Deel dit artikel
-

De multichannelende consument

Multichannel is geen keuze meer; het inmiddels noodzaak voor iedere organisatie! Toch kan het leiden tot kanaalconflicten. Patrick Ruijs bespreekt vier mogelijke strategieën om het kanaalconflict het hoofd te bieden.

Uit gezamenlijk onderzoek van VODW Marketing, MarketResponse en Erasmus Universiteit Rotterdam blijkt dat meer dan 80% van alle Nederlandse consumenten zich via meerdere kanalen oriënteert voordat wordt overgegaan tot de koop van een product of dienst.

 

50% van alle consumenten is zelfs in zowel het oriëntatie- als het koopproces volledig multichannel. Uitkomsten die ons niet zouden mogen verrassen; wel verrassend dat slechts weinig organisaties de consequenties hiervan hebben opgepakt.

Hoe laten we verschillende kanalen naast en met elkaar samenwerken? Wat is de functie van welk kanaal? Wat is de relatie tussen de juiste kanaalmix en ons product- en dienstportfolio? Teveel organisaties gaan onder het mom van het kanaalconflict deze vragen op dit moment nog uit de weg. Terwijl het juist heel goed mogelijk is om samen met je (onafhankelijke) distributiepartners een win-win situatie te creëren. Wat kun én moet je misschien zelf doen via directe distributiekanalen, zonder de relatie met distributiepartners op het spel te zetten. Vier mogelijke strategieën om het kanaalconflict het hoofd te bieden worden besproken. Geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk.

Patrick Ruijs is partner van VODW Marketing en adviseert sinds 1997 ondernemingen in financiële dienstverlening, telecom en publishing op het gebied van distributie en klantcontact. Hierbij gaat het om vraagstukken als multichannelstrategie en -organisatie, de inrichting en optimalisatie van directe distributiekanalen en de samenwerking met onafhankelijke distributiepartijen.

 

Download hier de presentatie

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!