Deel dit artikel
-

e-Service showroom

In 1999 kondigde Hewlett-Packard de Mobile e-Services Bazaar aan, een virtuele en fysieke marktplaats voor partijen die zich bezighouden met mobiele applicaties en elektronische diensten. Deze lente opende HP Nederland een bazaar in Amstelveen.

Bij binnenkomst waande de bezoeker zich even in een heuse bazaar. De ontvangstruimte was omgetoverd in een Oosterse overdekte markt, compleet met (wand)kleden, oriëntaals gedrapeerd meubilair en een catering in vol ornaat. Maar de waan duurde niet lang, want de werkelijke verkopers bestonden uit strak in het pak gestoken vertegenwoordigers van geavanceerde multimediabedrijven die hun door halogeenlampjes uitgelichte koopwaar ietwat gelikt stonden aan te prijzen. De bedoeling van HP was en is duidelijk: de leverancier van oplossingen en diensten voor computing en imaging wil met de Bazaar gaan scoren op het mobiele vlak. Je kunt het een marktplaats noemen, maar 'bazaar' klinkt wat internationaler.

HP heeft haast, zo valt op de site te lezen: "Succes is afhankelijk van snelheid, innovatie en toegang tot ideeën en bedrijfspartners. HP heeft de Mobile e-Services Bazaar gelanceerd om te zorgen dat de markt zo snel mogelijk wordt ontwikkeld." Daarnaast, aldus Bazaar-oprichter Peter Vesterbacka, is de invalshoek van HP wezenlijk anders: "Mobiel internet is kul, dat bestaat helemaal niet. Mobiel gezien gaat het niet om koning content, maar draait alles juist om het leveren van diensten. De verkoop van mobieltjes mag dan tegenvallen, met 500 miljoen stuks dit jaar, maar in vergelijking met de 100 miljoen pc's is dat nog altijd heel wat meer. Alleen ontbreekt het nog aan de killer applicatie."

Vandaar de Mobile e-services Bazaar, waar inmiddels 400 partners aan verbonden zijn: circa 300 applicatieontwikkelaars en technologiepartners als Nokia, Ericsson, Oracle, Siemens, Motorola en Cisco. Met hoofdfilialen in Helsinki, Singapore, Silicon Valley en Tokio en lokale satellieten in Peking, Bangkok, Amstelveen en Toronto. Later volgen nog Londen en Milaan. "De Bazaar is er om elkaar te ontmoeten en samen te werken. De fysieke aanwezigheid is daarbij een service voor de partner en in eerste instantie kun je Amstelveen zien als showroom van Helsinki, maar wel met de mogelijkheid wereldwijd te gaan", zegt Vesterbacka.

HP zelf gaat het er vooral om zo dicht mogelijk bij de haard van de mobiele markt te zitten, zo geeft Vesterbacka aansluitend toe, om dat meteen weer af te zwakken: "Want niemand geeft er daadwerkelijk om wie de boel runt." Maar op de site staat letterlijk: "Het doel van de Mobile e-Services Bazaar is het creëren van oplossingen om gebruik te maken van de laatste mobiele technologieën." Business development manager van HP Nederland Erwin Verhoeven doet er dan ook minder moeilijk over: "Ja, wij willen visionair worden. Op deze manier zien we natuurlijk verschrikkelijk veel en dat is ook een van de hoofdfunctionaliteiten van de Bazaar, om zoveel mogelijk marktkennis en -ervaring op te doen."

Nieuwe diensten, dat is wat er volgens Verhoeven in het vat zit voor de consument. Maar hoe zit het met die problemen, want dat is toch wat HP pretendeert met de Mobile e-Services Bazaar: problemen oplossen. Zijn die nieuwe diensten problemen? "Niet het ontwikkelen van die nieuwe diensten op zich, maar wel het genereren van nieuwe inkomsten daarmee en dat zo efficiënt mogelijk uitvoeren", verklaart Vesterbacka. Centraal voor HP in dit alles staat 'e-speak', eigen software, die de onderlinge lijm hard moet maken. "Met e-speak willen wij uiteindelijk voor diensten doen, wat het web heeft gedaan voor content en data", zegt Vesterbacka onverstoorbaar. "Maar wel op zo'n manier zoals Linux dat heeft gedaan, dus met een open karakter. En als dat lukt, dan kunnen we gezamenlijk een nieuwe standaard creëren. Want eerlijk gezegd is dat het ware idee achter de Mobile e-Services Bazaar."

Deel dit bericht

1 Reactie

Ingrid Lamandassa

In het laatste nummer van Emerce stond het interview met Peter Vesterbacka. Dit was naar aanleiding van de opening van onze mobile e-Services bazaar op 16 maart jl. Nu stond bij de foto van Peter Vesterbacka de naam en functie van ErwinVerhoeven. Kun je me laten weten of jullie voor een eventuele rectificatie kunnenzorgen. Met vriendelijke groet, Ingrid LamandassaHewlett-Packard Nederland B.V. ————————-Naschrift redactie Bij deze. Excuses voor de verwisseling.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond