Forse stijging gebruikers iTunes

Het aantal gebruikers van Apple's online muziekwinkel iTunes is in twee jaar met 241 procent gestegen, zo blijkt uit metingen van Nielsen/NetRatings. Had iTunes in december 2004 nog 6,1 miljoen unieke gebruikers, in december 2005 was dat 20,7 miljoen, oftewel 14 procent van de actieve internetgemeenschap.
Opvallend is dat vooral tieners van 12 tot 17 jaar gebruik maken van iTunes. Het aantal mannelijke en vrouwelijke gebruikers ontloopt elkaar verder nauwelijks: resectievelijk 54 en 46 procent.
Volgens Jon Gibs van Nielsen/NetRatings is dit een duidelijke indicatie dat een jongere kopersgroep liever losse nummers dan cd's koopt. Overigens wordt niet alleen muziek verkocht via iTunes. Walt Disney meldt 1,5 miljoen downloads van tv-programma's als Lost en Desperate Housewives.
Nielsen heeft ook onderzoek gedaan naar de marktpotentie van de gemiddelde iTunesgebruiker in de Verenigde Staten: die kickt vooral op Volkswagen naast Audi en Subaru, drinkt bij voorkeur alcoholische versnaperingen en leest graag Wired, Rolling Stone of FHM. Cartoon Network komt als eerste uit de bus bij favoriete tv zenders, naast HBO en BBC America.
De populariteit van iTunes hangt ongetwijfeld samen met de enorme vraag naar iPods, die in het laatste kwartaal van 2005 met 200 procent is toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2004. Er zijn 14 miljoen iPods verkocht.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Cem
20,7 miljoen gebruikers? Dat is knap, een 100% conversie van bezoekers naar klanten die transacties verrichten.
Garion
Ik hoop niet dat ze het aantal downloads van het programma I-tunes hebben meegerekend, want dan zijn het valse cijfers. Immers, bij het downloaden van Quicktime komt automatisch I-tunes mee… en of het dan ook werkelijk gebruikt wordt…
hank
@Garion: het is juist andersom: dankzij de vele downloads van iTunes komt QuickTime automatisch mee. Bovendien ging dit niet om downloads maar om sales in de store.