Deel dit artikel
-

WE Fashion sluit samenwerking met Wehkamp

WE Fashion sluit een strategische samenwerking met Wehkamp. De internationale modeketen zet het bereik van Wehkamp in om zijn digitale bereik te vergroten.

De partijen maakten de samenwerking zojuist bekend, zonder de financiële details daarbij te noemen. De resultaten ervan worden zichtbaar zodra de najaarscollectie uitkomt.

Binnen de overeenkomst zal het volledige assortiment van de eigen webshop van de retailer ook verschijnen in het aanbod van Wehkamp.nl. Het bedrijf kiest voor deze strategie om zijn bereik te vergroten en daarmee het omzetpotentieel. Directeur wouter Kolk: ‘Door deze samenwerking is onze collectie naast onze eigen webshop en winkels ineens beschikbaar voor een miljoenenpubliek.’

WE Fashion opende zijn webwinkel in Nederland in januari 2010. Daarvoor gebruikt het de shoptechnologie van PostNL. Naast Nederland exploiteert het digitale shops in nog zes andere Europese landen.

Ook bedrijven als C&A, Hunkemöller, Nutricia en Beiersdorff hebben shops-in-shops bij Wehkamp. Het aangaan van dit soort allianties vormt voor Wehkamp een belangrijk onderdeel van zijn groeistrategie nu de verkoop van het bedrijf is afgeblazen. De onderneming kan hierdoor niet groeien onder vleugels van derde partijen, maar moet dat zelf faciliteren.

RFS Holding, het bedrijf waar Wehkamp onder valt, boekte in 2011 een omzet van 548 miljoen euro. Dat vertegenwoordigde een toename van twaalf procent ten opzichte van 2010.

Deel dit bericht

9 Reacties

Bart

Ik heb er een hard hoofd in of Wehkamp het succes kan voortzetten. Het bedrijf heeft een relatief beperkt assortiment en bied niet de service die andere bedrijven bieden. Veel kleinere bedrijven bieden wel gratis verzendkosten. Ook heeft het bedrijf een negatief imago door het kleding kopen op afbetaling waardoor mensen in de schulden komen.

Het is een goede zet van dit bedrijf om allianties aan te gaan met andere bedrijven, maar of dit Wehkamp gaat redden is de vraag.

Geert

Whahaha, spoor jij wel Bart? Onder welke steen kom jij na 15 jaar vandaan?

Bart

Ik kom niet onder een steen vandaan. Ik moet nog zien of Wehkamp het met een beperkt assortiment en hun service gaat winnen van een gigant als amazon.com.

Bart

Kleinere bedrijven die meer in een nichemarkt actief zijn en waarvan het assortiment overlapt met Wehkamp bieden wel gratis verzending naast dezelfde of lagere kostprijzen voor de artikelen. Ook op dit gebied schiet Wehkamp te kort. Ze worden zowel door grotere bedrijven als Zalando en amazon.com ingehaald op het gebied van assortiment als door kleinere bedrijven ingehaald op het gebied van prijzen en service.

Bas van der Veeken

Bestel samen met mijn vrouw ‘geregeld’ bij de Wehkamp. De service lijkt mij het probleem niet. Geen idee wat andere bedrijven dan voor extra service hebben, buiten geen verzendkosten. De verzendkosten betaal je idd als je besluit een product te houden, dat is jammer. Zo hebben we ook 1 keer gezegd, laat maar zitten, is het toch niet helemaal, en de verzendkosten komen er nog bij. Dus toen terug laten sturen, terwijl zonder verzendkosten we het product wel hadden besteld. Maar begrijp het van beide kanten, het opsturen en retourneren is ook niet goedkoop. Maar in dit geval dus dubbele kosten voor Wehkamp.

Wist niet dat Amazon ook kleding verkocht, weet sowieso vrij weinig omdat het (nu nog) niet in Nederland opereert.

En dat klanten kiezen voor afbetaalregelingen is eigenlijk niet het probleem van Wehkamp, maar van de klant. Maar weet ook dat het erg verleidelijk is. En als je die maand erna wederom een tegenvaller hebt kan zoiets je wel achtervolgen…

Oscar Diele

Mooie combinatie van twee sterke merken, gefeliciteerd!

Paul Budding

Opvallend dat WE zijn eigen webshop heeft opgezet met Neckermann en PostNL, en dat Neckermann tegen ‘uitstel van betaling’ aanzit. Of zou het een slimme zet zijn van WE om geen faillissement af te wachten, en nu over te stappen naar de concurrent en daar straks ook de warehousing onder te brengen?

Peter

@bart: Verzendkosten is een prijsargument. Wehkamp heeft geen strategie die op prijs zit en hoeft dus niet de goedkoopste in de markt te zijn. Veel andere succesvolle winkels hebben dit ook niet en hebben ook geen gratis verzending. Als prijs voor jou het belangrijkste is, dan ben je mss niet de doelgroep.

En wat versta je onder beperkt assortiment? te weinig verschillende product categorieen of de diepte binnen de categorie? Kan overigens ook een strategische keuze zijn, hoor. Je bent er niet per definitie minder succesvol mee.

En dat negatief imago door het afbetaalprincipe? Volgens mij leeft dat bij jou heel erg (mss ooit zelf in de problemen hierdoor gekomen?), maar ik geloof niet dat dit voor heel nederland geldt. Ik wist er nl niet eens van dat Wehkamp dit biedt (koop er overigens ook nooit)

Bart

Ha Peter, ik behoor inderdaad niet tot de doelgroep van bedrijven als Neckermann, Otto en Wehkamp. Ik vind ze te duur in vergelijking met andere verkoopkanalen. Ik stel wel prijs op gratis verzending. Mij kan gratis retourneren weer minder schelen. Wat betreft kleding koop ik alleen artikelen van merken waar ik bekend mee ben en de pasvorm van ken. Dat beperkt het risico op verkeerde maten.

Wat betreft het beperkte assortiment van Wehkamp trek ik de vergelijking met amazon.com dat in alle productgroepen een breder aanbod heeft dan Wehkamp. Er zijn al jaren geruchten dat deze grootste webshop ter wereld in Nederland met een Nederlandse website gaat komen. Ook het aanbod bij mij in de buurt (Rotterdam) betrek ik bij mijn keuzes. Een heel groot gedeelte van het aanbod van Wehkamp is gewoon in mijn omgeving te krijgen. Via internet koop ik vaak speciale sportkleding bij kleinere webshops die bijvoorbeeld wel gratis verzending voor alle bedragen of vanaf 50 euro bieden.

Ik ben gelukkig nooit in de problemen gekomen met afbetaalregelingen omdat ik nooit iets koop als ik het niet in een keer kan betalen. Ik ken wel iemand die daar ooit door in de problemen is gekomen. Natuurlijk is dat ook de eigen verantwoordelijkheid van diegene, maar bedrijven hebben ook een verantwoordelijkheid in deze en zouden mensen met weinig financiële mogelijkheden op een gegeven moment een halt moeten toeroepen. Deze bedrijven moeten niet ten koste van alles geld willen verdienen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond