Deel dit artikel
-

Facebook leverde gamesbedrijf 300.000 leads op

De profielensite Facebook.com bleek voor gamesmaker Digital Chocolate het medium bij uitstek om downloads van spellen naar mobiele telefoons te stimuleren. Het bedrijf verwacht samen met zijn branchegenoten veel van toestellen met brede en kantelbare schermen.

“Als één ding me is afgevallen over 2007 dan is het wel dan de wereld van ‘vast’ en ‘mobiel’ internet dichter naar elkaar toe zijn gegroeid.” Ilke Paananen van spelmaker Digital Chocolate ziet het ‘vaste web’ als een steeds betere manier om consumenten bekend te maken met de mobiele spellen die zijn bedrijf maakt.

Tijdens de spellenconferentie Casual Connect, die vorige week in Amsterdam werd gehouden, lichtte Paananen toe hoe hij een experiment op Facebook.com hield.

“Van ons populaire spel Towerbloxx maakten we een Flash-versie die geschikt is voor het web. Daarbíj ontwikkelden we de site Towerbloxx.com. Bezoekers van die site konden aangeven bij welke mobiele operator ze zitten. Vervolgens konden ze instructies ontvangen over hoe ze het volledige spel naar hun mobiele telefoon moesten downloaden.”

Van de webversie van Towerbloxx werd bovendien een widget gemaakt. Die widget werd aangemeld bij de in Amerika populaire profielensite Facebook.

Paananen: “In een paar maanden tijd was de webversie van het spel miljoenen keren gespeeld. De widget op Facebook werd 430.000 keer geïnstalleerd. Alleen op Facebook werd het spel dagelijks 35.000 keer gespeeld.” De profielensite fungeerde als een opwekker van leads naar Towerbloxx.com. Hoeveel mensen uiteindelijk een betaalde mobiele versie kochten, viel niet direct te meten omdat die downloads en betalingen bij de operators plaatsvonden.

De ondernemer spreekt tegen dat casual games, onderhoudende spellen, suffe handel is die aan belangstelling verliest. “Het vierde kwartaal van 2007 was ons sterkste ooit.”

Sami Lathinen, van Real Arcade Mobile, verwacht net als Paananen dat de markt voor casual games in 2008 verder aan zal trekken. “Een trend die dat verstevigt zijn de ‘tilt and touch’-functies van nieuwe mobiele telefoons. Je kunt het scherm overdwars in de breedte draaien én via aanrakingen het spel besturen.”

Apple speelt zowel als spellendistributeur, via iTunes, als fabrikant van iPods en iPhones weer de rol van markt-‘vereffenaar’. Via zijn software en hardware maakt het bedrijf mobiele spellen toegankelijker voor een breed publiek. “Maar verbreed het portfolio en geef ons een SDK”, aldus Patrick Mork van Glu Mobile.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond