Deel dit artikel
-

eBay lanceert advertentieprogramma, AdSense-kloon

Veilingbedrijf eBay begint een affiliatedienst waarmee site-eigenaren advertenties op hun site kunnen plaatsen die inhoudelijk aan de inhoud zijn verwant. Google biedt met AdSense al lang zo'n dienst, eBay verwijst vooralsnog enkel naar de eigen handelssite. Simpeler marketingtechieken leveren mogelijk meer op, aldus een Nederlandse veelverkoper die een e-boek publiceert met verkooptips.

Particuliere sitebeheerders kunnen tussen de 40 en 70 procent van eBays transactieomzet verdienen als ze een sitebezoeker doorverwijzen naar eBay.com en daaruit een transactie volgt. Dat maakte de Nederlander Michael van Swaaij afgelopen zaterdag bekend, tijdens eBay DevCon, toen hij details van de nieuwe eBay-dienst AdContext presenteerde. AdContext is in werking te vergelijken met Googles AdSense maar verwijst enkel naar eBay-sites, blijkt uit de woorden van de 'chief strategy officer' van eBay Inc.

AdContext ging als eerste van start bij eBay Amerika. Nederlanders met Engelse sites kunnen er derhalve gebruik van maken. Sitebeheerders die zich gratis registreerden als affiliate dienen een blokje Javascript aan hun sites toe te voegen om de dienst te kunnen gebruiken. eBay kijkt vervolgens wat er op die pagina staat, zoekt veilingen op die inhoudelijk gezien bij de site van de uitgever passen en toont tekst- en beeldadvertenties met verwijzingen naar de betreffende veilingen. Omdat dit een geautomatiseerd proces is, verschijnen op de affiliatesites steeds andere advertenties. Handmatige tussenkomst van de sitebeheerder is niet nodig.

Een uitgever die veel schrijft over auto's zal advertenties over voertuigen en accessoires op zijn site zien. Maar bijvoorbeeld ook webloggers kunnen geld verdienen met AdContext. Een blogger die overwegend over muziek schrijft, zou verwijzingen naar onder andere jukebox-, dvd- en mp3-elektronica op zijn site terugzien.

Tarieven van AdContext zijn nog niet bekend. eBay Nederland weet nog niet of en, zo ja, wanneer er een Nederlandse variant van het affiliateprogramma verschijnt: "Dat hangt af van hoe de testfase verloopt."

Google te duur

"Het is zeker interessant als het voor eBay-verkopers een gratis dienst is", aldus veelverkoper Eelco de Boer. "Of ik het zal gebruiken, hangt hoofdzakelijk van de kosten af. Als je 1 euro investeert aan promotie en je omzet stijgt met 3 euro, dan loont het." De Boer: "Ik heb geëxperimenteerd met Google AdWords om meer verkeer naar mijn veilingen te krijgen. Maar de prijs per klik bleek te duur. Dat kon niet uit.
"

De Nederlandse eBay-veelverkoper is met 7 accounts actief op eBay in binnen- en buitenland en ontving afgelopen jaren enkele duizenden positieve transactiebeoordelingen. "Met ieder account verkoop ik op eBay een aparte productgroep. Ik specialiseer me in cd's, platen en zaken als ebooks en software."

De Boer vatte zijn ervaringen als eBay Powerseller, de aanduiding voor een veelverkoper, samen in het eind vorige week verschenen e-boek 'eBay Powerseller'. "Je kunt het boek na betaling downloaden", op Powersellers.nl.

In zijn boek vertelt de Groninger hoe hij financieel het meeste uit zijn veilingen haalt en daar een boterham mee verdient. "Het gebruik van meerdere accounts is slechts een manier. Een andere is het gebruik van nieuwsbrieven. Het verbaast me dat zo weinig veelverkopers nieuwsbrieven sturen aan hun klanten. Ik genereer daarmee juist een aanzienlijk deel van mijn omzet." Hoeveel dat is, houdt hij voor zich.

eBay's bekijkt 'verdeel en heers'-strategie

De komende maanden gebruikt eBay om reacties te verzamelen van gebruikers van AdContext. Immers, het bedrijf heeft weinig ervaring met het scannen van de inhoud van externe sites en het daaraan koppelen van contextueel relevante advertenties. Google bouwde met deze praktijk een miljardenbedrijf op.

Het is niet uitgesloten dat eBay de advertentiedienst op termijn ook openstelt voor externe adverteerders. Hiermee zou het veilingbedrijf een nieuwe, grote markt aanboren en de directe concurrentie aangaan met Google AdWords en AdSense en Yahoo Search Marketing.

Eind mei 2006 sloot eBay een samenwerkingsverband met zoekbedrijf Yahoo. Microsofts MSN en Google hadden het nakijken. Yahoo gaat ondermeer exclusief advertenties plaatsen naast eBays zoekresultaten. Op zijn beurt gaat Yahoo aan eBay vertellen hoe lopende veilingen en veilingrubrieken hoger in de zoekresultaten komen te staan.

Tijdens de ontwikkelaarsconferentie waar Michael van Swaaij sprak, werd ook duidelijk dat eBay onderzoekt of en hoe het bedrijf de online reputaties van kopers en verkopers te gelde kan maken op externe sites. Feedbackprofielen zijn de kroonjuwelen van eBay. Ze geven de betrouwbaarheid van handelaren aan. Een beslissing over de wijze waarop het veilingbedrijf dat gaat doen, zal volgens techneut Greg Issacs enkele jaren op zich laten wachten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond