Deel dit artikel
-

Diploma’s voor online marketeers

Het IDM, het Britse opleidingsinstistituut voor direct marketing (dm), gaat in Engeland 100 mensen opleiden tot 'gekwalificeerd' online marketeer. Het gaat om een pilot die door zowel IAB Engeland als Google wordt ondersteund. Volgens Igor Beuker, voorzitter van IAB Nederland, is overwogen om iets soortgelijks in Nederland te starten, maar wacht IAB Nederland samen met andere Europse landen liever af hoe de eerste ervaringen in het Verenigd Koninkrijk zijn.

Beuker van het IAB: “Hiermee wordt opnieuw duidelijk dat de markt voor online marketing in Europa volwassen aan het worden is. Dat in Engeland met zoiets wordt gestart, is niet gek als je je bedenkt dat ze daar nog een paar jaar voorlopen op de rest van Europa. Dat is dan ook de belangrijkste reden dat Engeland de aftrap doet.”

Aanvankelijk werd overwogen om gelijktijdig te beginnen in Nederland, maar daar werd volgens Beuker al snel vanaf gezien omdat het wat hem betreft beter is te leren van de ‘fouten’ die de Britten maken en in een later stadium pas iets soortgelijks in Nederland en de rest van Europa aan te bieden. Wel is er volgens Beuker behoefte aan duidelijke richtlijnen in het online marketingvak.  “Ik vind dat als je mensen kwalificeert als ‘goede’ online marketeer, je anderen ook op de zwarte lijst zou moeten mogen zetten. Daar heeft de markt uiteindelijk baat bij.”

Ook de DDMA (de vereniging van direct marketeers in ons land) zou het in het leven roepen van een opleiding met als doel online marketeers en direct marketeers examen af te laten leggen, toejuichen. Volgens directeur Dirk van der Steenhoven beraadt de DDMA zich al enige tijd over een dergelijke opleiding.

“We zijn al enige tijd bezig met een werkgroep en die heeft besloten tot het oprichten van een zogeheten stichting educatie. Die zou moeten kijken hoe zo'n opleiding eruit zou moeten komen te zien en aan wat voor kwaliteitseisen een direct marketeer of een interactieve marketeer zou moeten voldoen.” Uiteindelijk doel is de online marketeer of direct marketeer een bepaald kwaliteitskeurmerk mee te geven,” zegt de directeur van de DDMA. Van der Steenhoven zou er op tegen zijn marketeers die hun boekje te buiten te gaan op een zwarte lijst te zetten. “Ik denk dat je het goede moet benadrukken,” zo zegt hij.

Wie in Engeland het diploma voor online marketeer wil ontvangen van het IDM of gecertificeerd wil worden, krijgt het diploma niet zomaar cadeau. Die zal de ‘schoolbanken’ weer in moeten. De cursisten worden in zes dagen tijd klaargestoomd om examen af te leggen en mogen zich pas daarna gediplomeerd of gecertificeerd online marketeer noemen. Het prijskaartje dat eraan hangt, inclusief lesmateriaal en recht op deelname aan het examen, bedraagt respectievelijk 1950 en 2450 pond.

Deel dit bericht

1 Reactie

Gerben

Je kunt je afvragen of het op een zwarte lijst plaatsen van minder gekwalificeerde online marketeers zinvol is, omdat de marktwerking het kaf wel van het koren scheidt. Ook al is je verkoopverhaal als marketeer nog zo goed: The proof of the pudding is in the eating. Dus wanneer je werk levert dat niet bevalt of werkt, 'plaats je jezelf op de zwarte lijst'.Bovendien kun je net zoals bij alle andere diploma's vraagtekens zetten bij de waarde van een diploma voor online marketeer. Het geeft aan dat je theoretisch een bepaald niveau hebt, maar niet of je goed bent. Dat zal in de praktijk moeten blijken. Waarbij (commerciële) creativiteit het daadwerkelijke onderscheidende vermogen bepaalt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond