Deel dit artikel
-

Europeaan zit niet te wachten op TV op mobiel

De interesse van Europeanen in het kijken naar televisie op hun mobieltje is bijna net zo klein als het minuscule beeldscherm zelf.

Aanbieders van mobiele diensten proberen al jaren om ons enthousiast te maken om TV te gaan kijken op onze mobiele telefoon. Aanbieders hopen dat consumenten per maand een extra vijf of tien euro gaan neertellen voor televisie op hun mobieltje. Hiermee zouden ze de afnemende omzetten in normale telefoongesprekken kunnen compenseren.

Uit het onderzoek van Gartner blijkt echter dat de Europese consument helemaal niet zit te wachten op het kijken naar tv op zijn mobiele telefoon. En hij heeft ook geen interesse om films te downloaden om die vervolgens op zijn mobiele telefoon te bekijken. Maar vijf procent van de respondenten heeft de komende 12 maanden interesse in het kijken naar televisieprogramma's op zijn mobiele telefoon. Ter vergelijking, bijna 20 procent van de Aziaten heeft interesse om naar tv-programma's op zijn mobiele telefoon te kijken.

Televisiekijken op de mobiele telefoon komt ook niet goed van de grond omdat er geen consensus is over het businessmodel, er een verscheidenheid is aan technologieën en er een tekort is aan golflengtes. Golflengte is voor veel Aziatische landen geen probleem en commerciële DVB-H uitzendingen zijn al in India en Vietnam begonnen. Maleisië, de Filippijnen en Indonesië open dit jaar ook netwerken voor mobiele televisie. Er zijn pas drie landen in Europa die commerciële mobiele netwerken zijn begonnen.

Onderzoeksbureau Informa verwacht dat amusementsdiensten – games, muziek, televisie, porno en gokken – van $18,8 miljard in 2006 zal groeien naar $38 miljard in 2011. Muziek is nog steeds de belangrijkste vorm van amusement op mobiele apparaten, maar aanbieders hadden verwacht dat televisie dit zou veranderen. Gelet op de conclusies van het onderzoek zullen ze deze verwachting moeten vergeten of bijstellen.

Deel dit bericht

11 Reacties

Henri

Naast dat wij veel in de file zitten; zijn wij Nederlanders t.o.v. Aziatische landen per dag niet lang onderweg. Er zijn dus minder ' entertainmentmomenten'. Dus zul je mobiele tv tot entertainment moeten verheffen (en dus geen films; en ook geen kopieen van wat er al op ' normale tv' te zien is). Dit idee had ik drie jaar geleden al en ontstond ' TVsnacks; televisie voor tussendoor'. Om uiteindelijk grotendeels in de erotiek te belanden was geen doelstelling maar blijkt achteraf een onderwerp te zijn wat dan toch als eerste gezocht wordt (op mobiel). Het wachten is op ' budget' of op advertentiemodellen voor mobiel. Op dit laatste kom ik graag op een later tijdstip terug.

SchizoDuckie

Dit lijkt mij een een stuk relere inschatting dan wat een van die telegraaf klonen vandeweek kopte: "Nederlander zit te springen om tv op de mobiel, vooral op vakantie" Amehoela, extra extra extra betalen om reclame te kijken op je mobieltje.

Gerben Mak

Tsja, dit soort onderzoeken vind ik toch altijd van de categorie "nee dank u, ik hoef geen televisie, ik heb toch al radio?" M.a.w. onderzoeken die toekomstig gebruik van nieuwe technologie proberen te voorspellen, kunnen de plank nog wel eens mis slaan. Wat voor antwoorden had je gekregen als je in 1994 mensen had geinterviewd naar het verwachte verbruik van iets dat we later "internet" hebben genoemd?Neemt niet weg dat mobiele tv natuurlijk nog wel ontdekt moet worden, en het ook voor mij alleszins onzeker is of dit aanslaat. Maar, met goed gemaakte content en de nieuwste devices, vind ik mobiele tv toch een aangename verrassing. We zullen zien, maar laten we ons niet te veel (positief of negatief) laten bevloeden door de Gartners en Forresters. Zie o.a. ook http://www.yellowlab.nl/?p=31

Rick

Ik heb er een beetje een dubbel gevoel over. Aan de ene kant ben ik erg sceptisch over TV op mobiel, niet in de laatste plaats omdat de voorvechters ervan voornamelijk mensen en bedrijven zijn die weinig op hebben met c.q. begrijpen van interactieve media, en het liefst teruggrijpen op "ouderwets" broadcasten. Aan de andere kant heeft Gerben Mak groot gelijk, sterker nog, dit soort onderzoeken waaruit "bleek" dat "het publiek" halverwege de jaren negentig geen behoefte had aan internet zijn niet theoretisch, ze waren er echt.

Pieter

Lastig in te schatten; ik zie wel wat in uitwisseling van livebeelden tussen twee mobiele devices, of live van device naar internet, maar geloof niet in een broadcastingmodel op abonnementsbasis. Daarvoor biedt het te weinig kwaliteit en is de afzender te "corporate". In combinatie met een social network zou het wel kunnen werken: vrienden die live laten zien waar ze zijn en zo ervaringen delen.

Sipke

"Nederlander is klaar voor tv op mobiel" kopte de pers.Dit moet zijn: "KPN is klaar voor tv op mobiel", met als subkop:"en hoopt dat een handvol Nederlanders er in tuint" UMTS, HSDPA zijn te onbetrouwbaar voor TV diensten gebleken. DVB-H wordt nu al 3 jaar in de ijskast gehouden, omdat het technisch nog niet werkt, maar vooral omdat er zo weinig mensen op zitten te wachten. KPN loopt altijd een beetje achter de feiten aan. Het Net was een grote mislukking. Mine ook. InternetPlusBellen idem. GSM is bij KPN met mazzel groot geworden, dankzij de sterke positie destijds. De breedband access markt hebben ze niet gemaakt maar gekocht. Breedband diensten zijn een mislukking, behalve dan de porno diensten waarvan onze Koninklijke-PN liever niet heeft dat we er over schrijven… 

Jon

Denk dat mobiele TV echt wel aan gaat slaan. Ik zie regelmatig mensen in de trein films kijken op hun laptop. Dat is o.a. de doelgroep! Daarnaast kijkt men in Korea ook veel TV onderweg, in de auto. Op bijvoorbeeld een 7 inch LCD… Ideaal toch, wat doe je anders in de file?!  http://jonbolt.blogspot.com

Feder

Je gaat toch niet tv kijken naar een schermpje zo groot als een lucifersdoosje? Zolang het scherm van een mobieltje klein is, zal tv op je mobieltje nooit een succes worden. Leuk dat het technisch misschien kan, maar ik ga mn ogen niet kapot maken door te turen naar een schermpje van een paar vierkante centimeters.

Jon

Blijkbaar wel, de schermen van mobieltjes kun je 90 graden draaien. Dan lijken ze groter. We gaan het zien!

Bram Boertjes

Gerben Mak heeft gelijk, want ik zou ook septisch antwoorden op de vraag "zou u het fijn vinden om op uw mobieltje naar TV te kijken"… TV kijken doen we op steeds grotere plasma en lcd schermen, dus die ervaring moet je niet zoeken op je mobiele scherm. De techniek maakt me niet uit, maar als er bewegend beeld uit je mobiele scherm komt, dan beweer ik bij deze dat het mobiele kijkcijferkanon komt van de bestaande broadcaster content. Het succes van Uitzending Gemist bewijst dat reeds op het "thuis" Internet. (Die player op de site van UG is trouwens niet heel veel groter dan beetje stevige Smartphone)

qiqs

Mobile TV wordt een hit maar TV op je mobiel niet!!!Het is een flauw onderscheid maar hiermee wil ik wel een punt maken. Reguliere TV uitzendingen verplaatsen naar een Mobieltje wordt een mager succesje. Het gaat erom speciale content te produceren of te hergebruiken met als doel het schermpje op de mobiel. Daarbij is interactiviteit en een speciale zapper een must. Mobile TV komt pas los als voldoende Mobiele content en nieuwe businessmodellen Mobile TV gereed is. Juist omdat deze businessmodellen flink afwijken van gewone TV zijn de initiatieven in Nederland nog mager.Voor meer info kun je me mailen op desaratqiqspuntcom!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond