Deel dit artikel
-

Gaat gratis voorbij?

Yahoo begint met betaalde veilingen, verwacht wordt dat meerdere gratis diensten zullen volgen. Er moet immers geld verdiend worden. Is het tijdperk van gratis diensten voorbij?

Annabelle van de Kloet (MSN Nederland):

"Nieuwe economie-bedrijven moeten gezien worden als traditionele bedrijven, die winst genereren en een gezond businessmodel moeten hebben. Ik denk dat de gratis diensten niet van internet zullen verdwijnen, maar zullen verschuiven. In ons geval moet dat bijvoorbeeld via advertentie-inkomsten. Dat houdt in dat we naast de traditionele banners veel meer gaan werken met sponsorships. Die resulteren erin dat we bijvoorbeeld gebruik gaan maken van het plaatsen van advertorials, zoals in de traditionele media gebeurt."

Marc de Hond ( Ricardo.nl )

"Wij hebben vanaf het begin gezegd dat wij ooit geld moeten vragen voor onze diensten. Dit hebben we uitgesteld omdat bij onze start nog geen veilingsite in Nederland bestond. Het is ook wel logisch dat mensen willen betalen. Op de veiling wordt meestal toch een hoop geld verdiend, dan is het niet zo erg om daar een klein bedrag voor af te staan. (…) In theorie denk ik dat het nog steeds mogelijk is om een gratis concept draaiende te houden, mits er genoeg tijd voor is. De meeste concepten krijgen niet genoeg tijd; investeerders willen snel geld zien."

Richard Lamb

( E-commerce.nl ):

"Op zich is het idee van gratis diensten verkeerd opgepakt. Velen startten een site met gratis diensten. Op die manier trok men in korte tijd veel gebruikers, en na anderhalf jaar werd het bedrijf voor veel geld verkocht. Nu weten we dat je een goed businessmodel nodig hebt om echt geld te verdienen. Een goed voorbeeld is V3 ,van go.to en come.to. Mensen konden gratis subdomeinnamen krijgen. Heel veel mensen maakten daar gebruik van. Toen het eind 1998 verkocht werd wilde de nieuwe eigenaar opeens geld gaan verdienen door banners op sites van gebruikers te plaatsen. Daardoor haakten een heleboel van hen af."

Patrick van Zandvoort, Keekaboo.com

"Volgens mij is er nog steeds ruimte voor gratis diensten. Daarnaast moet als bedrijf geld verdiend worden aan betaalde vervolgdiensten. In het verleden zijn veel bedrijven gestart, alleen om zoveel mogelijk data te verzamelen. Maar door die bedrijven werd niet gekeken naar het vervolg. Ik denk dat de consument toch het liefst onvoorwaardelijk gratis diensten wil. En de consument bepaalt wat werkt en wat niet werkt op internet. Power to the people."

Deel dit bericht

10 Reacties

Jelle Kolleman

Gratis komt terug! En dit keer 'with a vengeance', let maar op.Wat gaat er gebeuren? De met veel geld in de markt gezette partijen, veilingen bijvoorbeeld, lijden verlies, met name door allerlei operationele en marketing uitgaven. Niet omdat het 'runnen' van de dienst nou zo veel geld kost. Ik zeg dat 'Hobby-Bob' weer diensten gaat ontwikkelen op zolder, (kijk naar http://www.marktplaats.nl) die gaan concurreren met de bestaande merken. Hetzelfde geldt natuurlijk voor startpagina. Kennelijk vindt het grote publiek de handige gratis, niet-zo-heel-erg-commerciele website zelf wel. Dus bespaar je de miljoenen met sim-pe-le commercials en zet een goed/gratis product neer, wat gewoon goed werkt en doet wat het moet doen. In dit geval, veilingen, het bij elkaar brengen van vraag en aanbod. En dat kan makkelijk gratis voor de gebruiker in de lucht gehouden worden. Jelle Kollemancreative directornetpresence indivirtual media

Johan Notenboom

Hoi Jelle,Ga jij op zolder zitten zonder salaris of in je vrije uren? Flut idee dus of je moet het in de vrijwilligerssfeer gooien.

WS

Beste Johan, "…..zonder salaris of in je vrije uren? Flut idee….". Het lijkt mij niet dat er aan jou een groot internetondernemer verloren is gegaan. "Zonder salaris" klinkt alsof je niets anders kent dan de schijnzekerheid van een vaste baan. Met "In je vrije uren" zeg je eigenlijk dat er ook "onvrije" uren bestaan… en aan jouw reactie te horen breng jij er daar nogal wat van door. Het is echt niet erg als mensen kiezen voor de onvrijheid en schijnzekerheid van het niet-ondernemen. Ik zou bijna zeggen, gelukkig maar. Om echter vanuit die positie ondernemers, die vanaf de bodem een bedrijf willen opstarten en ervoor kiezen om tijdelijk geen salaris te ontvangen of in hun "vrije" uren aan het knokken zijn voor echte vrijheid, af te zeiken, getuigt in mijn beleving van bijzonder veel kortzichtigheid. "Respect" is een term die eerder op zijn plaats zou zijn.

Jelle Kolleman

Hoi Johan,Dat is exact wat ik bedoel. HobbyBob noem ik hem altijd… Dat geeft inderdaad aan dat het in de hobby sfeer gezocht moet worden. Maar zo zijn de meeste internet initiatieven natuurlijk begonnen…. Ik bedoel dus ook dat als bijvoorbeeld een veilingsite niet kan bestaan van alleen de advertentie opbrengsten, dan vrees ik dat die organisaties een probleem hebben. Ik denk namelijk niet dat mensen daarvoor gaan betalen. Het hoeft ook niet, kijk maar naar marktplaats.nl, dus waarom zouden ze? Kennelijk is het in de lucht houden van een veiling systeem door een HobbyBob te doen, en wellicht verdient hij er ook nog aan, overhead kent hij zeg maar niet. Dit wordt vast geen miljoenenbedrijf, (hoewel, kijk nogmaals naar startpagina….) maar een leuke hobby waar iemand prima van kan leven.

Johan Notenboom

Hoi,WS, je reactie is flauw en getuigt van het feit dat ik iemand persoonlijk op de tenen heb getrapt. Ik wil niemand persoonlijk aanvallen, in tegenstelling van wat jij nu richting mij doet…..salaris, onvrije uren, vaste baan….wie ben jij dat je dit allemaal denkt te weten van mij? Laten we aub zakelijk blijven en gewoon discussieren over het idee.Natuurlijk zijn er mensen die het leuk vinden om ideeen te ontwikkelen op zolder. Ik heb hier niets tegen, integendeel, of je nu sigarenbandjes spaart of een site ontwikkelt maakt me niet uit. Ik reageer op het zakelijke aspect hiervan. Het in de lucht houden van een site is een, het verdienen eraan is een tweede. Juist dit laatste aspect komt na verloop van tijd toch boven drijven (startpagina is dus niet het prototype van een site in de hobbysfeer; hier is goed aan verdient door de oprichter). Door de verkoop en verzakelijking van startpagina is het uit de hobbysfeer gehaald en is het idee an sich alweer achterhaald. Groetjes,Johan

Job Franken

Beste Jelle en WS. Prachtig idee natuurlijk en ik hoop van harte dat zulke enthousiastelingen altijd blijven bestaan. Echter, ff gratis een goedwerkende dienst opzetten kan alleen in een exploderende markt. Dat is helaas voorbij, het geld vervangt hobbyisme, daar ontkom je niet aan. Gelukkig maar, want met geld komt ook professionaliteit, dwz hogere service levels, betere concepten, dus tevredener gebruikers. Ik vraag me overigens af wanneer het gebazel over gratis diensten op internet eens ophoudt. We betalen voor TV, radio, kranten, tijdschriften, onze mobieltjes, kortom alle mediavormen. En dat zou voor internet niet gelden omdat een paar geitewollen techneuten 20 jaar terug een droom hadden over een anarchistich netwerk waarin iedereen kan participeren. Hou nou toch op! Gelukkig zijn er ook nu nog radiopiraten, amateur televisie makers en mensen die met plezier het maandelijkse clubblad van de voetbalclub in elkaar flatsen; hobbyisten dus. Keep on the good work! Trouwens Jelle, ik vraag me af hoe misplaatst je een berichtje op Emerce kunt timen: werknemers verlaten noodgedwongen je bedrijf en jij pleit voor gratis diensten…beetje zuur. Volgende keer misschien iets langer nadenken? Job Franken

Wim

Ik sluit me volledig bij Johan aan. Wat de opmerking van WS betreft – over kortzichtigheid enzo, het volgende.Als men niet de zekerheid heeft van een vaste baan (om welke reden dan ook: vrijheid, eigen baas willen zijn etc.), kun je niet op je zolderkamertje gaan zitten klooien om 2 veilingsites (gratis), 1 zoekmachine (helemaal gratis) en 1 portal voor bezitters van Pekinees hondjes (super gratis) te gaan bouwen. De reden is evenwel realistisch (dus niet kortzichtig) als simpel: er moet brood op de plank komen! Zeker als men voor zichzelf bezig is en niet de zekerheid heeft van een vast inkomen en allerlei daarbijbehorende secundaire arbeidsvoorwaarden.

Jelle Kolleman

Beste job,Ik pleit niet voor gratis diensten, ik denk alleen dat bepaalde diensten op het internet gratis blijven en dat dat ook prima kan, blijkt uit een aantal diensten die nu online zijn.

Barry Kampstra

Reactie op:Jupiter: Kracht van online advertising wordt onderschat Dit lijkt me een logische conclusie van Jupiter; wanneer iemand op een banner klikt zal hij zelden direct tot aankoop overgaan. Misschien heeft hij het produkt niet direct nodig, heeft hij even geen tijd om de bestelling te plaatsen of wil hij eerst even verder kijken alvorens tot aankoop over te gaan. In de meeste gevallen zal deze potentiele klant zich wel de naam herinneren en in een later stadium naar de site van de klant teruggaan en alsnog tot aanschaf overgaan, dit wordt dan niet tot de online advertising opbrengsten gerekend, maar waar de klant vandaan komt is ook niet helemaal duidelijk… Wanneer de adverteerder op CPM of CPC basis heeft geadverteerd, maakt het de eigenaar van de site waar de advertentie stond niets uit, die heeft zijn centen dan al. Wanneer er op pay-per-sale of lead basis wordt geadverteerd (zoals bij Affiliates.nl of CJ.com) wordt het lastiger. De eigenaar van de site verdient dan namelijk niets, want de transactie is dan niet direct (via de link van de affiliate) tot stand gekomen… Ik hoop dan ook dat adverteerders dit bericht van Jupiter dan ook aannemen en meer gaan besteden, en met name site eigenaren via affiliate programma's hogere beloningen geven (zo'n 35% lijkt me redelijk gezien deze onderzoeksresultaten). Barry KampstraAffiliates.nl

Bob Crébas

Hobby-Bob Hoi, ik ben Bob. Als ondernemen een hobby is, is Marktplaats.nl één van mijn hobby's. Marktplaats is de outsider die in rap tempo een belangrijk aandeel in de markt van vraag en aanbod heeft veroverd. Onzichtbaar in de ranglijst van big spenders van advertentiegeld en onzichtbaar in het wereldje van de hypes. Marktplaats is onderdeel van Het Goed; een keten met ondermeer 15 kringloopbedrijven en een sorteerbedrijf in tweedehands textiel. Platter kunnen we het niet maken. Marktplaats brengt vraag en aanbod bij elkaar, zoals dat ook in onze kringloopwinkels gebeurt (zie: http://www.hetgoed.nl). Onze concurrenten zijn de gedrukte media met rubrieksadvertenties. Op Marktplaats worden nu wekelijks ongeveer 28.000 advertenties geplaatst. Gratis, ongeacht de lengte van de tekst en vaak met foto, blijven deze advertenties maximaal 3 maanden staan. Op de site staan nu ruim 200.000 advertenties die dagelijks door ongeveer 60.000 bezoekers worden bekeken. In de krant van wakker Nederland staan op een willekeurige zaterdag 16.000 mini rubrieks-advertenties, zonder foto en zonder de mogelijkheid te zoeken op trefwoord. Op maandag is de zaterdagkrant oud papier en kan men een nieuwe advertentie opgeven. Men betaalt gemiddeld 100 gulden per advertentie, inclusief BTW, Hoe lang nog? Marktplaats is een investering in de toekomst. En ja, in de economie gaan de kosten voor de baat uit. Gratis gaat alleen de zon op. Bob Crébaswww.Marktplaats.nlwww.Het Goed.nl  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond