Deel dit artikel
-

“Een .com of .nl achter de bedrijfsnaam is niet meer genoeg”

Een aantal jaar geleden kon een e-commerce businessplan nog volstaan met een groots idee en een beperkte investering. Tegenwoordig zijn deze ingediënten niet meer genoeg voor succes. E-commerce is geen hype meer en bedrijven kunnen het alleen met grote investeringen redden. Dit is de belangrijkste conclusie van het onderzoek 'e-Commerce: Beyond the hype?' van het Nolan Norton Institute .

Dat e-commerce geen hype meer is, is volgens onderzoeker Han van der Zee vooral te merken aan de talloze succesvolle bedrijven in e-commerce. "Je kan niet meer aan de aandacht van e-commerce ontsnappen", aldus Han van der Zee. Volgens het onderzoek geldt voor ondernemingen in het huidige tijdperk niet de vraag 'ben je op het Internet', maar 'hoe is je onderneming bezig met e-Business'.

Een tweede constatering van het onderzoek is dan ook dat e-commerce bedrijven vanuit de garage niet meer kan. "Alleen een idee of een .com of .nl achter de bedrijfsnaam is niet meer genoeg. Onderlinge samenwerking en grote investeringen in voornamelijk marketing zijn nodig."

De drie onderzoekers Han van der Zee, Wilco Bothof en Jorij Abraham bestudeerden in de periode juli1999 tot februari 2000 e-commerce bedrijven uit voornamelijk Engeland, België en Frankrijk en 30 praktijkcases op het gebied van e-commerce. Zij adviseren ondernemers om e-business niet als de zoveelste bedrijfsactiviteit te zien en daarom een e-Strategie te formuleren en om niet tevreden te zijn met het eerste succes, omdat de e-commerce ontwikkelingen nog lang niet aan het eind zijn.

Onderzoeksbureau Forrester voorspelde een paar dagen geleden dat 8,5 procent van de totale economie over vier jaar uit e-commerce zal bestaan. Hiervan zal Europa 22 procent voor haar rekening nemen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond