Deel dit artikel
-

Emerce 100: de beste bedrijven in e-business 2015

De tiende editie van de Emerce 100, een speciale jaarlijkse uitgave van Emerce, is weer verschenen. Hierin publiceren we hoe beslissers, werkzaam op het gebied van online marketing, ICT en e-business, de prestaties van leveranciers van diensten in de e-business- en marketingbranche in het afgelopen jaar hebben beoordeeld.

Om een zo goed mogelijk beeld van de markt te kunnen schetsen, hebben we ook dit jaar het imago-onderzoek (uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction) verrijkt met andere relevante marktdata.

De Emerce 100 beperkt zich al lang niet meer tot slechts 100 bedrijven. Dit jaar staat de teller op 279. een van de oorzaken is het immer groeiend aantal specialismen en aanbieders in de e-businessmarkt, wat tevens vraagt om een meer uitgesplitste analyse. Hierdoor zijn sommige categorieën aangepast. Zo is er nu een aparte lijst voor Social & Analytics Software, Analytics Agencies, Social Agencies, DSP’s en Tradingdesks:

1. E-Business diensten en software

Deze toplijst was vorig jaar nog onderverdeeld in IT-software en -hardware en System integrator en consultancy. Deze zijn nu samengevoegd. SURFnet en Deloitte zijn nieuwe namen in het overzicht, waarvan de eerstgenoemde direct 7 sterren in de wacht sleept. Cisco Systems, SURFnet en UNIT4 worden als betrouwbaarst aangemerkt.

Hier hebben maar liefst vijf bedrijven er een halve ster bij gekregen. Paul Postma Marketing Consultancy voert opnieuw de lijst aan met 7,5 sterren en is het best gewaardeerd op prijs- kwaliteitverhouding. Op betrouwbaarheid is dat McKinsey, direct gevolgd door Paul Postma.

Vorig jaar waren er zes spelers op het gebied van inter- netsecurity opgenomen in de lijst, dit jaar zijn dat er nog maar vier. Nieuwe topscoorder Kaspersky Lab is een hele ster gestegen, maar ook McAfee heeft er een halve ster bij gekregen. Alle vier krijgen ze met name goede cijfers voor kennis/knowhow en betrouwbaarheid.

In deze categorie zien we bij CMS commercial negen vermeldingen waar er vorig jaar nog zes waren. Nieuw zijn: Adobe CQ5 en Kentico Software. Alterian is terug van weggeweest. Bij de Open source-CMS’en is Magento een nieuwe vermelding.

Bij de E-mailmarketing dataleveranciers is er één bedrijf bijgekomen ten opzichte van de vorige editie: Experian Marketing Services. EDM Data en E2Ma Consumer Profiling vallen op vanwege hun hoge waardering op kennis/knowhow en betrouwbaarheid; EDM Data wordt bovendien als het betrouwbaarst gezien. De lijst E-mailmarketing software is verdubbeld ten opzichte van 2014. Clang komt met 7,5 boven aan de lijst binnen, ExactTarget en Emark doen dat met 6,5 sterren. Ook Teradata eCircle is nieuw in het overzicht, Emailvision is terug van weggeweest. Selligent heeft zich met een volle ster verbeterd. Webpower en ExactTarget halen de beste rapportcijfers voor kennis/ knowhow; ExactTarget scoort ook het best op betrouwbaarheid.

Social software is nieuw in het overzicht met drie vermeldingen van minimaal 6,5 sterren. Analytics software kent met VWO, Optimizely en IBM drie nieuwe vermeldingen die behoorlijk goed gewaardeerd worden. Google Analytics bekleedt net als vorig jaar een toppositie, gedeeld met VWO en Optimizely. Google Analytics krijgt bijzonder goede waarderingen voor kennis/knowhow en prijs-kwaliteitverhouding.

Vorig jaar is ISP, Hosting & (Mobiele) datainfrastruc- tuur samengevoegd tot één categorie, nu uitgesplitst in Hosting, ISP en Telecom.
Bij Hosting blijft XS4ALL aan kop, al heeft het bedrijf wel een halve ster ingeleverd. Alle andere aanbieders op Hosting behalen 6,5 sterren.
Easynet Nederland stond twee jaar geleden ook genoteerd, LeaseWeb zien we na een jaar ook terug, de overige aanbieders zijn nieuw.
Bij de internetaanbieders zien we Ziggo iets beter presteren ten opzichte van vorig jaar, en ook UPC is na twee jaar terug in de lijst. De overige aanbieders hebben nog niet eerder in de over- zichten gestaan. RoutIT heeft 7,5 sterren vanwege goede waarderingen over de hele linie en hun kennis/knowhow in het bijzonder, Level 3 Communications doet het ook goed op kennis/knowhow en iets minder op prijs-kwaliteit. KPN is het best gewaardeerde Telecom-bedrijf met 7 sterren, de andere Telecom-aanbieders hebben allemaal 6,5 sterren. Simyo is een nieuwe naam in het lijstje, Tele2 is terug van weggeweest. KPN steeg een ster en scoort het best op betrouwbaarheid, Vodafone daalde een halve ster, maar wordt samen met KPN en T-Mobile toch genoemd in de top drie van kennis/knowhow.

2. Bureaus 

In deze Emerce 100 maken we nog slechts onderscheid in grote en middelgrote fullservicebureaus. Osudio, vorig jaar bij middelgroot, staat nu bij groot. Bij de grote bureaus heeft ISM eCompany er een ster bij, en krijgt het goede beoordelingen voor kennis of knowhow en betrouwbaarheid, zaken waar Mirabeau ook beter op scoort. Tribal Internet Marketing stond een eerdere editie bij Online Campagne.

Bij de middelgrote bureaus vinden we Jungle Minds op kop met 7,5 sterren. Zicht Online, vorig jaar bij ‘klein’, is nu middelgroot.

Energize heeft na de terugval van vorig jaar weer een inhaalslag gemaakt, en is terug als een van de lijstaanvoerders. Acht bureaus met 7 sterren, waaronder RLVNT als de nieuwe naam voor Bone en SVB Media. NR6, Pickle Factory en Woedend! zijn iets in sterren gedaald in vergelijking met vorig jaar. Bureaus uit het middensegment worden wel als het meest flexibel gezien.

Valsplat heeft een halve ster ingeleverd en Media- Monks kreeg er een halve bij, waardoor beide gelijk staan met 7 sterren. Clickq blinkt uit in gelijkmatigheid: hetzelfde aantal sterren als vorig jaar, én over- al dezelfde rapportcijfers voor kennis/knowhow, prijs-kwaliteit, betrouwbaarheid, en flexibiliteit.

ZIGT Mediabureau en Zenith Optimedia zijn de lijst- aanvoerders. Laatstgenoemde scoort vooral op betrouwbaarheid en flexibiliteit. MEC en Havas zien we ook voor het eerst in de vermeldingen. M2Media, Stroom mediacommunicatie en MediaCom staan hernieuwd in het overzicht. Universal Media heeft een ster ingeleverd.

Vorig jaar elf bureaus in deze toplijst, nu zijn dat er dertien. StormMC en Traffic Builders behouden hun 6,5 sterren, maar worden ingehaald door Oogst dat nu 7 sterren heeft. Nieuw in dit overzicht zijn Expand Online en Netprofiler, Netsociety is overge- nomen door iProspect, Yonego komt terug. Oogst doet het op alle terreinen goed, StormMC wordt daarna het best gewaardeerd voor betrouwbaar- heid en Traffic4u voor kennis/knowhow.

Een nieuwe toplijst, met allemaal hoge cijfers. Waarbij Your Social de hoogste beoordeling krijgt voor flexibiliteit, RauwCC voor kennis/knowhow en a friend of mine voor betrouwbaarheid.

In de vorige editie stonden er zeven e-mailmarketingagencies vermeld, nu zijn dat er elf. Admitter, Clansman en Pondres zijn nieuw in deze toplijst. Ematters staat opnieuw in de lijst. E2ma en Veritate hebben allebei een ster ingeleverd ten opzichte van vorig jaar.

Twee agencies voeren de lijst aan met 7,5 sterren. De naam Triple IT zagen we hier niet eerder, mobtzu heeft er een halve ster bij. The Mobile Company heeft zich ook verbeterd van 6 naar 7 sterren. MobGen – met 6,5 sterren – zagen we ook niet eerder, en Sharewire is terug met 6 sterren. Mobilion en Service2Media hebben respectievelijk een halve en een hele ster ingeleverd. IceMobile is stabiel op 6,5 sterren, vooral dankzij hun kennis/knowhow.

Vorige editie nog onder het kopje Webstatistics & site-optimalisatie. Opnieuw negen agencies, waarbij er drie uit het lijstje vervangen zijn door nieuwe namen. Oogst komt hier binnen met 7 sterren, Traffic Builders en iProspect doen dat met 6 sterren. Een van de stijgers van vorig jaar, Clickvalue, daalt een halve ster. Conversion Company, de andere klimmer toen, is uit de lijst verdwenen. Ook Netmarketing en Netprofiler leveren een halve ster in. We zien hier veel goede scores voor kennis/knowhow; Oogst blinkt daarnaast ook uit op betrouwbaarheid.

3. OnlineAdvertising & Media

OMG stond vorige editie nog bij de vergelijkers,
en heeft als affiliate network net zoveel sterren. TradeTracker heeft er een halve ster bij, dankzij goede waarderingen voor kennis/knowhow en prijs- kwaliteitverhouding.
Kijken we naar de vergelijkers, dan zien we daar Tweakers die in vorige editie niet voorkwam en nu als best gewaardeerd wordt met 7 sterren. Blue Mango Interactive is in het overzicht van de result driven advertisers een nieuwe naam, en behaalt een gemiddelde score. AdLantic gaat opnieuw aan kop, en heeft de beste waardering voor kennis/knowhow.

Online advertising is een nieuwe categorie, waarbij DSP’s onderscheiden worden naast tradingdesks. In het onderzoek zijn zeven DSP’s naar voren gekomen met waarderingen van 6 tot en met 7 sterren. Adform en DoubleClick oogsten waardering vanwege hun flexibiliteit; AppNexus, DoubleClick en Rocket Fuel zijn het best gewaardeerd op kennis/knowhow. Beide tradingdesks in de lijst gaan gelijk op met 6,5 sterren.

In de vorige editie werd geen onderscheid gemaakt binnen de groep media-exploitanten. Er waren er dertien. Inmiddels zijn er 26 bedrijven die onder de media-exploitanten vallen, waarin we een onderverdeling maken naar Media, Network, Publisher en Saleshouse, met respectievelijk zeven, zes, tien en drie vermeldingen. Hier zien we enkele spelers na een of twee jaar afwezigheid weer te- rug in de lijst (Radio 538, Wegener NieuwsMedia, FD Mediagroep en Semilo).

Bij Media vijf nieuwe vermeldingen, bij Networks vier, bij Publishers twee en bij Sales house is dat er één. Enkele goedscorende media-exploitanten van vorig jaar (VNU Media, Nationale Vacaturebank en Reed Business Information) zijn uit het overzicht verdwenen.

De sociale platformen hadden vorig jaar voor het eerst een eigen categorie. Dit jaar zien we hier dezelfde spelers terug, met nagenoeg dezelfde waarderingen. Twitter krijgt een halve ster meer, LinkerdIn een halve minder. Zonder uitzondering zijn de waarderingen voor kennis/knowhow hoog; Facebook en YouTube worden beter gewaardeerd vanwege de prijs-kwaliteitverhouding en LinkedIn vanwege de betrouwbaarheid.

4. Overig

Opnieuw worden iDEAL en Buckaroo het best gewaardeerd. Afterpay en MultisafePay staan hernieuwd in de lijst (na een jaar afwezigheid), Paylogic is een nieuwe naam. iDEAL wordt op alle criteria goed beoordeeld, Adyen en PayPal vooral vanwege de kennis/knowhow; Buckaroo en Ogone weer op het gebied van betrouwbaarheid.

Bij de opleidingen en trainingen zijn er dit jaar elf aanbieders die de lijst hebben gehaald – vorig jaar waren dat er veertien – met gemiddeld betere waarderingen. Rotterdam School of Management, vorig jaar 7 sterren, komt niet in de lijst terug. Op alle fronten het best gewaardeerd zijn SRM, Boertien Vergouwen Overduin en Frankwatching met 7,5 sterren, waarbij Frankwatching nieuwkomer in de lijst is. Bij NIMA en Nyenrode worden vooral de knowhow en betrouwbaarheid gewaardeerd, bij Schouten & Nelissen is dat betrouwbaarheid en flexibiliteit.

Bij de opleidingen en trainingen zijn er dit jaar elf aanbieders die de lijst hebben gehaald – vorig jaar waren dat er veertien – met gemiddeld betere waarderingen. Rotterdam School of Management, vorig jaar 7 sterren, komt niet in de lijst terug. Op alle fronten het best gewaardeerd zijn SRM, Boertien & Partners en Frankwatching met 7,5 sterren, waarbij Frankwatching nieuwkomer in de lijst is. Bij NIMA en Nyenrode worden vooral de knowhow en betrouwbaarheid gewaardeerd, bij Schouten & Nelissen is dat betrouwbaarheid en flexibiliteit.

Deze toplijst is dit jaar uitgesplitst naar distributie en warehousing. De distributeurs scoren zonder uitzondering gelijk aan of beter dan vorig jaar. Nieuw in het overzicht zijn GLS en DPD. Ook bij de warehousers betere rapportcijfers dan de vorige editie, met als nieuwe naam in de lijst S&H Productfulfilment dat direct 8 sterren krijgt.

Je kunt Emerce 100 niet los in print bestellen. Wel is Emerce 100 de speciale uitgave bij Emerce 140, die nog te verkrijgen is bij een abonnement op het magazine of via Emerce Store kan de digitale versie gekocht worden. Meer informatie over Emerce 100.

Deel dit bericht

32 Reacties

Maarten Reijgersberg

Ja, natuurlijk waren we trots.
Een minuut of vijf.
En toen snel weer verder.
Mouwen opstropen en gerse dingen doen voor onze opdrachtgevers.
Want die staan bij óns op één.

https://www.youtube.com/watch?v=CV8XhU34sWc

Jochem Vroom

Hoe komt een failliet bedrijf op de Nr. 1 positie bij e-mailmarketing dataleverancies? Of mis ik iets?

Ook zag ik OMG in de affiliate netwerk lijst, in India/ Singapore en Zuid Oost Azië ed. heb je een punt daar doen ze het enorm goed. (Al weet ik niet of dat allemaal zelfde bedrijf is wel iig onder die naam) maar in NL is het niet een affiliate netwerk lijkt me.

Mooie lijst verder! Veel bekende namen.

Olaf

Amazon AWS? Salesforce?

Menno Hoek

We zijn trots om voor het tweede jaar op rij tot nr 1 in de categorie Online Payment te zijn gekozen. Buckaroo bedankt al haar klanten en relaties die hieraan hebben bijgedragen!

Matthieu Reijers

Volgend jaar ook een lijstje erin van marketing automation aanbieders? Kan je toch niet meer om heen, lijkt mij..

Govert van Eerde

Prachtige lijst deze EMERCE Top 100 met maar liefst 270 vermelde bedrijven! Wel benieuwd wie er 6 juni op het strand van Velsen met het Gouden Netje vandoor gaat, want daar verzamelt de hele online (media) industrie zich voor hét zomer event: Webpower Strandvolleybal.net! (12e editie) We hebben al 30 deelnemende teams! Doe sportief, steun EARTH Water (100% van de netto winst wordt gedoneerd) en meld je team ook aan via http://www.strandvolleybal.net tot 6 juni!

K

Waarom staat er inderdaad een failliet bedrijf op plek 1?

Ardi Uttien

Gefeliciteerd met de vermeldingen in Emerce 100 2015!
E2MA is per 21 april 2015 failliet verklaard. Dit heeft geen invloed op de vermelding in Emerce 100, aangezien Emerce 100 een imago-onderzoek is. Dit onderzoek is begin dit jaar uitgevoerd. De vermelding heeft E2MA op basis van het imago zelf verdiend.

Science

Een failliet bedrijf op nummer 1…wat zegt dat over deze lijst en de andere partijen in de ranking? Binnen de meeste rankings ontlopen de partijen elkaar niet of nauwelijks, is onderscheidend vermogen en kwaliteit dan echt zo moeilijk te herkennen? Kortom: leuk al die lijstjes maar we kunnen er onmogelijk een waarde aan toekennen.

Gijs Vroom

@Science
“Onmogelijjk waarde aan toekennen” is natuurlijk nogal kort door de bocht. Zeker gezien de opzet en grootte van dit onderzoek. Het is echter inderdaad zo dat er onderling niet hele grote verschillen zitten tussen de bedrijven die voldoende n halen en met een voldoende hoog cijfer beoordeeld worden op de criteria. Er is uiteraard wel een verschil indien een partij richting een 8 haalt, of krap een 6. Maar Emerce lezers geven de kopgroep cijfers die niet heel ver uit elkaar liggen. Maar wat belangrijker is: de bedrijven die in deze lijst voorkomen doen het beter dan de andere bedrijven op de (lange) longlist. De waarde is denk ik dat deze lijst in z’n totaliteit een selectie is van wat Emerce lezers de ‘betere bedrijven’ vinden.

Faillisement is uitgelegd: ten tijde van het onderzoek

Hans Elshout

Bedankt Emerce! Een mooie stimulans voor S&H Productfulfilment om onverminderd door te gaan met te zorgen dat iedereen binnen S&H iedere dag bezig is met het ervoor zorgen dat onze klanten kunnen excelleren in hun markt. Noem het perfectie, wij noemen het passie.

Jeroen Schutz

inderdaad….waarom ontbreekt Salesforce?

Alex

Ben ook echt benieuwd waarom dpd lager staat dan DHL en PostNL. Heb met alle 3 gewerkt en dpd staat bij mij op nummer 1

Dick N.

Ik mis een complete categorie, door meerderen opgemerkt ook via een aantal bedrijfsnamen.
De verbindende factor van dit allemaal, Data Hub technologie zoals die van Adobe MS, Relay42, Unica en Salesforce.

Sjoerd

Lijstjes zijn altijd leuk, maar het gaat hier alleen om een imago onderzoek. Met andere woorden, de bedrijven die zich goed weten te verkopen/presenteren krijgen een hoge waardering vanuit de branche. Zegt het wat over de kwaliteit? Zeker niet. Leuk, maar niet meer dan dat. Pretendeer niet dat je ‘de beste bent’ omdat je bovenaan staat 🙂

Remi van Beekum

Allereerst alle partijen bovenaan de lijstjes gefeliciteerd. Mooi gedaan.

Dan ook een suggestie voor de redactie van Emerce. In het lijstje “searchmarketingbureaus” staan in mijn ogen nauwelijks searchmarketingbureaus. De meeste van deze bedrijven zijn ooit gestart met search, maar bieden tegenwoordig search, display, social en vaak ook analytics, email, affiliate enz. Sommigen (zoals StormMC) zijn zelfs begonnen met andere diensten en zijn later met search begonnen. Het resultaat is in alle gevallen dat search slechts een onderdeel is. Bij een flink aantal van de bureaus in dat lijstje zal het aandeel search minder dan 50% zijn. De searchbureaus zijn de afgelopen jaren doorontwikkeld en zijn nu digitalmarketingbureaus. Of misschien performancebureaus. Daarom stel ik voor die lijst volgend jaar ook gewoon zo te noemen: digitalmarketingbureaus. Dat is wel zo duidelijk voor de lezers en geeft een beter beeld van de markt.

Arnoud Duiker

Ook dit jaar weer een mooie lijst, Emerce bedankt hiervoor!
Uiteraard missen er ook een aantal namen, maar dat kan ook niet anders.

@Remi van Beekum Goed punt over het lijstje “searchmarketingbureaus.” De meeste bureau’s die in deze lijst staan hebben ‘search’ slechts als een klein deel van de totale dienstverlening. Volgens mij zijn partijen zoals iProspect, Storm en Oogst gewoon full-service online marketing bureau’s.

Ik stel voor om volgend jaar een lijst te maken met de bureau’s die echt vooral ‘search’ doen. Grote kans trouwens dat we er dan met Orangedotcom wel tussen staan! 🙂

Sjoerd

@Arnoud: waarom heten jullie dan ‘Orangedotcom Online Marketing’? Alvast rekening houdend met het aanbieden van meer dan search (wat jullie nu ook doen) net als partijen als Storm, Oogst en dergelijk .. 😉

Casper

Aangezien ze Ordina in de lijst zetten van beste IT bedrijven van 2015 is het, gezien alle fraudezaken, overduidelijk een onzinlijst. Zet Imtech er dan ook bij.

Casper

Oh, het is zelfs een lijst van Emerce zelf?
Hahahaha, wat een prutsers zijn jullie dan.

Noem de lijst dan gewoon “De 100 beste klanten en interessante prospects van Emerce”

Gijs Vroom

@Jeroen, @Olaf, Dat Salesforce niet voorkomt komt omdat zij niet zijn opgenomen in de longlist. Ze zijn uiteraard nu breed actief, dus geheel vergissing van onze zijde. Zij horen uiteraard in de longlist van dit onderzoek thuis. We nemen dit mee voor de volgende editie.

Gijs Vroom

@Casper
Euh, zó simpel ligt het niet. Het onderzoeksbureau Motivaction heeft het veldwerk uitgevoerd en de beoordelingen komen niet van ons, maar van Emerce-lezers. De redactie van Emerce beïnvloedt de resultaten niet. Het is geen lijst van de 100 beste adverteerders van Emerce.

Gijs Vroom

@Remi
Goed suggestie, nemen we over.

Gijs Vroom

@Matthieu
Tevens goede suggestie. Categorie die we moeten toevoegen inderdaad.

sjoerd

@Gijs: dan blijft het toch een wij-van-wc-eend? Een Emerce lezer zal niet te beroerd zijn om zichzelf mooi te waarderen. Of ligt het anders?

Gijs Vroom

@Sjoerd
Waar je op doelt is een lezer die het eigen bedrijf ‘waardeert’. Het onderzoek is echter zó opgezet dat de respondent niet zichzelf beoordeelt. Daarnaast wordt er achteraf gechecked op stemmen of stemgroepen die sterk afwijken. Er is daarnaast voldoende n om uitslagen die gekleurd of al te positief zijn te dempen.

Joost Preyde

Wat een dramatisch slecht onderzoek: het onderscheidend tussen de partijen is minimaal.

Daan

Als de verschillen in waardering (VALUE) zo klein zijn, is het advies om vooral te kijken naar de kosten van de leverancier (MONEY).

Gijs Vroom

@Joost,
De waarde is misschien vooral dat dit een selectie is. Het blijkt dat de gemiddelde cijfers van de goede partijen slechts in de nuance afwijken – bijvoorbeeld een 7,15 tegen een 7,18. Waar het dan echter om gaat is dat deze beide partijen dus wel boven alle anderen uitsteken die in de longlist stonden. Toegegeven, in sommige segmenten heb je nu eenmaal een paar bekende grote spelers en is deze informatie dus niet bijzonder of nieuw. Maar in veel andere categorieën zijn er veel spelers in Nederland en ziet de opdrachtgever vaak door de bomen het bos niet meer. In die situatie is deze lijst vooral van waarde. Het is alsof je de Emerce lezer vraagt: wie zou je aanbevelen op gebied x en je krijgt vervolgens een lijst van 5 bedrijven die min of meer gelijk scoren.

Gijs Vroom

@Daan
Wat niet gemeten wordt in het onderzoek is of er een ‘klik’ is. Dat geldt misschien met name bij bureau’s. Maar dit is zeker een factor van belang naast ‘value’ of ‘price (money)’. Met andere woorden, in de praktijk is het zeker niet alleen de goedkoopste partij waarvoor gekozen wordt, indien in de selectie verder alle partijen zaken als ‘op tijd leveren’, ‘kwaliteit’, ‘service’ op orde hebben. Die klik bestaat dan natuurlijk uit de beste (creatieve strategische) ideeën, en misschien soms ook gewoon een menselijke klik.

Patrick Speijers

Jammer dat je geen comments kan liken. Wat een briljant filmpje van Maarten Reijgersberg. Chapeau.

Ozgur Gonul

Wij feliciteren alle bedrijven die zich in de Emerce bevinden van harte. Wat een mooie lijst is er weer samengesteld door Emererce.

We hopen in de toekomst ook een plek te mogen bemachtigen in deze lijst. Wie weet, tenminste een mooie ambitie voor een loyaliteitsmarketingbureau!

Met vriendelijke groet,

Ozgur Gonul

http://www.datamatch.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond