Deel dit artikel
-

Endemol wil profilering van mobiele bellers

Productiebedrijven zoals Endemol zetten zwaar in op de ontwikkeling van interactieve content met een sms-component. Endemol Interactive zegt binnen zes maanden met een systeem te komen waarbij per beller een profiel wordt aangemaakt. "Uiteindelijk gaat het erom de content die je biedt beter af te stemmen op de behoefte van de consument."

Wie dat wil, kan binnenkort per sms chatten met sterren van de soapserie Goede Tijden Slechte Tijden. Abonnees van KPN en Libertel kunnen per sms een vraag sturen. De acteur beantwoordt de vragen op een teletextpagina.

Het is slechts één voorbeeld van een televisieprogramma met een sms-component. Dit soort interactieve toepassingen heeft een grote vlucht genomen na het succes van Big Brother, dat een zeer populaire internetsite en sms-dienst bood. RTL Boulevard heeft inmiddels een sms-dienst, waarbij de beller een overzicht krijgt van de dagelijkse onderwerpen. Volgens Tom Sova, directeur Business Consultancy bij Endemol Interactive, houden de ontwikkelingen hier niet op. "Uiteindelijk gaat het erom de content die je biedt beter af te stemmen op de behoefte van de consument. Wij proberen binnen zes maanden de koppeling naar een profiling systeem te maken."

Met dat laatste wordt een systeem bedoeld waarbij niet per sms wordt afgerekend, maar de contentleverancier via een digitaal certificaat direct een bedrag kan afschrijven van een bankrekening van de beller. Het systeem maakt per beller een profiel aan. Telco's weten nu zeer weinig over hun bellers, afgezien van hun belgedrag. Sova zou dit nog een stap verder willen voeren. "Ik denk dan aan profiling waarbij emotionele waarden die aan transacties worden toegekend worden bijgehouden. Je wilt de consument een functionaliteit in handen geven zodat hij de content krijgt die hij wil, op het moment dat hij die wil."

Veel hangt af van de bereid van Telco's en financiële instellingen om hieraan mee te werken. Endemol werkt nauw samen met CMG, de belangrijkste leverancier van sms-hardware en -software in Nederland. Dit bedrijf kwam vorige week met een realtime afrekensysteem voor prepaid bellers. De meeste telco's hebben meer prepaid bellers dan abonnees onder hun klanten. Deze groep kan nu nog geen optimaal gebruik maken van premiumdiensten (het ontvangen van weer- en nieuwsberichten bijvoorbeeld) omdat er geen realtime afrekensysteem bestaat. CMG zegt hier een technische oplossing voor te hebben bedacht: de Prepaid mCharger. Tenminste één Nederlandse telco is al met CMG in gesprek hierover, laat een woordvoerder weten.

Voor Endemol zal het niet veel uitmaken. Sova zegt het belangrijk te vinden prepaid bellers te bereiken, maar zal er weinig energie in steken. "Wij zijn er niet op uit met onze content prepaid bellers te converteren naar postpaid abonnees. Met GPRS gaat deze ontwikkeling een andere wending nemen. GPRS heeft een drietal componenten: abonnementen, diensten en dataverkeer. Daar is geen plaats voor prepaid mogelijkheden." Endemol zal hiermee nieuwe inkomsten kunnen genereren, waaronder de exploitatie van de formatrechten en de content.

In afwachting hiervan heeft het bedrijf inmidels een contract gesloten met KPN Mobile. Endemol zal content leveren voor de i-mode toestellen, die naar verwachting dit voorjaar op de markt zullen verschijnen. Endemol noemt zichzelf de grootste partij in Nederland die entertainmentkanalen bouwt voor mobiele toepassingen. Vooralsnog is het bedrijf met drie telco's in zee gegaan: KPN Mobile, Libertel-Vodafone en Dutchtone. Telfort en Ben lopen volgens Sova achter met hun organisatie. "Ben is een lean-and-mean organisatie, die met veel tamtam hun sms-mogelijkheden heeft gelanceerd. Dat neemt niet weg dat ze voor onze doeleinden nog achterlopen met hun back-office."

Deel dit bericht

1 Reacties

A.Treur Jr.

Tja, meer dan een jaar verder. Waar is het profiling instrument? Zoveelste opmerking in de ruimte. Het Endemol universum.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond