Dow Jones koopt MarketWatch
Dow Jones koopt voor 520 miljoen dollar de financiële website/uitgever MarketWatch. CBSMarketWatch.com wordt in naam steeds kleiner, eerst werd al .com geschrapt en nu lijkt het erop dat ook 'CBS' niet meer gebruikt zal worden.
Dow Jones is met zijn nieuwsdienst en de Wall Street Journal met name actief op de zakelijke markt, met MarketWatch krijgt het ook bereik onder consumenten (prive-beleggers) die in financiële informatie zijn geinteresseerd. MarketWatch is actief op internet, televisie en radio. Het is met name MarketWatch.com waarmee het de grootste groep aan zich weet te binden. Deze site had in september 5,8 miljoen unieke bezoekers, aldus Nielsen//NetRatings.
Met MarketWatch zal Dow Jones kans zien om een groter deel van de online advertentiemarkt voor zich op te eisen, zo verwachten Amerikaanse media. De Wall Street Journal is een betaalde site met 700 duizend abonnees, maar de groei in het aantal abonnees stokt. Recent opende de krant voor een week de gehele site voor niet-abonnees. Er ontstonden twee meningen over de achtergronden van deze stap. Het zou een marketingactie kunnen zijn om de abonnee-aanwas weer op gang te brengen, maar aan de andere kant ontstond ook het idee dat WSJ.com de mogelijkheden aan het testen was voor een site die meer afhankelijk wordt van reclame.
MarketWatch is met name afhankelijk van reclame-inkomsten. In oktober meldde het dat de omzet in het derde kwartaal was verdubbeld, vooral als gevolg van een groei in reclame-inkomsten. Verder verdient MarketWatch aan betaalde nieuwsbrieven en licenties op een applicatie waarmee websites de koersen kunnen vertonen. Het bedrijf werd vorige maand in de etalage gezet en trok stevige aandacht. Aandeelhouder Viacom (23 procent belang) wilde MarketWatch overnemen en ook Yahoo en de New York Times zouden interesse hebben getoond.
Dow Jones betaalt 18 dollar per aandeel voor de overname van MarketWatch. Dat is 7,2 procent meer dan de slotkoers van vrijdag, maar het betekent 46,5 procent meer dan de gemiddelde koers over de afgelopen zestig dagen, zo berekende Reuters.
In augustus besloot CBSMarketwatch.com de dotcom al uit de naam te schrappen, terwijl het al enige tijd onder de afgekorte naam MarketWatch door het leven ging werd die naam toen ook officieel vastgelegd. Volgens de Wall Street Journal mag de site de toevoeging CBS gebruiken volgens een contract dat het heeft met Viacom, maar dit contract loopt volgend jaar af. De ceo van MarketWatch zei echter tegenover weblog Paidcontent te verwachten dat Dow Jones en Viacom tot een akkoord komen rond de naam.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond