Deel dit artikel
-

Forrester: Oude media maken stap naar dynamische contentsite niet

Slechts weinig Europese mediabedrijven hebben een succesvolle stap naar het Internet gemaakt, zeggen de onderzoekers van Forrester . De van oudsher print-bedrijven zien het web nog steeds als een verlengstuk van de papieren uitgaves, en niet als een compleet nieuw medium. Rijkere en snellere content, en omzet halen uit e-commerce, zo luidt de remedie van Forrester.

Het onderzoek komt op de dag dat de Volkskrant haar nieuwe site lanceert. Na vier jaar lang het nieuws uit de papieren versie te hebben gekopieerd, begint de krant nu met meer specifieke web-verslaggeving. Het zou een stap in de juiste richting kunnen betekenen.
"Traditionele mediabedrijven in Europa krijgen te maken met nieuwe concurrenten, nieuwe uitdagingen, nieuwe businessmodellen en veranderende regels, maar ze hebben de stap van statische html-pagina's naar een interactieve web-omgeving nog niet gemaakt", zegt Carsten Schmidt, analist bij Forrester. Het grootste gevaar voor de media ziet hij in de nieuwe, snelle en gespecialiseerde sites. Met de juiste snelle handelswijze kunnen de oude economie-media die rol weer op zich nemen.
Een voorbeeld van hoe het niet moet is het geschil tussen uitgever PCM en de site Kranten.com. De laatste plaatst integraal de berichten uit verschillende kranten, maar PCM ziet dit als bedreiging in plaats van een aanvulling op hun diensten, die hen ondermeer een verhoging van het aantal bezoekers kan opleveren.

Forrester ziet de redding in het produceren van snelle real time verslaggeving, zoals enkele Nederlandse kranten overigens goed deden bij de ramp in Enschede. Bedrijven moeten zorgen dat hun werknemers binnen een uur kunnen publiceren om goed mee te kunnen doen. Verhalen moeten daarnaast worden "opgeleukt" met links, streaming video en interactieve manieren waarop de lezers kunnen communiceren. Door de online bezigheden in een apart bedrijf te stoppen en dat naar de beurs te brengen, kan de site gefinancierd worden. Ook de verkoop van an het medium gerelateerde artikelen brengt geld in het laatje.

Voor het onderzoek, getiteld "Dynamic Content For Europe," sprak Forrester met 49 media-ondernemingen in Europa. Minder dan de helft daarvan verkoopt content-gerelateerde artikelen online, en iemand heeft een affiliate. Als godee voorbeelden noemt Forrester onder andere het Duitse weekbald Focus en de Britse Financial Times .

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond