Deel dit artikel
-

Facebook waarschuwt voor omzetdaling, maar eerste kwartaal was goed

Facebook zag een significante teruggang van de advertentie-inkomsten als gevolg van de coronacrisis in de laatste drie weken van het eerste kwartaal, maar in de cijfers is daarvan nog maar weinig terug te zien.

Sterker nog: Facebook sloot het eerste kwartaal af met een 18 procent hogere omzet. De winst groeide zelfs met ruim honderd procent, van 2,5 miljard naar 4,9 miljard dollar. De advertentieverkoop steeg in het kwartaal alleen al met 17 procent.

Ook nam het aantal dagelijks actieve gebruikers nog altijd met 11 procent toe naar 1,73 miljard en het aantal maandelijkse actieve gebruikers naar 2,6 miljard.

Aanvankelijk was het vermoeden dat Facebook hard geraakt zou worden door de coronacrisis, maar net als bij Google en Snapchat vallen de cijfers vooralsnog mee.

Analisten die door Reuters waren geraadpleegd hadden al rekening gehouden met meevallende cijfers. Zij gingen uit van 16,1 procent omzetgroei.

Data van Gupta Media laten zien dat de advertentieverkoop later in het kwartaal weer aantrok omdat er intensiever gebruik van het platform werd gemaakt. Het volume steeg met 15 procent begin april. Dat bevestigt Facebook ook zelf in de toelichting op de cijfers.

Walt Disney kocht in maart alleen al voor 50 miljoen dollar advertenties in bij Facebook.

Wel zijn de prijzen voor de advertenties per duizend impressies omlaag gegaan.

Het bedrijf zal de komende tijd wel minder personeel aannemen en ook op de kosten letten. Dit jaar komen die kosten iets lager uit dan gepland: maximaal 56 miljard dollar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond