Deel dit artikel
-

Dick Groot (MaxFoodmarket): “We hebben niet zoveel fout gedaan”

Directeur Dick Groot van MaxFoodmarket wijt het mislukken van zijn websuper vooral aan problemen met de website in het begin van het project. Daardoor zou het bedrijf de aanloopverliezen langer hebben moeten dragen dan oorspronkelijk begroot. Er zou een tekort van 25 procent zijn op de oorspronkelijke begroting. In het huidige marktklimaat was daarvoor geen financiering te vinden, zegt Groot.

Gedurende het hele project heeft Dick Groot zijn kaken altijd stijf op elkaar gehouden als het om cijfers ging. Ook nu hij de stekker uit zijn websuper getrokken heeft, wil hij nog geen concrete getallen noemen omdat "ieder bedrag uit zijn verband wordt gerukt." Het enige dat hij kwijt wil over het financieringstekort is dat er 25 procent meer nodig was dan aanvankelijk begroot. Dat kan al snel in de miljoenen lopen. Het break-even punt bij de huidige omzetontwikkeling zou in de zomer van 2003 bereikt worden. Dat is een half jaar later dan Groot eerder beweerde.

Wat was nu de grootste fout? Groot: "We hebben niet zoveel fout gedaan, maar de bouw van de website was een van de grootste tegenvallers in het project. Die site hebben we helemaal opnieuw laten bouwen door een ander bedrijf. Dat heeft ons in het begin zes tot zeven maanden vertraging opgeleverd. We hebben de aanloopverliezen daardoor ook langer moeten dragen, en dat bleek niet te kunnen in het huidige negatieve marktsentiment. Het logistieke systeem aan de achterkant dat gebouwd is door InterAccess functioneerde overigens perfect."

Operationeel leek het goed te gaan met Maxfoodmarket. Het getal van vierduizend bestellingen per week dat in de pers is genoemd, is te laag volgens Groot. "Dat was ruim meer." Het opbouwen van een hoge 'dichtheid', dat wil zeggen veel klanten per vierkante kilometer, liep volgens verwachting. Ook de gemiddelde ordergrootte nam "met enkele euro's per maand" toe, aldus Groot. "En dat is belangrijk, want we hebben per order evenveel werk, of het nu een kleine of een grote order is." De brutomarge echter, moest volgens Groot "nog een stukje verder" ontwikkeld worden. Dat zou erop kunnen duiden dat men de kosten niet helemaal in de hand had.

Toen afgelopen maandag een mogelijke strategische partner afhaakte, besloot Groot de bedrijfsactiviteiten te stoppen. "Ik schatte de kans om de komende twee maanden wel een financier te vinden in op nihil, na alle pogingen die we al ondernomen hadden. Dan zouden de schulden gaan toenemen, en dan ga ik mensen duperen. Daarom heb ik besloten te stoppen. Nu kan ik alle lopende facturen nog betalen."

Over de exacte juridische status van het bedrijf kan Groot nog geen uitsluitsel te geven. De KvK meldt niets over een surseance van betaling of een faillissement. De aandeelhouders van Maxfoodmarket zijn enkele informal investors die onbekend willen blijven. Maxfoodmarket BV is honderd procent eigendom van KG Netmarket International NV. Als commissaris bij deze NV zijn ingeschreven onder meer John Ward, woonachtig in het Verenigd Koninkrijk, en Peter Pinto, woonachtig in de VS.

Deel dit bericht

20 Reacties

Jeroen vanS

Baal echt als een stekker dat Max moet stoppen. Ik was al een half jaar ruim erg tevreden met de kwaliteit, de dienstverlening en het gebruiksgemak (inderdaad de nieuwe site was beter). Nogal wat vrienden op Max gekregen en niet in de laatste plaats omdat Albert niet voldoet (prijs, service). Een schrikbeeld doemt op: 's avonds weer in de supermarkt moeten staan en sjouwen met teveel boodschappen. Max – ik wens je een succesvolle doorstart! Waar zijn de ECHTE investeerders als je ze nodig hebt!

Hugo R

Ik ben het helemaal met Jeroen eens. Ons bedrijf bestelt wekenlijks een grote lading boodschappen bij Max. Uitermate tevreden over de kwaliteit en service. Uit principe gaan we dit niet bij albert.nl doen. Niet alleen scoren ze op verschillende kwalitatieve punten slechter, ook hebben ze qua concept en communicatie Max grotendeels gekopieerd (zie ook Adformatie rubriek Tam Tam een aantal maanden geleden). Wij hopen allemaal op een revival van Max. Anders wordt het sjouwen.

Sebastiaan

Beste Max, Jammer dat je bij mij in de buurt niet bezorgde, want je was de beste. Ik hoop dat ze je kunnen reanimeren en dat je ook bij mij in de buurt gaat leveren.

Igor Verhoeven

Alhoewel ik publiekelijk de haalbaarheid van MAX Foodmarket best wel eens in twijfel heb getrokken vind ik het bijzonder jammer dat Max Foodmarket het loodje heeft moeten leggen. Ze hadden meer verdiend dan dit. Bewonderenswaardig is inderdaad de lange adem die ze aan de dag gelegd hebben terwijl ze zich al tijden niet gesteund wisten door een veel te vrijgevige moeder. In dat opzicht is het echt jammer dat Dick Groot niet heeft mogen bewijzen dat e-commerce wel degelijk winstgevend kan zijn. Voor hem heb ik in ieder geval vele malen meer respect, dan voor veel omhooggevallen collega's in de hollandsche e-commerce. We zien hem ongetwijfeld terug, dat kan niet anders.

Rik Heijmen

Max – Albert: 1-0Het is nog niet lang geleden dat ik hoorde van iemand dat Max ons op een sympatieke manier van onze loden lasten wilde verlichten. En inderdaad, hij luisterde goed, deed meer dan zijn best en rekende heel weinig voor alles wat je vroeg. Best wel cool van Max. Je hoorde hem ook nooit opscheppen over wat 'ie allemaal voor ons betekende. Prima, want anders zouden veel meer mensen van hem weten. En ik denk dat ik dan op minder service had kunnen rekenen…Albert daarentegen hoorde ik overal. Albert kopieerde niet alleen schaamteloos van die slimme Max, hij haalde uiteindelijk ook nog de betere cijfers. En als Albert iets stoms deed, dan wist hij het altijd zó te brengen dat je het al snel vergat.Max niet. Hij beloonde je zelfs als hij een fout maakte. Dat vergat je niet snel. Nee, Max deed niet veel fout.

Rik Rijhnen

Maxfoodmarket is per direct gestopt.Wat is betekend gestopt in dit geval.Het kan toch niet zo zijn dat de een leuk lopend bedrijf zomaar opeens de deuren dichtgooid. Een gat in de begroting is een ramp maar ik begrijp de strategische invensters niet. Het bedrijf loopt beteren beter.Ieder kind moet opgroeien en leren. Max is een snelle leerling.Max was bijna uit zijn pubertijd.Max leerde van zijn fouten.Max luisterde naar de klant.Max had zijn fouten hesteld.Max wilde verder leren.Max mocht niet verder leren. De strategische inversteerders zijn bang geworden maar waarom? zijn ze bang hun euro geen daalder wordt.Dat kan. Maar zoals ik het nu zie willen deze mensen hun geld binnen zeer korte tijd verdubbeld zien. Ik kan niet begrijpen dat enkele mensen die toch al veel hebben niet kunnen wachten op hun aandeel.Wat is er nu mooier onderdeel te zijn van iets waarvan je later mag zeggen dat jij geholpen hebt met het groot brengen van een kleine jongen. Als je leest dat er afgelopen maanden weer meer is uitgegeven aan levensmiddelen vraag ik mij toch afwaarom Max en zijn vriendjes niet door mochten gaan. Voor velen van ons is Max een mooie vriend. Klanten hoefden niet nog even haastig naar de supermarkt bedrijf of parikulier. Soms kwam Max te laat, ja ja, We hebben een druk leven, we zijn de hele dag in touw, soms vergeet je rustig te wachten op Max. Maar goed, ik hoop dat de Dagoberts van Nederland onze vader zeer binnenkort bellen met de mededelingdat ze Max willen helpen verder te leren en te groeien. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Als planner mis ik de leuke job. Iedere dag waren we bezig Max volwassener te maken. Er liep al een aardig grote jongen door het pand.Ik baal er nog steeds van dat ik maandag een van de laatste orders heb mogen uitleveren, als laatste hetlicht uit heb moeten doen en het hek op slot.Dick, ik hoop dat er toch nog investeerders komen die je zoon wel volwassen en groot willen zien worden.Een huilende Max moet weer gaan lachen.

Petra

Wanneer ik het woordenboek er op na sla lees ik de betekenis van MAXimaal: grootst mogelijk, en dat was de doelstelling van MAX. Groot worden en een begrip worden in het land. Wanneer ik nadenk over de laatste maanden bij Max weet ik dat we MAXimaal bezig waren deze doelstelling te bereiken. Samen waren we bezig van MAX iets groots te maken en samen , als één grote familie , besmet met het "MAX-virus" werkend aan een toekomst. Een goede toekomst dachten we. Een MAXimale toekomst. Elk beginnend bedrijf heeft zijn kinderziektes, ook MAX. Maar samen zochten we naar een oplossing om beter van dienst te zijn voor de klant en het lukte. Van fouten leert men en we leerden snel. Het ging steeds beter.Door MAXimale inzet werd MAX zoals hij was. Tot op dinsdag 10 december. MAX stopt met ingang van heden. Het werd stil bij de MAX familie. Er waren geen woorden voor. Wanneer ik terug denk aan mijn werk bij logistiek beheer weet ik gewoon dat we een MAXimaal goed team waren, een MAXimale inzet, MAXimale samenwerking. Dick, ik hoop dat je je MAXimaal inzet en probeert van deze familie weer een MAX familie te maken, zodat we weer op MAXimaal niveau ons kunnen inzetten voor MAX.

mariejose

Gretig zat ik te wachten tot ook mijn postcode in het bezorgingsgebied van Max opgenomen zou worden. Heel spijtig, Max is ermee gestopt. Ik hoop dat er toch een doorstart gemaakt kan worden. Op mij kunnen ze rekenen als nieuwe klant!

Max Actie

STUUR DEZE MAIL DOOR ALS JE HET EENS BENT MET DE MAXACTIE! Beste Max-er, Maxfoodmarket houdt er mee op. Zeggen ze tenminste! Investeerders zouden niet bereid zijn extra geld in het bedrijf te steken. En daarmee dreigt het einde van een van Nederlands beste e-commerce initiatieven. Wij, als fervent gebruikers van Max, willen een ultieme poging doen om investeerders over de streep te trekken en zo Maxfoodmarket overeind te houden. Puur uit eigenbelang, want anders moeten we weer in de rij gaan staan en zeulen met zware kratten e.d. Wij zouden allemaal bereid zijn om per maand 10 euro abonnementsgeld te betalen voor het recht van Maxfoodmarket gebruik te maken. Dus bovenop de kosten voor de bestelde goederen. Als jij ook bereid bent om een dergelijk bedrag te betalen stuur dan een mail naar maxactie@hotmail.com Je doet het ook voor je KPN-abonnement dus waarom niet voor Max?! Bij voldoende reacties zullen wij deze naar Dick Groot, baas van Max, sturen, zodat hij, gewapend met deze munitie, investeerders aan boord kan trekken om een doorstart te maken! Overigens heeft Dick Groot, noch enige andere betrokkene bij Maxfoodmarket, iets te maken met deze actie. Wij zijn niets meer en niets minder dan trouwe klanten van Max en doen dit, zoals gezegd, uit puur eigenbelang: Makkelijk Boodschappen Doen! Max is dood, Lang leve Max! ps. Meedoen met de MaxActie geeft alleen aan dat je eventueel bereid bent abonnementsgeld te betalen, je verplicht je tot niets!

Koos koets

Jammer dat het zo heeft moeten lopen, zelf had ik wel een leuk idee voor een financieringsconstructie, verkoop tegoedbonnen die pas inkaseerbaar zijn in bijv. 2004, en geef daar nog een klein stukje rente op. Ik denk dat veel mensen wel een stukje hadden willen meefinancieren aan dit fantastische product.

jolanda h

Ook ik ben zwaar teleurgesteld over het stopzetten van Max, mijn favoriete (on-line) supermarkt. Wat ontzettend jammer dat investeerders niet een langere termijn visie en adem hebben. Er moet een toekomst zijn voor een zo klantvriendelijke service als die van Max. Ik sluit me aan bij het actiecommitee WijWillenMax of Help Max de Winter door.

Karin

Ik wil hier nog even aan toevoegen dat dit stukje van mij ook op andere sites terecht mag komen! Ik heb het inmiddels al aan heel veel mensen doorgestuurd! STUUR DEZE MAIL DOOR ALS JE HET EENS BENT MET DE MAXACTIE!Beste Max-er, Maxfoodmarket houdt er mee op. Zeggen ze tenminste! Investeerders zouden niet bereid zijn extra geld in het bedrijf te steken. En daarmee dreigt het einde van een van Nederlands beste e-commerce initiatieven. Wij, als fervent gebruikers van Max, willen een ultieme poging doen om investeerders over de streep te trekken en zo Maxfoodmarket overeind te houden. Puur uit eigenbelang, want anders moeten we weer in de rij gaan staan en zeulen met zware kratten e.d. Wij zouden allemaal bereid zijn om per maand 10 euro abonnementsgeld te betalen voor het recht van Maxfoodmarket gebruik te maken. Dus bovenop de kosten voor de bestelde goederen. Als jij ook bereid bent om een dergelijk bedrag te betalen stuur dan een mail naar maxactie@hotmail.com.Je doet het ook voor je KPN-abonnement dus waarom niet voor Max?! Bij voldoende reacties zullen wij deze naar Dick Groot, baas van Max, sturen, zodat hij, gewapend met deze munitie, investeerders aan boord kan trekken om een doorstart te maken! Overigens heeft Dick Groot, noch enige andere betrokkene bij Maxfoodmarket, iets te maken met deze actie. Wij zijn niets meer en niets minder dan trouwe klanten van Max en doen dit, zoals gezegd, uit puur eigenbelang: Makkelijk Boodschappen Doen! Max is dood, Lang leve Max! ps. Meedoen met de MaxActie geeft alleen aan dat je eventueel bereid bent abonnementsgeld te betalen, je verplicht je tot niets!

Mark-Jan Harte

Als MaxFoodMarket zo geweldig is, waarom zijn ze dan gestopt? Omdat het niet rendabel is. Onrendabele bedrijven verdienen het om failliet te gaan. Zouden de mensen die hier klagen hoe vreselijk het is dat er geen Max meer is, ook klant blijven als de prijzen zodanig zijn dat het wel rendabel is? Tegen het huidige prijsniveau hadden ze blijkbaar al te weinig klanten, laat staan als ze de prijzen verhogen. Dus laten we met z'n allen niet de realiteit uit het oog verliezen; van sympathie kun je niet eten.

Erik Reissenweber

Max moet blijven.

Peter Kingma

'K las zojuist het volgende: "Beste Max, jammer dat je bij mij in de buurt niet bezorgde, want je was de beste." Met boksen en voetbal ben ik ook altijd voor de underdog. Maar dit gaat allemaal iets te ver. Als je zelfs al de barricades opgaat voor iets wat je nog nooit gebruikt hebt… Max is dood,Leve Albert!

Sandra

Flink balen dat Max moet stoppen, maar ik baal nog meer van de minimale informatie die Max in deze verstrekt. Ze zijn echt niet meer te bereiken en de trouwe klant wordt met "we stoppen want we hebben geen geld" bedankt voor het vertrouwen. Wat ik wil weten is waarom per direct? Kunnen we nog hopen op een doorstart? Wie help mij van de 2 Max-kratten af die ik nog heb (totale statiegeldwaarde 8 euro)? Gelukkig hebben we Albert nog (die hadden het dit weekend dus zo druk dat mijn boodschappen een half uur te laat kwamen, maar dat komt best goed) hoewel daar wel bezorgkosten worden berekend. De overige prijzen heb ik vergeleken met de prijzen van Max en dat scheelt echt peanuts. En voor niet in de rij bij supermarkt, drogist en slijter heb ik best 6,80 over. Hopelijk verstrekt Max nog wat informatie, maar voorlopig is de overstap naar Albert pijnloos geweest!

Karel de V

Max was een topbedrijf. Max bezorgde altijd op tijd. De site was qua User-Interface inderdaad matig en had veel pop-up schermen, maar verder alles pico bello in orde. Men was zeer adequaat en klantgericht. Helaas las ik ook dat het aantal orders en met name de stijging van het aantal orders de investeerders niet genoeg vertrouwen gaven. Het is zo doodzonde van dit prachtige e-commere bedrijf. Met de juiste marketingaanpak had men zich natuurlijk veel meer in de doelgroep moeten doen gelden. Mensen die tijd willen besparen maar vooral doorgewinterde internetgebruikers zijn. Wil je groeien in orders, zul je moeten targeten op deze doelgroep. Vooral online, daar zijn ze 1 click away van je online shop. Nederland ontwaakt. Begin eens serieus op internet te adverteren als je een online shop hebt. Mensen van Thuiswinkle.org ook wakker of moet ook Bol.com nog verdwijnen in Nederland? De Nederlandse consument koopt in 2002 voor zo'n * 4 miljard op Internet (consumentenaankopen, niet B2B!) en ruim 70% van dit geld gaat naar Nederlandse e-shops. Adverteer dus eens op de relevante sites waar de potentiele kopers (ook wel doelgroep) rondsurft.

nathalie

Jammer dat MAX Max niet meer is! Ik als klant van het eerste uur vind het alleen jammer dat er zo weinig over gecommuniceerd is. Ik zit dus ook thuis met 3 MAXkratten. Niet dat dat het ergste is maar ik bestelde toch elke week en dan krijg je toch een beetje een rot gevoel omdat je ze niet meer telefonisch of via email kan bereiken voor eventuele informatie. Hoe zit het trouwens met de geruchten over een doorstart? Jammer dat de afwikkeling zo abrupt en onpersoonlijk is, maar ik was een zeer tevreden MAX klant! Ik hoop dat we nog wat te horen krijgen van MAX.

Jitse Groen

Jammer dat het zo is gelopen maar ondanks de verbijsterende reacties op dit en andere forums wel begrijpelijk. Mijns inziens is de enige manier om een dergelijke dienst rendabel te krijgen door te opereren vanuit een al bestaand distributiepunt: hetzij een supermarkt, hetzij een distributiecentrum van een supermarkt. De 400 man personeel van Max zegt het eigenlijk al, daar zit het knelpunt. De markt is niet zo heel groot. Supermarkten vind je overal en er zit -zeker tegenwoordig- veel impulskoop bij. Uit ervaring: onze bestellers weten meestal pas na 5 uur wat ze gaan eten. De kans op een doorstart acht ik erg klein, al zou het voor Nederland aardig zijn als Max blijft bestaan. J. Groen(directeur Thuisbezorgd.NL)

Ralph

Wat is het toch jammer. Moeten we dat gemak van Max missen. Het was inderdaad nog niet rendabel, maar als ik zo om mee heen kijk zijn er steeds meer mensen die gebruik gingen maken van Max en zeer tevreden waren. Ook kregen steeds meer mensen om me heen plannen om ook eens bij Max te bestellen. Hopelijk zijn er nog investeerders die een doorstart financieren zodat Max volwassen en rendabel kan worden. Ook al zit er overal op de hoek een supermarkt. Liever eentje minder bij mij in het dorp en Max!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond