Forrester: Directe verkoop via telefoon blijft beperkt
De verwachtingen voor verkoop via mobiele apparatuur en interactieve televisie moeten niet overschat worden. Over vijf jaar zal e-commerce buiten de pc voor slechts negentien procent van de online verkoop zorgen, verwacht Forrester . Het is een illusie dat bijvoorbeeld auto's via een telefoon verkocht gaan worden. De toekomst ligt in de indirecte verkoop.
In 2005 zal er in Europa voor 33 miljard aan artikelen verhandeld worden via mobiele apparaten. Producten die de beste kans van slagen hebben, zijn lokatie-gebonden artikelen zoals bloemen en bioscoopkaarten, denkt Carsten Schmidt, onderzoeker bij Forrester.
Volgens hem heeft de mobiele apparatuur wel kans van slagen als medium voor indirecte verkoop. "Retailers moeten verder kijken dan alleen het doen van transacties. Mobiele telefoons bereiken de consument overal, dus kan een retailer via zo'n apparaat loyalty verkrijgen door gepersonaliseerde berichten te sturen, en mogelijkheden te creëren voor lokatie-afhankelijke services waar gebruikers voordeel hebben bij aankopen die ze doen." Ook is het via een telefoon of een ander mobiele apparaat prima mogelijk om aan merkbekendheid te bouwen, denkt Schmidt.
Het onderzoek is een waarschuwing aan de pioniers in de mobiele e-commerce sector. Velen bieden volgens Forrester de mogelijkheid van een winkel via wap of interactieve televisie, maar meer dan de helft haalt de verwachtingen niet. "Omdat een aankoop via de telefoon mogelijk is, betekent dat nog niet dat het ook zomaar zal gebeuren."
De toekomst voor m-commerce is dan ook niet florissant, zegt Schmidt. In 2005 vertegenwoordigt de mobiele telefoon drie procent van de online verkoop. Dat komt neer op een omzet van 5,2 miljard euro. Interactieve televisie doet het beter met 16 procent (28 miljard euro). Dit medium zal zich meer richten op audio-visueel getinte en entertainment-aankopen. De rol van PDA's blijft de komende jaren uiterst marginaal.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
toine
Erg snugger is die analyse van Forrester niet. Vergelijk het met de televisie. Directe verkoop via TV is marginaal; toch wordt er voor miljarden op televisie geadverteerd. Stel nou eens dat je een marketing-medium ter beschikking hebt dat meegenomen wordt bij het winkelen. Mijn voorspelling: m-commerce of proximity marketing wordt belangrijker dan televisie-reclame. Over vijf jaar doen we boodschappen met een palm-device waarop we customized promotions en zelfs gepersonaliseerde prijzen voorgespiegeld krijgen. De analisten van Forrester moeten eens weg achter hun computers in benauwde kantoren en door een winkelstraat gaan wandelen! Toine