Deel dit artikel
-

Forrester: retailers motor voor invoering RFID-tags

Retailers zullen de motor zijn voor de invoering van RFID-tags. Voor retailers, in tegenstelling tot fabrikanten, zijn de RFID-investeringen eenmalig, maar de ROI direct duidelijk. Dat stelt Forrester Research.

De invoering van RFID (Radio Frequency Identification)-tags, de technologie die fysieke objecten en digitale data verbindt, vereist volgens Forrester Research investeringen van minstens zeven cijfers. Fabrikanten moeten hun productielijnen aanpassen om de tags aan ieder object te bevestigen of erin te verwerken. Retailers moeten scanners aanschaffen en een infrastructuur aanleggen om de data te verwerken.

Ondanks de hoge kosten denkt Forrester dat juist retailers de motor zullen zijn voor de invoering van RFID-tags. De investeringen die ze daarvoor moeten doen zijn eenmalig, maar de ROI in termen van operationele efficiëntie is direct duidelijk. Fabrikanten daarentegen maken voortdurend kosten voor het bevestigen van tags aan ieder voorwerp.

Naarmate de "draadloze opvolgers van de streepjescode" simpeler en goedkoper worden, zo stelde Emerce al eerder, zal de toepasssing afdalen van het niveau van pallets, naar dozen en uiteindelijk items. Forrester denkt dat dit zeker nog tien jaar zal duren. Dergelijke "item-level RFID-tags" zijn volgens de onderzoekers momenteel vooral interessant voor retailers die midpriced voorwerpen verkopen en hun eigen supply chain controleren. Procter & Gamble en Gillette zijn bezig met pilots op dat gebied.

Het onderzoeksbureau voorziet wel een discussie over privacy als RFID op retailniveau ingang vindt. De tags leveren immers een immense hoeveel gegevens over de consument op. Forrester raadt retailers aan straks op dit gebied in de winkels hetzelfde privacy-beleid te volgen als nu online: vertel aan de consument waarvoor de gegevens worden verzameld, geef hen een opt-out mogelijkheid en respecteer die en zorg dat het de consument wat oplevert als hij informatie afstaat.

Deel dit bericht

1 Reacties

T. Esarac

Aardig voorbeeld van het toepassen van RFID bij Prada in New York is beschreven door BusinessWeek: http://www.businessweek.com/magazine/content/02_11/b3774612.htm.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond