‘Delen is het nieuwe hebben’
Delen is het nieuwe hebben. Het benutten van stilstaande auto’s, leegstaande hotelkamers en keukens gaat zeker een vlucht nemen. Dat zegt Het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van Sogeti in het tweede rapport over disruptie.
De nieuwe digitale concurrenten zijn matchmakers die op een slimme manier vraag en aanbod bij elkaar brengen. Deze platformen lopen volgens VINT weinig risico. Er is relatief weinig start- of groeikapitaal nodig. En opvallend genoeg ook weinig inspanning op het vlak van technologie. Organisaties die technologie slim weten in te zetten met de consument centraal in het vizier, hebben de grootste kans op succes.
Digitale platformen hebben slimme algoritmes om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Zoals melding maken van een nieuw muziekalbum van de favoriete artiest van desbetreffende consument. Patroonherkenning leidt tot personalisatie, waarbij processen sneller en nauwkeuriger zijn voor aanbiedingen op maat.
API’s stellen organisaties in staat hun verdienmodel cross-sectoraal en cross-partner uit te breiden. Zo kan de Uber-API het logistieke arsenaal aan bestuurders niet alleen koppelen aan reizigers, maar ook aan elke app voor levering van goederen.
Alles draait om eenvoud voor de consument. Dat betekent het fundamenteel strippen van lagen van een product of dienst, totdat de echte klantbehoefte overblijft.
Het rapport eindigt met een oproep aan de IT-strategen om zelf het initiatief te nemen voor de uitstippeling van een offensieve technologische koers. Veel IT-directeuren voelen zich nog oncomfortabel bij al te veel disruptieve activiteiten. Dat zet het draaiende en veilig houden van de bestaande IT-huishouding onder druk.
Het volgende rapport staat in het teken van het digitale betaalmiddel Bitcoin en Blockchain; een nieuw protocol voor het beleggen van vertrouwen in software voor de financiële sector.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Lukas
Leuk stuk, ik moet dan direct denken aan het nieuwe platform van Camptoo.nl dat vandaag in de Bright stond.