Deel dit artikel
-

Estafettecolumn: Triple play, lange adem benodigd?

Wouter van de Bunt (KPMG) vraagt zich in de estafettecolumn af of de consument wel warmloopt voor triple play. En dat terwijl triple play toch het ei van Columbus lijkt. Alles bij één aanbieder met één factuur voor minder geld.

Deze week kondigde Cisco haar grootste acquisitie in jaren aan met de koop van Scientific Atlanta voor USD 7 mrd. Scientific Atlanta is een onderneming actief op het gebied van set-top boxen. Deze onderneming is een belangrijke toeleverancier van een aantal grote kabelmaatschappijen in de VS. De acquisitie is het bewijs van het geloof van Cisco in de verdergaande bundeling van diensten voor telefonie, internet en televisie (triple play) en de rol die content daarbij inneemt.

De marktspelers (telco’s en kabelmaatschappijen) op de markt voor triple play kondigen de ene na de andere stap aan in de opmars om het one stop shoppen mogelijk te maken voor consument. Wat opvalt is dat de techniek vaak de meeste aandacht krijgt bij het promoten van triple play. Niet verwonderlijk want de technologie (o.a. IP) is de basis voor het kunnen aanbieden van triple play. Vraag is of de gemiddelde consument warm loopt voor triple play?

Uit recente onderzoeken is gebleken dat de Nederlandse consument allerminst warm loopt voor triple play. Dat terwijl het toch het ei van Columbus lijkt. Alles bij één aanbieder met één factuur voor minder geld. Belangrijke oorzaak voor de houding van de Nederlandse consument is de onbekendheid met de voordelen van triple play. Het is nu nog een te abstract begrip. Dat in combinatie met de verwachte romslomp rond het switchen van leverancier maakt dat het besluit snel is genomen om alles bij het oude te laten. Bovendien zijn Nederlandse consumenten over het algemeen tevreden over hun huidige leveranciers. De kosten krijgen daarbij minder aandacht. Internationaal is het beeld anders. Daar geeft 80% van de consumenten aan voorkeur te hebben voor één leverancier voor telefonie, internet en televisie.

De uitdaging voor de leveranciers lijkt het “vertalen” van de voordelen van triple play voor de consument. Vertalen niet in termen van techniek. Het juist wijzen op de voordelen waaronder gemak en prijs zal de consument doen besluiten om de stap te zetten, zo blijkt uit recent onderzoek. Voor de aanbieders is er alle reden toe om deze markt actief te bewerken gegeven haar enorme omvang, zeker als daarbij mobiel wordt betrokken. Bovendien bestaat het gevaar dat je positie wordt ingenomen door een concurrent of een nieuwe toetreder zoals mogelijk Skype of Microsoft. Content kan in deze een onderscheidende factor zijn.

Het lijkt erop dat de snelheid waarmee de aanbieders de voordelen van triple play weten duidelijk te maken zal bepalen of het een kwestie van lange adem wordt in de Nederlandse markt.

Wouter van de Bunt is Chair Information Communication Entertainment KPMG EMA. Hij geeft de estafettecolumn door aan  Hans Beumer van Brand New Day.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond