumenten de "broadband experience" niet als uniek zullen ervaren. Want hoe legt u aan een consument uit dat het geweldig is wanneer je online slechts twee minuten hoeft te downloaden om een leuk filmpje van drie minuten lengte te bekijken? Dat lukt u niet. Hij is immers gewend om simpelweg op een knop te drukken en direct op een groot scherm beelden van hoge kwaliteit aan zich voorbij te zien flitsen. 'Televisie' is de naam van dit geweldige apparaat.

De echte doorbraak van breedband internet zal pas van zich laten spreken wanneer het internet niet als zodanig meer herkend wordt en dus volledig geïntegreerd zal zijn met apparaten die we nu al kennen, zoals bijvoorbeeld de televisie. Immers, wanneer de verbindingssnelheid hoog genoeg is, zal het mogelijk worden om consumenten zelf te laten bepalen wanneer ze welk programma willen zien of wanneer ze naar welke mu ziek willen luisteren. Televisiezenders, zoals we die nu kennen, zullen dan overbodig worden. Wat echter van veel groter belang zal zijn, is via welke ingang consumenten inzichtelijk kunnen krijgen welke programma's, muziek of spelletjes voor hen interessant zijn. De eerste aanzet tot een dergelijk multimediaal concept is terug te vinden op de site van bThere.tv.

Ingenieus

bThere.tv is een site die de huidige wetten van webdesign totaal aan de kant heeft geschoven. Dit wordt direct duidelijk wanneer de "High Bandwidth"-versie van deze site zich langzaam op mijn monitor ontrafelt. De fantastische vormgeving en de ingenieuze (in eerste instantie moeilijk te begrijpen) navigatie geven al direct aan dat het hier niet om zomaar een site gaat. Het aanbod op de site is divers: muziek in uiteenlopende categorieën, documentaires, foto's? Alles is op te vragen, te bekijken en/of te beluisteren en er kan tevens achtergrondinformatie bij de betreffende bestanden weergegeven worden. Verder kunnen bezoekers de documentaires beoordelen en eventueel met andere bezoekers een discussie aangaan over een specifiek programma.

Conclusie

bThere.tv is tot dusver het enige concept dat ik ken dat zodanig ver is doorontwikkeld, dat het nu al weergeeft hoe de aansturing en interactie van de toekomstige televisie (of misschien is entertainment-center een betere benaming) er uit zou kunnen komen te zien. Projecteer de breedband versie van bThere.tv op het beeldscherm van een televisie, voeg een muis-achtige functie aan de afstandbediening toe en de multimediale, interactieve ervaring is een feit. In één woord: geweldig!

Deel dit bericht

8 Reacties

Da Prince

Wow! bthere.tv is echt supercool! Zijn er nog meer van zulke initatieven op het web te vinden?

Frank

Nou, kijk eens op heavy.com, of beter nog: ga eens naar 120seconds.com. Dan zie je ook meteen waar bthere.tv zijn "inspiratie" voor het design heeft gehaald. Door gebrek aan bandbreedte nu even niet de mogelijkheid om fullforce te kijken, later een uitgebreidere reactie.

T. Esarac

"bThere.tv geeft nu al weer hoe de aansturing en interactie van de toekomstige televisie er uit zou kunnen komen te zien." Ben ik het op zich mee eens, maar probleem hierbij blijft dat het een "lean-forward" vorm van entertainment is, zelfs wannneer je het op de TV projecteert in combinatie met een muis-achtige afstandsbediening. De user-interface (en aangeboden content) nodigt niet echt uit tot passieve entertainment. Maar dat kan ook een kwestie van wennen zijn… "Televisiezenders, zoals we die nu kennen, zullen dan overbodig worden" Denk dat dat niet per definitie het geval is. Misschien wel wanneer het gaat om deze vorm van actieve en on-demand content, maar huidige TV zenders zullen om verschillende reden blijven bestaan en dit soort concepten (als bThere.tv) gaan incoporeren. Een daarvan is het vertrouwen dat de huidige TV-merken hebben en een zekere tweede is dat er altijd behoefte zal blijven aan passieve content. TV merken zullen altijd een soort van "gids-functie" kunnen vervullen. Neem bijvoorbeeld Yorin. Die zou beide vormen van "programmering" moeten kunnen combineren en met de kracht van haar merk kunnen zorgen voor voldoende bereik onder de consumenten. Gehanteerde distributieplatformen kunnen naast elkaar bestaan. Bijvoorbeel digitale ether (efficient en goedkoop) voor geprogrammmeerde passieve entertainment en fiber-to-the home (duur, maar on-demand) voor actieve entertainment. Dit alles aangestuurd door een intuitieve user-interface met vetrouwde Yorin look & feel.

Arthur

Dit is het begin van wat we mee gaan maken, het wordt alleen maar beter!

Jacob Nubé

Eindelijk komt Flash tot zijn recht! Een site als deze had ik nog niet eerder gezien. Iedereen kent inmiddels wel sites met daarin verweven de Flash-technologie. De meeste van deze sites komen echter niet verder dan een welkomstfilmpje met de mogelijkheid om te clicken op 'SKIP INTRO'. Deze site laat zien dat er vele mogelijkheden zijn voor multimedia op internet. Datgene dat op de site te zien is, is misschien niet allemaal zo nieuw, maar er wordt eindelijk op een originele en creatieve manier omgegaan met de Flash-technologie en waarschijnlijk vele andere technologieen waar ikzelf niet van op de hoogte ben. Hopelijk wordt deze vorm van entertainment op internet doorontwikkeld en zal het een mooie vorm van digitale interactieve televisie kunnen worden. Ik heb met genoegen de site bekeken. Puur alleen al om eindelijk weer eens iets anders op het net te vinden. De site is wel erg druk en daardoor is het moeilijk in een oogopslag te zien wat er daadwerkelijk op de site gedaan kan worden en wat er te zien is. De huidige jongeren generatie, waar ik mijzelf als student natuurlijk nog onder reken, zal waarschijnlijk weinig problemen hebben deze vorm van entertainment te addopteren. Als deze vorm van entertainment groeit en zich doorontwikkeld ben ik ervan overtuigd dat het een succes wordt. Dit stukje is misschien iets al te positief, maar ik vind het prachtig dit soort initiatieven te zien. Ik kan haast niet wachten op meer. groeten, Jacob Nubé

DutchTwin71

kvind het nogal opgeblazen allemaal. Zoals Frank al zegt in zijn eerste reactie: http://www.heavy.com…. Niks nieuws, niks bijzonders. Bestaat allemaal al veel langer. En voordat we nu met de massa van breedband internet kunnen genieten zijn we minstens 5 jaar verder. ADSL 512 is al te langzaam om dit soort initiatieven "to the fullest" te beleven. www wordt weer "Wereld Wijd Wachten". Er verschuift kennelijk iets. Continue lopen we tegen de beperkingen aan van het internet. Ook al heeft het kabeltje thuis naar de wijkcentrale een fijne snelheid, de rest van de netwerken hangen voornamelijk nog steeds aan koper aan elkaar. Enig idee wat er gebeurt als je de helft van de Nederlandse huishoudens opeens voorziet van "breedband internet"? Inderdaad; hetzelfde als iedereen een paar jaar geleden ervaarde met een modempje; wachten, wachten, wachten….. We kunnen net ietsje sneller surfen en vervolgens ontwikkelen we allerlei concepten zodat de limieten in np-time al weer zijn bereikt. Don't get me wrong! Ik moedig absoluut deze initiatieven aan, maar de technologie is er simpelweg nog niet klaar voor, laat staan dat de doelgroepen er technisch klaar voor zijn. Vergeet niet dat mensen een NIEUWE internetaansluiting thuis moeten laten aanleggen die zowel in aanleg als gebruik over het algemeen veel duurder zijn dan de "dial-up" verbindingen die een slechts voor een uur of twee in de week worden gebruikt. Deze mensen zitten hier helemaal niet op te wachten want die hebben al meer dan 30 tv-kanalen tot hun beschikking. Zolang overheden in Nederland en daarbuiten geen prioriteiten stellen aan breedband internet en hier flink in investeren (infrastructuur, niet de aansluitingen thuis) zullen initiatieven als bThere.tv, heavy.com en 120seconds.com een langzame dood sterven binnen nu en twee jaar. Het bewijs is al geleverd door het vertrekken van Bredband uit Nederland.

Arthur

Het uitblijven van de breedband snelheden, die voor deze initiatieven (bthere.tv en dergelijke) noodzakelijk zijn, zijn niet besteed aan overheden. Dit is geheel bedoeld voor bedrijven die in de Nederlandse markt willen investeren. Het vertrekken van Bredband uit Nederland is niets anders dan het commerciële inzien van een te kleine markt wat te veel investeringen vergt. De T3 snelheden, die elders in de wereld te vinden zijn, zullen nog lang uitblijven voor de Nederlandse consument. Bthere.tv is daarom niet bedoeld voor de (zeer) kleinere Nederlandse markt maar is gericht op de markt in de VS (daar waar er wel met gedegen snelheden over het net gesurft kan worden)

K. de Wildt

Breedband Internet is een term die niets zegt. Dat is net zoiets als de term nieuwe economie. Integratie van Internet en TV: it ain't gonna happen. Bij ieder nieuw medium zijn de oude media zich meer gaan toeleggen op het voor hen specifieke onderdeel en zich gaan divergeren (leuke leestip: The 11 Immutable Laws of Internet Branding, Ries&Ries, voor nadere verklaring) Integratie Internet en TV: hoe lang wordt daar al niet over gesproken. Set top box, met kastjes voor de tv gaan zitten? Wake-up! TV is een passief medium, sociaal, geen interactie. En al wat we nog nodig hebben na deze jubelverhalen zijn een paar investeerders die er het eerste jaar 20 mln inpompen, het tweede jaar nog 40, in een vervolgronden nog 5, want anders komen ze het jaar niet door en dan zegt de curator: kip, ik heb je… Stel gewoon de volgende grote belangrijke vraag: (en dan niet alleen laten beoordelen door die ene enthousiaste student die eindelijk wat meer Flash ziet, no offence ment) Wat is de toegevoegde waarde voor de consument? En dan bij het verzinnen van antwoorden wel zelf doorvragen natuurlijk. Dus niet zeggen, ja, maar dan kan hij zelf filmpjes kiezen. Punt. Want dat kan al en de vraag daarbij is dan weer: zit de consument daar op te wachten? Heeft het uiteindelijk ergens toegevoegde waarde voor hem? Wat biedt BThere Tv mij wat ik elders nog nergens kan vinden of waar ik al andere substituten voor heb? Wat biedt het mij, wat ik nodig heb of kan gebruiken? Als er geen toegevoegde waarde voor de consument is, zal deze misschien in eerste instantie 'gefaked' kunnen worden, maar al snel kom je weer bij de kern uit. Zonder toegevoegde waarde geen business. P.S. Toch wel weer leuk om te zien dat BThere toch ook met een 'lekkere meid' in een pop-up bij het openen van de pagina de aandacht probeert te trekken, in het afspeelscherm 'sexbanners' heeft staan en in de programma's een grote portie plaatjes en filmpjes van modellen e.d. Some things will never change…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond