Deel dit artikel
-

FTC pakt automakers aan en deelt boetes uit

De Federal Trade Commission (FTC) laat steeds nadrukkelijker van zich horen. Deze week heeft de handelsregulator van de Verenigde Staten meer inlichtingen gevraagd van B2B marktplaats Covisint . Daarnaast gaf de commissie boetes ter waarde van 1,5 miljoen dollar aan 7 e-tailers.

Het lijkt erop dat de FTC een grote interesse heeft voor de ontwikkelingen op het gebied van e-commerce en e-business. Vorige week maakte een topman van de FTC al bekend dat het orgaan verschillende bedrijfsinitiatieven op het Internet nauwgezet volgt. Eén daarvan is Covisint, één van de eerste groot opgezette B2B-marktplaatsen.

De Covisint website is opgezet door General Motors, Ford en DaimlerChrysler, drie van 's werelds grootste autofabrikanten. De technologie achter het netwerk wordt geleverd door CommerceOne en Oracle . De autofabrikanten hopen hun inkoopkosten te beperken door verschillende auto-onderdelen, met een totale waarde van 300 miljard dollar op jaarbasis, in te kopen via het Covisint netwerk. De FTC heeft in maart al bekend gemaakt dat het de plannen voor Covisint aan het bekijken was. Vorige maand hebben de eigenaars van de site een antitrust clearance aangevraagd bij de FTC en de antitrust divisie van het Amerikaanse ministerie van justitie.

Volgens Claudia Bourne Farrell, woordvoerster van de FTC, wordt 95 procent van de aanvragen voor fusies en joint ventures gehonoreerd zonder verzoek om meer informatie. Volgens haar is de andere 5 procent van de gevallen gecompliceerder en wordt daarom om meer details gevraagd. De FTC wil niet kwijt om welke informatie ze heeft verzocht. Covisint kan niet van start gaan voordat de FTC en de antitrust-autoriteit hun goedkeuring hebben verleend. Ook moet nog goedkeuring worden verkregen van de antitrust-autoriteit van de EU.

De FTC heeft deze week ook elders ingegrepen. Een groep van 7 e-tailers hebben boetes variërend van 45.000 tot 350.000 dollar opgelegd gekregen, voor het overtreden van de 'Mail and Telephone Order Rule' van de FTC. Deze regel houdt in, dat bedrijven goederen moeten afleveren binnen de termijn die ze beloven. Lukt dit niet dan moeten zij de klant de mogelijkheid bieden om de bestelling te annuleren. Het totaalbedrag van de boetes is 1,5 miljoen dollar. Jodie Bernstein, directeur van het Bureau of Consumer Protection van de FTC, tegen CNet: 'Ondanks het feit dat er nog 151 koopdagen zijn voordat het weer kerstmis is, is de aankondiging van vandaag een vroeg cadeautje voor de Internetshoppers.'

De e-tailers, waaronder CDNow, ToysRus, Macy's en KBkids, zijn door de FTC veroordeeld tot een boete, omdat zij in de kerstvakantie van 1999 goederen niet volgens hun beloften hebben afgeleverd. De FTC kwam tot deze conclusie na haar onderzoek 'Project TooLate.com', dat is opgestart na een regen van klachten van consumenten. Bernstein:'Afgelopen december heeft een groot aantal e-commerce kopers geen bericht gehad wanneer een distributie vertraagd werd, terwijl de wet dit wel voorschrijft. Zij zijn misleid omtrent afleverdata. Veel retailers leken meer op Scrooge dan op de Kerstman.' Bernstein voegt toe dat deze regels voor zowel online als offline bedrijven geldt.

De zeven veroordeelde bedrijven zijn bereid de boete te betalen. Bovendien hebben de bedrijven toegezegd dat zij de afhandeling van bestellingen gaan veranderen, zodat de regels niet nogmaals zullen worden overtreden. Bernstein vindt dat een duidelijk signaal is afgegeven door de FTC. 'De uitgedeelde boetes laten zien dat het de FTC ernst is en dat e-tailers die zich niet aan de regels houden een gepeperde rekening kunnen verwachten.'

Deel dit bericht

1 Reactie

Daniëlle

Het lijkt me niet meer dan redelijk dat er duidelijke afspraken zijn over levertijden van internet bestellingen. Ik vraag me echter af of een soortgelijke regeling bestaat voor Europa of delen daarvan. Is er iemand die daar iets over kan zeggen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond