Deel dit artikel
-

Free-hotspot.com partnert voor bereik

De Ierse wifi-aanbieder Free-hotspot.com sluit samenwerkingsverbanden met andere draadloos-ISP’s en hoopt zijn bereik dit jaar te verdrievoudigen tot 3.000 EU-hotspots. Het bedrijf biedt gratis internettoegang door advertenties te tonen tijdens de surfsessies. Volgens directeur Verkoop Marcel Misdorp overwegen steeds meer hotspoteigenaren zijn product.

"Het aantal hotspots waar je moet betalen voor internettoegang groeit in Europa amper nog. Daarnaast blijkt dat het gebruik op de hotspots in het algemeen een dalende lijn vertoont." Marcel Misdorp, directeur Verkoop van het Europees opererende bedrijf Free-hotspot.com zegt dat horecagelegenheden naar alternatieve manieren zoeken om hun hotspots te exploiteren.

Misdorp: "We hebben technologie ontwikkeld waarmee je op een hotspot aan gebruikers de keuze kunt bieden of ze tegen betaling willen surfen of gratis. In ruil voor het gratis aanbod moeten ze echter wel ieder kwartier een advertentie bekijken." Deze technologie is ontwikkeld en klaar voor gebruik, maar nog geen van de 1.000 lokaties waar Free-hotspot.com actief is maakt er gebruik van. "Volgende maand tekenen we vermoedelijk de eerste contracten."

Het bedrijf is een vreemde eend in bijt op de wifi-markt. De meeste aanbieders vragen een financiële vergoeding voor toegang voor bepaalde duur tot een draadloos toegangspunt. Bij Free-hotspot.com is de toegang gratis, in ruil voor advertentietijd.

Misdorp: "Afgelopen anderhalf jaar hebben we rond de 40 adverteerders bediend, onder meer met Sony UK, Ford in Duitsland en Citroën en Buena Vista in Nederland. Zij realiseerden doorklikratio's van gemiddeld 6 procent, met een uitschieter tot 21 procent. Adverteerders kunnen zelf bepalen hoe de uiting eruit ziet. Er zijn geen beperkingen."

Het bereik van Free-hotspot.com is, afgezet tegen het bedrijfsmodel dat op volume is gebaseerd, nog niet groot. Aangezien adverteerders betalen op basis van het CPM-model, per 1.000 vertoningen, is het noodzaak een zo breed mogelijk publiek aan te spreken. De advertenties worden vertoond op basis van DART-technologie.

In 16 landen heeft het bedrijf nu 1.000 hotspots in bedrijf. Binnenkort maakt het samenwerkingsverbanden met andere draadloos-ISP's bekend. Mede daardoor moet het bereik groeien tot 3.000 à 5.000 toegangspunten. Namen noemt Misdorp echter niet. De ondernemingen is het grootst in Duitsland, Engeland en Italië.

In Nederland exploiteert het Ierse bedrijf nu 88 hotspots. Dat moeten er eind dit jaar ruim 200 worden. Hoe Free-hotspot.com dat wil realiseren blijft deels in het ongewisse, anders dan dat het via installatiepartners werkt. Deze partners brengen potentiele lokatie-exploitanten aan.

De onderneming opereert niet kostendekkend, aldus Misdorp. Een investeerder heeft voldoende kapitaal in het bedrijf gestoken om zeker 2 jaar in bedrijf te houden, Daniel C. Toomey Junior.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond