Deel dit artikel
-

‘Nederlandse uitgevers mijden Google Doubleclick’

[UPDATE] Meer dan 30 procent van de advertenties in Nederland wordt met OpenX geserveerd. Het Nederlandse MM1X heeft een meettool dat sinds begin vorig jaar dagelijks elk uur 1200 sites meet. Albert-Jan Tebbe, managing director bij MM1X verwacht dat het aandeel volgend jaar op 50 procent uitkomt.

[UPDATE: Onderaan het artikel is een reactie toegevoegd van Rick van Boekel, CEO van DQ&A.]

Zoals DQ&A de officiële verkoper is van Doubleclick, is MM1X sinds dinsdag de officiële verkoper van OpenX in Nederland. Zij verkopen de licentie voor het product en ondersteunen de implementatie. Dezelfde werkzaamheden die het bedrijf ook al uitvoerde voor het het labeltje ‘officiële verkoper’ kreeg opgeplakt.

Het is voornamelijk voor OpenX een voordeel om met kleinere partijen de lokale markten te bestormen. Het blijft immers een kleinere organisatie dan Doubleclick van Google. MM1X moet, in de woorden van Tebbe, de markt in Nederland gaan veroveren voor OpenX.

“In 2012 moet minimaal de helft van de advertenties met OpenX geserveerd worden. “Ik zie dat niet als onhaalbaar”, aldus Tebbe.

Kleine en grote uitgevers en exploitanten kiezen steeds vaker voor . Het product is onafhankelijk en staat los van grote partijen als Google of Microsoft. Naast de schaalbaarheid en technische flexibiliteit van de ad server, waardoor bedrijven als Spil Games en eBuddy eerder kozen voor OpenX, is er het in het nieuwe product van OpenX nu ook mogelijk om de OpenX Market te integreren in de ad server. Het is een alternatief voor Doubleclick Exchange.

OpenX Enterprise 3.0 is als betaald Software-as-a Service product beschikbaar. De hosting wordt door OpenX verzorgd. Daarnaast is nog steeds het oude systeem van OpenX (2.8) als open source product beschikbaar.

DQ&A tekent aan dat het ‘mooi is dat MM1X een tool heeft ontwikkeld die een set van websites meet en uiteindelijk een percentage genereert’. “Maar dat zegt ons eerlijk gezegd niet zoveel. Impressies kan iedereen genereren en meten maar in het kader van de discussie gaat er om of ze zijn verkocht of relevant zijn en op wat voor publisher ze draaien; premium vs long tail. Als je naar de STIR cijfers van publishers kijkt, in combinatie met de top 10-sites van Mulitscope, dan kun je concluderen dat Google Doubleclick de grootste speler is. OpenX is nagenoeg niet aanwezig in deze lijst. Daar is het laatste jaar ook weinig verandering in gekomen.”

Volgens Rick van Boekel, CEO van DQ&A is OpenX is ‘op zichzelf een goed ad serving systeem’. “Sterker nog, DQ&A voert voor een beperkt aantal klanten ad management services uit via OpenX. Het betreft hier dan vooral kleinere uitgevers danwel partijen die ‘straight forward’ ad serving wensen. Zodra het allemaal wat complexer wordt, zien we dat partijen uiteindelijk toch voor een oplossing kiezen die hier beter op geënt is en waar continuïteit een belangrijk element wordt. Het belang van de optimalisatie van online revenues voor uitgevers wordt steeds groter en daarmee ook de keuze voor de juiste technologie en business partner om dit allemaal zo optimaal mogelijk te managen.”

In een reactie laat Van Boekel weten dat ‘meer en meer serieuze partijen switchen naar de Doubleclick suite’ “Aangezien het naast de uitgebreide lijst van features uiteindelijk ook draait om zaken als betrouwbaarheid, total cost of ownership en bijvoorbeeld ook het steeds groter worden belang van de mogelijkheden voor “yield optimization” voor de publisher. Koppelingen met de Doubleclick Adexchange, audience targeting via BFP, automatische optimalisatie via ADAPT e.d. zijn diverse toegevoegde waarde modules op onze suite die er uiteindelijk voor zorgen dat de publisher zijn adverteerders een betere ROI kan bieden. Voor Google is display advertising een speerpunt en we zijn er daarom 100 procent zeker van dat de Google middels de Doubleclick suite haar positie in het speelveld van display marketing zal versterken in de komende jaren.”

Deel dit bericht

7 Reacties

P. Houben

Van harte mannen! Ben heel erg benieuwd naar OX3. Leuk om om Ferdinand Gipon weer terug te zien in Nederland – groet uit Den Haag- Peter

Paul

Handig dat je het product zelf kunt installeren (gratis). Dat is gemakkelijk en hosting kost tegenwoordig erg weinig.
Dat heeft de groei van OpenX in NL positief beinvloed, want dan ook geen kosten voor draaien campagnes en zelf inboeken campagnes is easy.

Bij Double Click betaal je in CPM’s voor campagnes. Sinds de komst van OpenX is dit wel veranderd (instapmodel)
DQ&A heeft gefaald door geen onafhankelijke positie in te nemen imho.

Tim

Hoe zit het met de demand op de OpenX Market nu? Ben overigens ook benieuwd hoe de 30% is vastgesteld.

Melvin

Ik vind de kop wel iets overdreven. Feit blijft dat Doubleclick flink heeft ingeleverd. Echter zijn er nog meer alternatieven. OpenX is een goeie oplossing, maar zonder interne technische mensen misschien niet altijd de beste solution.

Maarten Roelofs

@melvin – OX 3.0 (officiele naam: ‘Enterprise’) wordt aangeboden als hosted platform. Dit betekent dat je geen eigen technische kennis meer hoeft te hebben. Bekijk anders even de achtergrond alhier: http://www.openx.org/publisher/enterprise-ad-server

Marrio

Gefiliciteerd Albert-Jan en collega’s !!

M. Roelofs

Beste Rick,

De markt is gebaat bij keuze. Ik ben blij- dat je via deze openbare omgeving de dialoog met MM1X aangaat. Als aandeelhouder achter MM1X wil ik de gelegenheid nemen om de volgende onderwerpen aan te vullen.

De ‘tool’ draait inmiddels 18 maanden, en genereert informatie over adservers, optimizers en exchanges op basis van 1200 sites. Deze zijn random gekozen uit de titels van 30 Nederlandse uitgevers die te vinden zijn op http://www.admanager.nl. Waaronder nagenoeg alle exploitanten binnen STIR. De ‘tool’ ontleedt adserver codes tot de 3e call en ziet onmiskenbaar deze trend. Hoe wij dit doen, houden we voor de continuiteit van de informatie verzameling even voor ons.

Juist grote partijen gebruiken OpenX. Een lijst staat al lange tijd op de OpenX LinkedIN group http://www.linkedin.com/groups/OpenX-users-Nederland-3209335 . Een partij als eBuddy genereert meer adviews dan Sanoma Digital en Telegraaf Media -bij elkaar – .

Commercial counter in 10 seconds: We zijn trots dat we -na lang voorbereiden en uitgesproken vertrouwen van klanten- de markt een alternatief mogen bieden. Uitgevers kiezen met MM1X & OpenX voor controle over hun advertentie ruimte. Reden waarom partijen als Groupon, France Telecom en Excite kiezen voor dit innovatieve en onafhankelijke platform. Voor uitgevers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond