Deel dit artikel
-

eDay: ‘Het nieuwe internet is mobiel’

Het nieuwe internet is het mobiele internet. Daar kun je geld verdienen, in tegenstelling tot het vaste internet. Dat betoogde de Finse auteur Tomi Ahonen gisteren tijdens Emerce eDay.

Ahonen is de ambassadeur van het mobiele internet. Ooit adviseerde hij Nokia, maar tegenwoordig verdient hij zijn geld met lezingen, onderzoek en boeken.

Volgens Ahonen wordt het vaste internet steeds minder belangrijk. “Je ziet steeds minder overlap in het gebruik, en het aantal mensen dat het internet alleen mobiel gebruikt, neemt sterk toe. De mobiele telefoon wordt opvallend vaak geraadpleegd. Mail lezen we gemiddeld iedere 48 uur, tachtig procent van de mail blijft zelfs ongeopend. Maar we kijken tegenwoordig al gauw iedere vijf minuten op onze mobiele telefoon. Hij gaat mee naar bed en we gebruiken hem om vragen te kunnen beantwoorden.”

Ahonen ziet duidelijke verschillen tussen het gebruik van internet. De pc of notebook wordt gebruikt voor dertig minuten-arbeid. Werk dat aandacht en concentratie vraagt. Mobiel is er voor dertig seconden-arbeid. Tablets zitten daar ergens tussenin. “Mobiel is het belangrijkste medium voor directe respons, dat is ook wat Google zijn klanten vertelt. Je kunt anno 2012 niet meer zonder een mobiele site. Als was het maar omdat je veel meer omzet mee kunt realiseren.’

Ahonen had diverse voorbeelden: een Japanse boekingsite voor reizen haalde drie keer zoveel omzet via zijn mobiele site dan via de reguliere site. Deodorantmerk Axe zag zijn verkoop driehonderd procent toenemen toen het een ‘sexy wake-up-call’ als beltoon introduceerde. Iedere ochtend werden klanten aan het merk herinnerd. Of neem luchtvaartmaatschappij Finnair: “Zij bieden hun frequent flyer-klanten goedkope upgrades naar businessclass aan door ze ruim voor de vlucht een bericht te sturen. Sinds ze dat doen, is er geen businessclassstoel meer onbezet. Zorgverzekeraar Kaiser in de VS bespaart miljoenen door hun klanten mobiel aan een doktersbezoek te herinneren.”

De toekomst van nieuws is mobiel, de toekomst van het betalen ook, zegt Ahohen. “In Japan is mobiele reclame al duurder dan reclame op prime time televisie. Dat is toch wel iets.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond