Deel dit artikel
-

Flinke toename websitebezoek door widgets

Wie een widget beschikbaar stelt op Facebook kan het bezoek aan zijn site flink zien toenemen, blijkt. Voor sommige sites is dat niet het streven. Zij willen juist dat gebruikers met hun widget ‘spelen’ binnen de Facebookomgeving. De reden: toegang tot persoonlijke gegevens.

De meest populaire widget op Facebook is Top Friends, gemaakt door het bedrijf Slide. De widget is op dit moment door bijna tien miljoen gebruikers van Facebook toegevoegd aan hun profiel. Facebook noemt widgets overigens applicaties. Widgets/applicaties zijn modules die gebruikers in een profiel, weblog of persoonlijke startpagina kunnen plaatsen.

Waarom zou je als bedrijf widgets ontwikkelen voor een platform als Facebook? Om aanwezig te zijn op soms wel miljoenen profielen óf om bezoekers naar je eigen site te trekken? Voor veel bedrijven is dit allebei aantrekkelijk.

Dát een bedrijf met een populaire widget het bezoek aan de eigen website flink ziet stijgen, blijkt uit een analyse van VentureBeat, dat naar de bezoekerscijfers keek van de drie bedrijven (Slide, Rockyou en HotorNot) met de meest populaire widgets op Facebook. Het bezoek van elk van de drie sites is met meer dan tweehonderd procent gestegen sinds de lancering van het Facebook platform in mei. VentureBeat baseert zich op cijfers van Quantcast, maar ook op uitlatingen van de bedrijven zelf.

Persoonlijke gegevens
Dat het websitebezoek van sommige sites flink is toegenomen, is niet zo verrassend. Een widget biedt een gebruiker vaak veel minder mogelijkheden dan de achterliggende webtoepassing. Wie een foto van een Flickr-applicatie wil bekijken, zit met één klik op de Flickr-site. Maar voor sommige Facebook-applicaties geldt dit doorklikprincipe niet. Alle mogelijkheden van de Facebook-applicatie van iLike kunnen bijvoorbeeld binnen Facebook worden benut.

De keuze van iLike om gebruikers niet uit Facebook te ‘lokken', is een bewuste. Hoewel iLike een goede eigen website heeft. De CEO van het bedrijf, Ali Partovi, geeft aan waarom dat is: advertenties kunnen binnen Facebook veel beter worden gepersonaliseerd. Van veruit de meeste gebruikers binnen Facebook kent iLike een aantal persoonlijke gegevens zoals leeftijd, woonplaats en geslacht. Wie een applicatie toevoegt aan zijn profiel op Facebook, wordt gevraagd of hij de applicatie toestaat om ‘te weten wie ik ben en toegang te geven tot mijn informatie'.

Het is toegestaan om bij Facebook advertenties te plaatsen in widgets/toepassingen.

Hyves
Waar Facebook werkt met widgets/applicaties die ontwikkelaars speciaal voor Facebook moeten ontwikkelen en die alleen binnen Facebook te gebruiken zijn, kiezen sociale netwerken als Hyves en MySpace voor een andere aanpak. Gebruikers kunnen codes plakken op hun profielpagina, waarna een widget is toegevoegd. Althans, als Hyves of MySpace de widget toestaat.

Hyves heeft de hoeveelheid widgets die op de site geplaatst mogen worden, sinds vorige week flink uitgebreid.

Voor Nederlandse sites en widgetontwikkelaars kan Hyves, met meer dan twee miljoen Nederlandse gebruikers, interessant zijn. Nederlandse sites, waarvan de widgets zijn toegestaan, zijn onder meer Skoeps, De Volkskrant en Videotalent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond