Deel dit artikel
-

Europese e-marktplaats voor netwerkapparatuur

Deze week is de online marktplaats NetworkPlaza van start gegaan, waar grootzakelijke eindgebruikers en Internet Service Providers uit heel Europa hun netwerkapparatuur kunnen kopen met kortingen tot 20 procent. Oprichter Esther Honselaar vist hiermee in een groeimarkt van miljarden dollars per jaar.

NetworkPlaza, een initiatief van ICT.COM B.V., biedt hoofdzakelijk apparatuur van de vier marktleiders – Cisco Systems, Lucent Technologies, Nortel Networks en 3Com – die geregistreerde klanten online kunnen bestellen en betalen. De start-up eCredible , deze zomer opgericht door NCM, IBM en McKinsey & Company, heeft voor de e-marktplaats een systeem ontwikkeld waarbij betaling met creditcards vermeden kan worden.

Volgens oprichter Esther Honselaar kunnen bedrijven die inkopen via NetworkPlaza tot 20 procent besparen op de inkoop van hun netwerkapparatuur. "We zijn de eerste in Europa met een marktplaats voor alleen netwerkapparatuur. We vergelijken onze site met de traditionele kanalen van ordering waarmee we concurreren op prijs en snelheid. We kunnen goedkoop leveren omdat we een automatische link naar onze partners hebben. Het logistieke proces is geautomatiseerd waardoor we overheadkosten besparen en de producten tegen aantrekkelijke prijzen kunnen aanbieden."

Gewoonlijk zoeken grootzakelijke eindgebruikers en internetaanbieders naar partners of leveranciers die het hele pakket inclusief dienstverlening, installatie en onderhoud van netwerkapparatuur kunnen leveren. Maar volgens Honselaar is die situatie de laatste tijd veranderd. "Onze doelgroep wordt intelligenter en heeft hier vaak specialisten voor in dienst. De inkoop van reguliere producten is via hun huidige inkoopkanalen toch omslachtiger. Nu kunnen ze zelf het moment van inkopen bepalen, de producten snel aanklikken en we streven ernaar om binnen 48 uur te bezorgen in heel Europa." De bezorging gaat via TNT en Deutsche Post.

Klanten van NetworkPlaza kunnen prijzen en producten van de vaste leveranciers ook onderling vergelijken. Honselaar geeft toe dat het voor de aanbieder die duurder is niet leuk is om in een prijzenoverzicht te komen. "Het is echter moeilijk om de producten sec te vergelijken, omdat het ene meer functionaliteit heeft dan het andere. Alleen klanten die echt weten wat ze willen hebben, kunnen daartussen een vergelijking maken." Naast het aanbieden van netwerkapparatuur staan er op de site ook links naar diensten zoals installatie en onderhoud. Hiervoor maakt NetworkPlaza gebruik van partners. Dit dienstenpakket zal in de toekomst worden uitgebreid met onder andere leasefaciliteiten.

NetworkPlaza zet met de tweetalige website in op een sterk groeiende markt. De markt voor netwerkapparatuur is volgens Esther Honselaar in Europa tussen de 13 en 14 miljard dollar waard en groeit jaarlijks tussen de 20 en 30 procent. Hoeveel marktaandeel NetworkPlaza hoopt te bereiken, laat zij niet los. Honselaar: "We gaan ons eerst richten op de introductie, dan pas op de groei en uitbreiding. Wij maken een marge op de inkoopprijs, maar hoeveel dat is, kan ik niet zeggen." De lancering van de website gaat gepaard met een marketingcampagne in vakbladen en een direct-mailing aan 20.000 potentiële klanten in de Benelux en Engeland. Daarna zal NetworkPlaze in de rest van Europa worden geïntroduceerd.

Deel dit bericht

2 Reacties

NZS

Een uitgeklede computershop voor de b-to-b markt. Lastig om de doelgroep te bereiken, nog lastiger om iets te verkopen, nog nog lastiger door inlogdrempel.

Erik de Bruin

Heb produkten besteld en volgende dag ontvangen. Site is redelijk compleet. Jammer dat er geen plaatjes van de producten worden weergegeven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond