Deel dit artikel
-

De mondiale aanval op conventionele tv

De tv gaat online, met wifi of snoer. Apple, Google, Philips, Samsung — computerbedrijven en producenten van televisietoestellen liggen op de loer. Elk met zijn eigen vinding. De kabelaars en de omroepen moeten hun domein delen. Kunnen UPC en Ziggo overleven? Hoe blijft de Vara in beeld?

Achterover leunen, lean back, daar gaat het om bij het tv kijken. Geen gedoe, niet te veel handelingen. ‘Kijkers willen met een zak chips en bier kunnen genieten en niet hoeven te knoeien met veel toetsen en andere ellende’, zegt Gert Suur, chef van Media Daily.

Het klinkt zo eenvoudig. Alsof er nooit iets verandert. Maar de tv is de tv niet meer. Dit is de tijd van de iPad, een beetje sms en Twitter. We kijken interactief, we kijken op ons mobiel, of op schoot, we kijken overal. Hoe houden we dát eenvoudig? En wát kijken we, en vooral, waar komt het vandaan?

Bijvoorbeeld van het bedrijf Media Daily, dat de Pittbox biedt, een settopbox. Gert Suur gelooft in dit alternatief voor de kabelaars en omroepen: "Er is een neutrale partij nodig zonder wurgende koppelingen met isp’s, kabelaars of tv-merken. Wij bieden geen internet op tv, maar internetcontent op tv als extra aanvulling."

De box is getest in Rotterdam Nesselande en Deventer. De lering: "Normaal is het internetbeeld op televisie afgrijselijk, zeker de teksten. Dat moet je opwaarderen." Ook tv-zenders kunnen via het openbare internet binnenkomen op "goede analoge kwaliteit". Skypen kan nog niet, maar wel een vorm van MSN.

Content op tv. Internet op tv. Dit is tv-nieuwe stijl. Maar hebben we dat niet vaker gehoord?

Al een jaar of 15 duiken plots initiatieven op, en even snel verdwijnen ze weer. Zo’n twee jaar geleden hadden we in Nederland nog de kastjes die toegang gaven tot internet op tv – diverse startups in Hilversum leken hoge ogen te gaan gooien, voorop Avinity. Tele2, vaak de eerste met nieuwe diensten in Nederland, sprong in het diepe met Hyves TV via zo’n kastje. "De test was een succes", zegt Günther Vogelpoel, directeur consumenten van Tele2 nu. "We hebben ervaring opgedaan met het platform, maar het was niet de bedoeling om het massaal te gaan verspreiden."

Avinity, inmiddels in Amerikaanse handen, zou ook voor SBS6 internetdiensten op tv gaan brengen. En dan met name MyVideo, de SBS-variant van YouTube op de digitale tv-pakketten van UPC en Tele2. Nooit meer van gehoord.

Bij de interactiviteit op tv een vergelijkbaar verhaal: UPC zweerde bij "de rode knop", een toets op de afstandsbediening om mee te reageren op reclame en eenvoudige vragen in programma’s. Na een paar jaar stelt het nog niets voor, ondanks inspanningen van de Bond van Adverteerders.

Diederik Karsten, algemeen directeur van UPC, verdedigt de rode knop nog: “Het duurt ontzettend lang, eerder tien jaar dan twee jaar. Adverteerders bleken er nog lang niet aan toe te zijn. Maar het komt wel, in Engeland werd het uiteindelijk ook een succes.” Maar UPC’s directeur Digitale Televisie Ivo Lochtman voorspelt het tegendeel: "Het is een heel eenvoudige manier van interacteren, maar we zijn er niet mee getrouwd. Over tien jaar bestaat het zeker niet meer."

Exit Hyves TV, exit Rode Knop. Einde verhaal, zou je dus denken.

Maar niet zo snel. Mirko Mensink,  directeur Corporate Development van kabelaar Ziggo, die eigenlijk nooit veel heeft gezien in de interactiviteit: "De rode knop is een beetje de zwart-wittelevisie terwijl er al lang kleur, HD en 3D is. Inmiddels dienen zich veel boeiender mogelijkheden aan voor interactiviteit.”

Zo bleek ook eerder dit jaar op de technologiebeurs CES in Las Vegas, waar een vloedgolf aan internet-tv’s ten tonele verscheen. De meeste hebben een menu met "preferred partners". Met een applicatie of een eenvoudige toolbar kom je bij een van die partijen terecht. Er zit immers geen toetsenbord bij de tv om webadressen in te tikken (hooguit is er een een pad voor sms).

Het doet een beetje denken aan Net TV, waarmee Philips ons vorig jaar al verwonderde: het bedrijf kwam met een browser met voorgeprogrammeerd eBay, Dailymotion, Wannahaves en MeteoGroup (en inmiddels zitten ook YouTube, NOS Video, Speurders, RTL Gemist, Iens en Picasa erop). Bovendien was er ruimte voor reclame-exploitatie, in samenwerking met media- en reclamebureaus.

Toch bleef het een beperkte oplossing. De nieuwe varianten gaan verder. Samsung biedt samen met Yahoo op Internet@TV bijvoorbeeld widgets voor favoriete tv-zenders en ook applicaties als NOS Journaal, Nu.nl, Buienradar, 9292, Fileindex, maar ook ABN Amro, Quoteweb, TV Gids, Cinenews.nl, Hyves, Funda en Just Eat. Internationaal komen YouTube, Picasa, Skype en games mee.

Sony blaast in de bus met Bravia Internet Video. De "XrossMediaBar"  geeft toegang tot videosites als YouTube en DailyMotion. Je kunt voor favoriete sites en clips bladwijzers toevoegen. Net als Samsung biedt Sony op enkele modellen widgets die zijn te downloaden. Het concern onderhandelt met Google en Intel over uitbreiding van de functionaliteit.

De aanval op de tv-kabel lijkt geopend. Iedereen en alles op tv. Neem
Zoom.in: zo’n partij met veel webvideo, die recentelijk een overeenkomst heeft afgesloten met Ajax TV. Wil Zoom.in naar de televisie? Algemeen directeur Jan Riemens: "Ja, maar de mogelijkheden op televisie zijn veel beperkter dan op internet en mobiel.” Zoom.in ziet kansen om op tv in een hoger tempo dan welke tv-zender ook nieuwsflitsen en andere video’s te genereren. "Zeker als we ons houden aan ons on-demand concept."

Ivo Lochtman, directeur Digitale TV bij UPC lijkt niet al te ongerust. "Natuurlijk kan dit een concurrent worden, maar wij bieden Ajax TV en andere nieuwe zenders op televisie in een veel betere kwaliteit dan op de pc." Hij voorziet vooral een fragmentatie door de komst van aan de ene kant Samsung en Sony met IP-distributie en aan de andere kant Google en Apple. “Dat zal een veel harder spel geven in onderhandelingen over rechten."

Grote partijen zullen struikelen in Hilversum, denkt hij. "Apple, Microsoft, Sony, Philips en Samsung zullen redelijk snel met Disney, Universal of CNN overeenkomsten kunnen sluiten. Maar lokale content is veel moeilijker en ze zullen dan eerst naar grote landen gaan."

Voor het zo ver is, heeft UPC wellicht een miljoen klanten voor digitale televisie, denkt Lochtman. "Die moeten we dan vasthouden met kwaliteit en klantenservice voor de beste prijs. Wij kunnen uiteindelijk ook zelf via internet de concurrentie aangaan."

Behalve kabelaars kunnen ook zenders het onderspit delven in een on-demand markt. Kan UPC ze overbodig maken met eigen rechten? "UPC koopt soms rechten van programma’s om een doelgroep op te bouwen. Zo hebben we dat gedaan met Desperate Housewives, RTL Lounge en Gooise Vrouwen om digitale pakketten aantrekkelijker te maken voor vrouwen. Het was te veel een mannenaangelegenheid."

Er dreigt wel degelijk gevaar voor partijen. Zo zit het succes van Eredivisie Live ook Sport 1 in de weg. Lochtman: "Voor de lange termijn is de omvang van de Nederlandse markt te beperkt. Nu is nog niet duidelijk welk deel van de 7 miljoen huishoudens premium sport zal nemen."

UPC, dat bij meer dan 70 procent van de klanten een Pluspakket weet te slijten, zet in op de extra’s van internet. "De mogelijkheden met Hyves, Facebook en Twitter zullen we hoe dan ook gaan bieden op televisie. We gaan ook investeren in applicaties voor messaging. Het begint met voorkeuren in de Elektronische Programma Gids (EPG) die je kunt delen met anderen. We gaan geen eigen sales opbouwen, maar we trekken wel gesponsorde content zoals Rabosport en Ajax TV."

De Vara, de omroep die al experimenteerde met Philips Net TV en met Samsung Internet@TV de Vroege Vogels Widget gaat inzetten, zal in de EPG van UPC een afgeleide van de real-time “Vara Gids op Twitter“ brengen. De kijker kan in de elektronische gids de Vara Gids selecteren met dagelijks maximaal tien kijktips. Edwin Valent, hoofd nieuwe media van de Vara, verwacht grote veranderingen: “Het belang van lineaire televisie in het basispakket zoals we dat nu kennen, ook al is dat digitaal, zal aan belang gaan inboeten.”

Valent kijkt met interesse naar een initiatief als Iphion van Merien ten Houten en Robert Klep, 15 jaar geleden bedenkers van Ilse. “Daar kan de kijker zelf bepalen welke kanalen hij in zijn pakket voorkeurzenders opneemt en betaalt. Dat is uiteindelijk wat een kijker wil.”

Hij verwacht niet dat dit het einde betekent van de kabelaar, maar de relevatie zal volgens hem afnemen. “Het versplintert heel erg over diverse aanbieders. Zo kijk ik basketbal via NBA.com, heb je straks de mogelijkheid om voetbalwedstrijden te kopen voor je iPad, mobiel of laptop, en YouTube biedt live-cricketwedstrijden aan." En wat als merken zelf de distributie op zich nemen? Valent: "Dan komt er geen kabelaar meer aan te pas, behalve misschien nog voor de kale internetverbinding.”

Mirko Mensink van kabelaar Ziggo gaat de strijd aan. “Je kunt het heel defensief benaderen vanuit de verwachting dat de merken én de zenders je voorbijlopen. Maar je kunt het ook zien als een kans om je distributie via een dubbel kanaal nog sterker te maken en een nog sterkere binding met je klant op te bouwen.”

Hij gelooft niet dat standaard kabelpakketten hun langste tijd hebben gehad. "Het kabelpakket is vertrouwd en navigeert eenvoudig. Maar we moeten wel een nieuwe organisatie ontwikkelen voor de kanalen die erbij komen. Als de kijker moet kiezen uit een jungle aan content, zoals nu het geval is op internet, zijn wij een soort Google voor tv. In feite komt de omroepster van vroeger weer terug om de kijkers bij de hand te nemen en persoonlijk te adviseren."

Ziggo praat al met Samsung en Philips. "En waarom zouden wij niet de lokale partner kunnen worden van Apple TV in Nederland? Die partijen kunnen wel direct consumenten benaderen maar dat is niet eenvoudig, al is het maar omdat internationale series moeten worden ondertiteld, content in de huiskamer moet komen en er moet worden afgerekend met de klant.”

Mensink verwacht dat er een combinatie zal blijven bestaan van broadcasting en on-demand dienstverlening. “Ik zie dat de generatie tot 35 jaar zich heel anders vermaakt dan de generatie daarboven. Ze willen voortdurend in verbinding staan met elkaar, ook tijdens het kijken. Video-on-demand neemt enorm toe.” Maar ja, er valt weinig te twitteren als al je vrienden ieder op andere tijden kijkt.

— einde tekst —

1. Bankieren op tv?

Bankieren via de televisie blijkt te veel inspanning te vergen. Marco Mur, manager Nieuwe Media bij Rabobank: "We hebben het uitgebreid getest in Windows Media Center op tv, later nog via de Wii en via de settopbox van Daily Media. Het intikken van negen cijfers bleek drie keer zo lang te duren dan achter het toetsenbord. Dan investeren we liever in mobiel."

Rabosport vindt Mur wel geschikt voor televisie. "Je moet toegevoegde waarde bieden met amusement, de bank is bijzaak. De kijktijd op internet bedraagt hooguit drie minuten, via tv ligt dat veel hoger. Over de kijkcijfers zijn we enthousiast."

Bij Philips Net TV is Rabo partner geworden in het eerste menu in de Philips-browser. Mur heeft nog vraagtekens. "Het is een walled garden, en de vraag is of het publiek dat wil. Daar moet je vreselijk hard aan trekken wil het een succes worden. Philips zal ook nog het nodige aan marketing moeten doen, ook in het retailkanaal. Tv-verkopers hebben er nauwelijks weet van."

Op YouTube is Rabosport ruim één miljoen keer bekeken afgelopen jaar, en de eigen pre-roll reclame sloeg goed aan. Twitter gebruikt Rabobank onder andere voor aankondiging van nieuwe filmpjes op Rabosport.nl. De Rabosport- widget voor Hyves is 4.000 keer geplaatst.

2. Wie kijkt naar wat?

Wie is de eigenaar van de klant? De omroep Avro, een zender als SBS, of kabelaar Ziggo? “Profiling“, daar gaat het om, het opbouwen van kennis over indueel kijkgedrag.

Mirko Mensink,  directeur Corporate Development van kabelaar Ziggo: “Het liefst heb ik een familieprofiel en individuele profielen. Die komen er als je het belang van de kijkers zelf kan aantonen. Er zijn nu veel houtje-touwtjeoplossingen. Dit kan echter alleen als de klant hieraan wil meewerken. De klant bepaalt.”

Peter Joziasse, hoofd business development & sales van de Avro, mist goed overleg met de kabelaars: “Bijvoorbeeld over de positie van Uitzending Gemist in de kabelpakketten en de vindbaarheid van onze content. Maar ook over de vraag hoe je kijkersdata verzamelt en gebruikt.”

Kijkersdata baren Joziasse zorgen. “Een afstandsbediening wordt een ID om in te loggen, dus we kijken niet meer anoniem. Er moet zeker een opt-in komen voordat die data zomaar kunnen worden gebruikt. Privacy wordt een belangrijk aandachtspunt. We willen van sociale tv geen a-sociale tv maken."

3. Cijfers

* Van de 1,7 miljoen verkochte tv-toestellen in 2009 had 8 procent toegang tot het web, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK in Amstelveen. Verwacht wordt dat dat percentage in 2010 op 22 zal uitkomen.

*Voor Blu-ray spelers is het percentage al veel hoger. Het zogenaamd BD Live voor internettoegang was in 2009 al voorhanden op 83 procent van de verkochte spelers. Het is onbekend in hoeverre er gebruik van wordt gemaakt.

* In 2009 groeide het aantal aansluitingen op digitale televisie tot bijna 4,5 miljoen huiahoudens (tweederde van het totaal).

*  Sinds het vierde kwartaal van 2009 worden er meer settopboxen met HD-ontvangst dan met SD-ontvangst verkocht.

Foto: thms (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Edwin Donkers

Meneer de redacteur wordt zeker per woord betaald? Wat een langdradig verhaal om te vertellen dat er nog steeds niets te melden is op dit gebied! Komkommertijd bij Emerce…

Erwin Boogert - Emerce

Edwin, als je had gevraagd waarom het verhaal zo lang is had ik geantwoord dat het afkomstig is uit het blad Emerce Magazine.

Edwin Donkers

Erwin, dat lijkt me niet echt een legitimatie voor een veel te lang verhaal met weinig nieuwswaarde. Ook nog zonde van die boom die daarvoor gesneuveld is…

Bastiaan

Prima verhaal, jammer dat een beetje diepgang niet meer gewaardeerd wordt.  Inhoudelijk; het probleem is dat nog niet geheel duidelijk is op welke mate van interactiviteit 'de consument' zit te wachten op hun beeldschermen. Er verandert in zoverre niet zoveel dat er nog steeds gedacht wordt in technocratische oplossingen, snellere setupboxen, meer content. Terwijl de basisvraag blijft, is de informatievoorziening en verwerking via de televisie nou echt efficienter t.o.v. de PC/Mobile? Het antwoord ligt in mijn bescheiden opinie nog steeds in convergentie. Geef consumenten de mogelijkheid om de EPG/DVR te programmeren via de PC/Mobile, plaats op dat platform extra content om interesse te wekken voor interactieve diensten. En geef via de TV dan de mogelijkheid om eenvoudig (!) interactieve handelingen uit te voeren. Oftewel, geef mensen echt een reden om gebruik te maken van diensten.

Albert Treur

Geen goed verhaal maar wel acceptabel chronologisch overzicht van bestaande ontwikkelingen. Maar die meer dan achterhaalde verhalen van Suur (daily Media) en over Philips NETniet TV had Emerce weg kunnen laten. Die gaan het niet worden. Ziggo en UPC hebben verder wel een aardig plan maar in die uitvoering -OTT- gaan ze voor het eerst met elkaar in concurrentie. Immers OTT dienstverlening is ISP onafhankelijk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond