Deel dit artikel
-

eDay: ‘Merken verliezen controle over tv-scherm’

De bediening van de televisie zal uiteindelijk zó veranderen dat merkadverteerders de totale controle over het commerciële gezicht van het medium zullen verliezen.

Dat is een van de inzichten die viervoudig Emmy-winnaar Dale Herigstad vanochtend op Emerce eDay deelde. Hij was een van de bedenkers van de interfaceconcepten van Minority Report en denkt al bijna twee decennia na over de toekomst van de interface tussen mens en machine.

Vandaag de dag zijn schermen van tv, telefoon en tablet plat. Zonder hulpmiddelen (3D, augmented reality) zit er geen diepte in. De in Londen woonachtige Amerikaan denkt dat dat gaat veranderen. “Tv krijgt naast de x-as en de y-as ook een z-as”: diepte.

Concreet houdt dat in, dat er ‘ruimte’ komt tussen programma’s en de kijker. Dat staat nieuwe interfaces toe, zoals bijvoorbeeld Xbox Kinect. “Je haalt elementen ván het scherm naar de ruimte tussen scherm en user.” En die ‘ruimte’ is voor het eerst niet in handen van merkadverteerders op tv, maar onder controle van de gebruiker.

Die schijnbaar kleine verandering zal fundamenteel blijken, aldus de Chief Interactions Officer van Possible Worldwide. Hoe, dat houdt de specialist voor zich. Hij weet het wel, maar mag het niet zeggen. Bij de grootste technologielaboratoria van de wereld moest hij geheimhoudingsverklaringen tekenen om die nieuwigheden te weten. Hij mag ze echter niet publiek delen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond