Deel dit artikel
-

DHL het meest geïmiteerde merk bij phishingpogingen

LinkedIn was het meest geïmiteerde merk wat betreft phishing pogingen in zowel het eerste als het tweede kwartaal van 2022, maar in het derde kwartaal neemt bezorger DHL die plaats in. Microsoft staat op de tweede plaats (16 procent). Dat blijkt uit onderzoek van Check Point.

Bij een merkphishing-aanval proberen criminelen de officiële website van een bekend merk te imiteren door een vergelijkbare domeinnaam of URL en webdesign te gebruiken als de echte site. De link naar de nepwebsite kan per e-mail of sms naar gerichte personen worden verzonden, een gebruiker kan worden omgeleid tijdens het surfen op het web of de link kan worden geactiveerd vanuit een frauduleuze mobiele applicatie. De nepwebsite bevat vaak een formulier dat bedoeld is om de inloggegevens, betalingsgegevens of andere persoonlijke informatie van gebruikers te stelen.

LinkedIn volgt als derde met nog slechts 11 procent, vergeleken met 52 procent in het eerste kwartaal en 45 procent in het tweede kwartaal.

De stijging van DHL kan deels te wijten zijn aan een grote wereldwijde zwendel- en phishing-aanval die de logistieke gigant enkele dagen voor het begin van het kwartaal trof. Instagram is dit kwartaal ook voor het eerst in de top tien verschenen, na een ‘blue-badge’-gerelateerde phishing-campagne die in september werd gemeld.

Verzendbedrijven zijn, na de technologiesector, een van de topsectoren voor merkphishing. Nu de drukste winkelperiode van het jaar start, blijft CPR verzendingsgerelateerde oplichting volgen. Het verwacht dat bedreigingsactoren hun inspanningen zullen opvoeren om te profiteren van online shoppers.

Top phishing-merken in Q3 2022
1. DHL (gerelateerd aan 22 procent van alle phishing-aanvallen wereldwijd)
2. Microsoft (16 procent)
3. LinkedIn (11 procent)
4. Google (6 procent)
5. Netflix (5 procent)
6. WeTransfer (5 procent)
7. Walmart (5 procent)
8. Whatsapp (4 procent)
9. HSBC (4 procent)
10. Instagram (3 procent)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond