Deel dit artikel
-

Film-industrie neemt eerste voorzichtige online stappen

De filmindustrie lijkt Internet ontdekt te hebben. Films worden gepromoot met het zogenoemde 'viral marketing entertainment', mensen kunnen films op Internet zelf regisseren en tijdens het Film Festival in Cannes heeft Amy Talkington haar debuut gemaakt met de drie-dimensionale film 'The New Arrival'. Ook de film Quantum Project is inmiddels live gegaan op het web.

Tijdens het Film Festival in Cannes presenteerde filmmaker Talkington gisteren haar debuut met de film 'The New Arrival'. Deze film is opgenomen met een door het bedrijf Be Here ontworpen camera, die de beelden in een hoek van 360 graden opneemt. "Hierdoor wordt de film zo geschoten dat op de beelden alles te zien is. Mensen die de film online bekijken kunnen zelf kiezen vanuit welk oogpunt ze willen kijken en in welke scene ze willen stappen. Het is te vergelijken met 3D-spelletjes, waarmee je in allemaal verschillende kamers kan kijken", licht Anneke de Kort toe. De film wordt uitgebracht door AtomFilms . De filmmaatschappij is met chipfabrikant Intel een online campagne gestart om meer media op het web te krijgen. Filmmakers kunnen zich bij AtomFilms inschrijven voor een wedstrijd, waarbij de meest experimentele filmmaker zijn debuut bij AtomFilms kan maken.

De film 'Quantom Project' is sinds vorige week te downloaden vanaf Internet. De film is speciaal voor het web gemaakt. Het verhaal met John Cleese in de hoofdrol duurt 32 minuten en vertelt over de vader van een psychopaat die problemen heeft met de realiteit. De produktiekosten voor de film bedroegen drie miljoen dollar. Voor $3.95 is de film te downloaden van SightSound.com .

Ook Walter de Rijk, projectleider Nieuwe Media bij de NCRV , voorziet een opkomst van films op het web. "Filmmaatschappijen zien dat Internet grote voordelen heeft voor de film. Het grote voorbeeld daarvan is The Blair Witch Project". De NCRV zend al enkele jaren het interactieve programma &#39 uit. Dit verhaal wordt 'geregisseerd' door mensen via e-mail. Mensen raken zo in gesprek met een fictief persoon, die allerlei dingen aan de gebruiker voorstelt. Door adviezen moet de gebruiker 'zijn' persoon op het rechte pad proberen te houden. Het programma is afgeleid van het programma Zebra dat de omroep eenmalig heeft uitgezonden.

Pseudo , een netwerk voor InternetTV, kondigde vorige maand een geheel nieuwe manier aan voor het promoten van een film via Internet. Belangstellenden konden mailtjes krijgen van de hoofdpersoon uit de film, waarin videofragmenten verpakt zitten. Pseudo zendt het vervolg van de film American Psycho uit via mailtjes van de hoofdpersoon. Het nieuwe deel van American Psycho is op de site van de film te volgen, via e-mail van de hoofdpersoon. Dit verhaal was speciaal geschreven als campagne voor de film en gaf kijkers de mogelijkheid om in het bezit te komen van exclusief materiaal.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond