Deel dit artikel
-

Facebook dominant in Europa, op Nederland na

Facebook is in tweederde van de Europese landen marktleider als profielensite. Het aantal Nederlandse gebruikers vervijfvoudige in een jaar tot over het miljoen. Nog steeds echter is de Amerikaanse site geen partij voor Hyves.

Bijna 100 miljoen van de ruim 400 miljoen Europeanen gebruiken met enige regelmaat de netwerksite Facebook. Dat is 314 procent meer dan vorig jaar, aldus onderzoek van Comscore. Het bedrijf heeft 275 miljoen geregistreerde gebruikers, waarvan ruwweg de helft buiten de VS.

Vorig jaar verlegde het bedrijf van schoolverlater Mark Zuckerberg de operationele aandacht naar buiten de VS. Het effect is zichtbaar. Facebook is volgens media-onderzoeker Comscore de nummer zes meest bezochte site van de wereld.

In februari 2008 ging 1,1 procent van alle in Europa op internet doorgebrachte tijd naar profielensites. Afgelopen februari was dat 4,1 procent. Dertig procent van die tijd besteedt men op Facebook, drie keer meer dan het jaar ervoor.

Hyves is met 8,6 miljoen geregistreerde leden veruit de grootste netwerksite in Nederland. 1,031 miljoen Nederlanders bezochten afgelopen februari echter ook de Amerikaanse tegenhanger.

Facebook is ook nummer twee in Oostenrijk en Ierland, nummer drie in Portugal, nummer vier in Duitsland en zevende in Rusland.

Foto: jakecaptive (cc)

Deel dit bericht

7 Reacties

Julliette

Mensen beginnen te zien dat Facebook gewoon beter is dan Hyves 🙂

Irene

Vrees ook een beetje voor Hyves. Ik zat daar altijd maar nu vind ik Facebook veel leuker. Ik zie in 1 oogopslag de activiteit van al mijn vrienden en ze bieden veel meer entertainment. Hyves zal meer moeten investeren in leuk additioneel vermaak.

Jaco

Het gebruik van Facebook is een verademing vergeleken bij Hyves. De site werkt zoveel prettiger en bovendien is het mogelijk om exact te bepalen wie er welk deel van je profiel mag bekijken. Erg prettig om je privacy tot in detail te beheren.

Fred

Hyves is overspoeld met kinderen als gebruikers; in eerste instantie logisch want je weigert je zoon en daarna zijn vriendje ook niet als vriend. Maar ja, je eindigt met 100 kinderen als vrienden die ook als leuke eigenschap hebben om je elke dag voor de meest onzinnige groepen te gaan uitnodigen. Gevolg: account opgeheven en Facebook gaan gebruiken. Een volwassen netwerk, zonder de kinderlijke gadgets.

M Roelofs

Heel benieuwd. Het zou jammer zijn als ons Nederlands product wederom de eerste plaats aan een internationale partij moet weg geven.  In quantcast en Google adplanner zie ik facebook idd wel al groeien naar boven 1 mio uniek.  Andere tekenen aan de wand dat Facebook below the line start met PR en community: (metal hats op) o type berichten als die van 'irene'. IP adres misschien van pool of een van de webrelations companies? Ik zie ze steeds vaker, en de toon leidt sterk richting charm & push. o offensief in offline media: nrc.next artikelen & editorial endorsement. o er zijn een aantal 'pushers' met facebook accounts actief.  Iemand tijd om cijfers van comscore /alexa/ google op elkaar te leggen en een voorspelling te maken? 

V Heidinga

@ MaartenZou kunnen maar: Na drie maanden reizen en overal door andere reizigers uitgelachen te worden omdat je geen Facebook hebt, heeft mijn vriendin een Facebook account aangemaakt. Ook zij heeft een 'hey, dit is veel leuker en beter dan Hyves' gedachte. Het punt dat Irene aangeeft, "Ik zie in 1 oogopslag de activiteit van al mijn vrienden", is voor mijn vriendin ook veruit het grootste voordeel van Facebook t.o.v. Hyves. De gebruiker beslist. En nu zet ik mijn geld toch langzamerhand op Facebook, hoe jammer ik het ook vind dat Hyves wellicht terrein verliest aan Facebook.

Jaco

Het is misschien sneu voor het Nederlandse Hyves, maar hebben ze het niet aan zichzelf te danken ? De user interface is gewoon verschrikkelijk en had al veel langer aangepakt kunnen worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond