Deel dit artikel
-

Drie vragen aan: Mark de Kock (RIDE)

Een strategie uitvoeren op socialmedia draait niet om het opschroeven van het aantal volgers en Like’ers. Het gaat om het verhaal, de boodschap. Mark de Kock treedt toe tot het nieuwe bureau RIDE dat zich specialiseert in social storytelling.

Helemaal nieuw is RIDE al niet meer, want internetondernemers Edwin Tromp en Steven Jongeneel richtten het bedrijf in augustus vorig jaar al op. De Kock is deze maand managing partner geworden. “Like gates maken is niet hetzelfde als een verhaal vertellen. Dat laatste is waar we een specialist in zijn.”

Dat klinkt interessant, maar wat doét RIDE concreet en voor wie?

‘RIDE bedenkt en creëert social content en activaties. De content – vaak in de vorm van copy, fotografie, video – ademt het merk waarvoor we werken en is onderdeel van een breder verhaal. Opdrachtgevers zijn merken maar ook thema- of creatieve bureaus die ondersteuning zoeken bij het realiseren van hun strategie. Wij zijn de kritische, uitvoerende partner. RIDE werkt momenteel voor zes grote merken, waaronder Fiat, en is met nog een aantal andere in een pilotfase.’

Verhalen vertellen, zeker van bedrijven is moeilijk. Zelfs Facebook heeft nog geen gezonde balans gevonden in het tonen van commerciële boodschappen en berichten op de timelines van gebruikers. Dat wordt alleen maar complexer naarmate de schermpjes kleiner (mobieler) worden. Hoe kom je tot een verhaal en hoe bepaal je de vorm van de uiting?

‘Sterke merken worden groot omdat ze waarmaken waarvoor ze staan met de merkbelofte, het product en de diensten. Het versterken van deze verhalen is een kwestie van goede interactie tussen merk verantwoordelijken en onze creatieven. En in tegenstelling tot vele ander bureaus spreken wij hen bijna dagelijks. Dit proces is organisch en gebeurt over een langere termijn. We willen het merk-DNA begrijpen en voelen zodat ons werk aansluit bij het merk maar, belangrijker nog, ook wordt begrepen door de consument. De juiste content in de juiste vorm en context versterkt een goed verhaal. De complexiteit van gefragmenteerde mediaconsumptie is een gegeven en voor ons een uitdaging waar we nog meer energie van krijgen.’

Met welke middelen en welke KPI’s wordt het succes bepaald van een verhaal dat versplinterd over verschillende netwerken wordt verteld?

‘We zien in de markt groeiende behoefte aan betekenisvolle communicatie. ‘Hit-and-run’-succes wordt minder relevant. Het meetbaar maken van success in social media ‘beyond the like’ is een uitdaging. Complex, maar niet onmogelijk. We werken hiervoor samen met de klant en bestaande marktonderzoeken. Daarnaast heeft Social Embassy, strategisch partner van RIDE, verschillende methodieken ontwikkeld om consumenten voorkeur en invloed van social media inzichtelijk te maken.’

Deel dit bericht

1 Reacties

Marc de Boer

Bijzonder kan ik de campagne voor FIAT Nederland niet noemen… lijkt me ook vreselijk irritant om als ‘liker’ zoveel nutteloze berichtjes over FIAT op mijn wall te krijgen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond