Deel dit artikel
-

Ebay wordt agressiever op Europese Fashion-markt

Miriam Lahage wordt in Europa de topvrouw voor modehandel bij Ebay. Het bedrijf stelt haar aan als General Manager Fashion Europe, een nieuw gecreëerde positie die het belang van dit snel groeiende segment onderstreept.

Wat de functie van de Amerikaanse exact inhoudt moet nog blijken. ‘Innovatie versnellen’ heet het officieel.

Tot afgelopen zomer werkte Lahage voor modesite Net-a-porter.com als adviseur. In de zomer stapte ze over naar Ebay Amerika en binnen het half jaar wordt ze naar Europa gestuurd om de Fashion-handel versneld op te tuigen.

In Nederland is Ebay via Marktplaats al sinds september 2009 actief in de Fashion, via modesite Hippas. Uitgeverij Sanoma breidde zijn belang in de mode business onlangs uit met een participatie in Fashionchick.nl.

Een woordvoerster voor Ebay Europa: "Ze gaat zich richten op Ebay Marketplaces. Daar valt de categorie rubrieksadvertenties niet onder". De Amerikaanse gaat zich derhalve niet met Marktplaats bemoeien. 

In Duitsland en Engeland worden er onder het Ebay-merk al enige tijd dagelijks en wekelijks deals aangeboden, waaronder soms mode. Even zo vaak liggen er in de Fashion-outlet nieuwe items. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers vorige week zei bestuursvoorzitter John Donahoe dat de modehandel in deze twee landen sneller via Ebay sneller groeit dan de gemiddelden in Duitsland en Engeland.

Eind december 2010 nam Ebay de besloten modewinkelclub Brands4friends over voor 150 miljoen euro. Het van oorsprong Duitse bedrijf is reeds actief op de grootste Europese markten: Duitsland, Engeland, Frankrijk en  Spanje.

Ebay opende in het voorjaar van 2010 op het subdomein Fashion.ebay.com een aparte winkel waarmee het zich louter op kleding- en accessoireshopppers richt. Pas toen kreeg de modehandel serieus gestalte. Die beweging werd vorige maand gevolgd met een speciale iPhone-app. Het bedrijf denkt dit jaar voor 4 miljard dollar te zullen genereren via de mobiele telefoon. Mode speelt daar een significante rol in.

Het ziet ernaar uit dat Lahage deze losse elementen moet bundelen en ruimte krijgt om agressief te investeren in de opbouw van een nog ontluikende miljardenmarkt. Vooralsnog gaat met geld bij webwinkels naar reizen, telefoons en andere spullen met stekkers. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond