Deel dit artikel
-

De puinhopen van acht jaar dotcom-hype?

Een boek van Roel Pieper over de erfenis van de dotcom-hype stond al bij voorbaat in de schijnwerpers. Mar het boek zelf blijkt ook een hype te zijn, als het al een boek genoemd mag worden.

De vele publiciteit rond dit boek deed vermoeden dat er iets heel belangrijks stond uit te komen, maar wie Beyond The Hype eindelijk onder ogen krijgt verbaast zich om te beginnen al over de geringe omvang: 113 redactionele pagina's, de bibliografie en appendix niet meegerekend.

Beyond The Hype is dan ook niet zozeer een boek, maar een veredelde studie – aangevuld met citaten van marktvorsers als Gartner en Forrester – naar de internetstrategie bij ondernemingen als ABN Amro, Shell, Delta Lloyd Nuts Ohra, Heineken, Essent, de Nederlandse Spoorwegen, Unilever en Wegener. Die mochten najaar 2001, juist ten tijde van de aanslagen van 11 september, een enquête invullen over internet na de hype en werden vervolgens ook nog los geconsulteerd.

De uitkomsten zijn nauwelijks echt schokkend te noemen. Het vele geld is vooral op de beurs verloren, maar bedrijven vinden internet nog steeds belangrijk als lange-termijnstrategie. In veel ondernemingen heeft de hype dan ook een effect gehad, omdat 'jonge honden' binnen de gelederen de ruimte kregen om met internet te experimenteren en daarvan heeft men geleerd. Wel hebben enkele bedrijven spijt van experimenten met corporate venturing, het financiering van starters. Ze hadden de internetactiviteiten binnen de gelederen moeten houden. Ook lezen we dat bedrijven die al met ICT bezig waren, minder overspannen verwachtingen van het medium hadden dan bedrijven die zich te veel lieten meeslepen door valse beloftes.

Stuk voor stuk onderwerpen die uitdieping verdienen. Beyond The Hype blijft echter te veel steken op het niveau van een wel erg vluchtige voorstudie. l

Beyond The Hype. Door Roel Pieper, Siete Hamminga en Vincent Kouwenhoven. Van Haren Publishing. ISBN 908067133. 29,95 euro.

Deel dit bericht

1 Reactie

Mr Tobe

Dit boek zal dus niet verrassend zijn qua uitkomst, dat geloof ik direct. Beyond the hype. Hmmm ik had liever een boek gezien genaamd Into the hype, waarbij Pieper eens haarfijn uitlegt wat er nu allemaal mis is gegaan. Niet om weer eens te genieten van iemand anders zijn ellende, maar gewoon echt om er van te leren. Ik heb me vanaf het begin verbaasd over bijvoorbeeld Stonehenge telecom. In dat pand in Hoofddorp zat Insight toen zelf ook. Dus men kan zich nauwelijks beroepen op het feit dat de ondernemers een eigen route zijn gaan varen. Men moest precies geweten hebben wat daar gebeurde en toch ging het verschrikkelijk fout. En op een verschrikkelijke manier. De krediteuren zijn maandenlang aan het lijntje gehouden met beloftes en verhalen om vervolgens van de een op de andere dag geconfronteerd te worden met een aanbieding om de schulden om te zetten in een aandelenpakket en daarna BOEM. De verhalen die we te horen kregen waarbij altijd werd gescherm met de goede backing die het bedrijf had. Waarom schrijft Pieper dit niet eens op? Hoe zit dat Pieper?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond