Deel dit artikel
-

De Experts: Industrie

Joost Becking

Initiatiefnemer van www.internetinbeeld.nl.

Hoeveel Internetbouwers zijn er eigenlijk in Nederland?

"Afgaande op ons onderzoek voor Internet-in-beeld schat ik dat zo'n 2000 à 2500 bedrijven in Nederland zich bezighouden met de bouw van, en advies over websites. Daarvan hebben zo'n 250 bedrijven meer dan vijftien werknemers in dienst. De bouwers zitten goed. Ze voeren ideeën uit en verdienen altijd geld. Je ziet dat de eisen die klanten stellen steeds hoger worden. Het wordt belangrijker om met projectmethodes te werken, afspraken na te komen en budgetten te respecteren. Kortom: professionalisering. Gevestigde ondernemers zullen zeggen: 'ja hè hè', maar voor de Internetwereld is dat nieuw."

Wat moet je zijn: een one-stop-shop of een specialist?

"Steeds meer bedrijven bieden een totaaloplossing en nemen zowel de bouw als het design, de hosting en bijvoorbeeld WAP-toepassingen op zich. Aan de andere kant zie je bedrijven ontstaan die zich hebben gespecialiseerd in bijvoorbeeld Flash-design. Dat soort bedrijven werken dan weer samen in clusters. Voor alle bedrijven geldt dat men bezig is met het formuleren van de missie: waar staan we nu eigenlijk voor, wat is onze core-business, kunnen we wel alles tegelijk doen. Klanten nemen er namelijk geen genoegen meer mee dat je 'een Internetbedrijf' bent."

Waarom wordt er zoveel gefuseerd en overgenomen?

"Schaalvergroting is belangrijk om grote klanten te bedienen. Zij gunnen opdrachten aan bedijven die het pan-Europees kunnen aanpakken. Het is dus een vraag uit de markt. Verder kan zo'n fusie of overname een oplossing zijn voor cashflow-problemen en biedt het vaak ook toegang tot meer kennis."

www.internetinbeeld.nl

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond