Deel dit artikel
-

Emerce eDay: ‘Alibaba is jullie poort naar China’

Alibaba is geen bedreiging voor de westerse wereld. “Gebruik het om verder te komen”, adviseerde Porter Erisman vandaag op Emerce eDay. De Amerikaan werkte tot 2008 voor het Chinese e-commercebedrijf, dat ruim tien jaar later dan gepland naar de beurs ging.

Erisman was er van meet af aan bij eind jaren negentig. “In die tijd had niemand zoiets als Alibaba voor mogelijk gehouden. Minder dan 1 procent van de Chinese bevolking had toegang tot internet. Er waren geen creditcards om mee te betalen. De logistiek moest nog van de grond komen. We hebben Alibaba destijds opgezet zodat handelaren onderling met elkaar zaken konden doen, pas na drie jaar zijn we daar geld voor gaan vragen.”

Oprichter Jack Ma wilde geen boeken over zijn concurrenten eBay en Amazon lezen, het zou hem te veel beïnvloeden, zegt Erisman. “We hebben gekeken naar de manier waarop Chinezen graag winkelen. In grote steden worden winkels gekenmerkt door flikkerende lichten, die drukke presentatie hebben we voor de consumentensite overgenomen. Bij eBay lachten ze ons uit, maar het eind van het verhaal was wel dat eBay zich terugtrok uit de Chinese markt.”

Alibaba profiteerde als pionier van de slecht functionerende banken en introduceerde AliPay, de tegenhanger van PayPal. Ook hier werd volop rekening gehouden met culturele kenmerken. “Chinezen zijn erg familiaal, ze willen alles delen. AliPay verdeeld automatisch de kosten van een diner van zes of meer personen.”

Dat Alibaba nu groter is dan Amazon en eBay samen komt volgens Ertsman vooral omdat China zich ontwikkelt tot een land met een groeiende middenklasse. “Daar liggen jullie kansen,” adviseerde Erisman. “Alibaba zal niet gauw een Europese Amazon worden, maar ze zijn wel de toegangspoort naar het Chinese vasteland.”

De potentie is enorm, zegt de Amerikaan. Alibaba ontwikkelde onder meer Singles Day, uitverkoopdag, op 11 november. Dit jaar wordt rekening gehouden met een omzet van 8 miljard dollar tegen 5,7 miljard vorig jaar. Er zullen 90 miljoen pakketjes worden verstuurd, verwacht China Post.

En het einde is nog lang niet in zicht. “Houd goed in de gaten dat nog maar de helft van de bevolking van China online is en dat daarvan nog maar de helft online winkelt.”

Ook in andere opkomende landen ontstaan Alibaba’s, zoals in Indonesië. “Men ziet ook in deze landen de potentie van lokale spelers, die de juiste snaar bij de bevolking weten te raken.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond