Deel dit artikel
-

Gartner: Apple grote winnaar markt smartphones

Apples marktaandeel onder de smartphones verdrievoudigde afgelopen jaar tot 13 procent. Nokia/Symbian en Microsoft-telefoons zijn de grote verliezers met hun slimme mobieltjes.

De groten worden groter en de kleintjes worden kleiner. Zo zijn de ontwikkelingen rondom slimme, computer-achtige mobiele telefoons het best te omschrijven. RIM, Apple en HTC zien volgens Gartner hun marktaandelen oplopen. Marktleider Nokia verloor 3,1 procent marktaandeel tot 42 procent.

Apple is de grote winnaar over de laatste vier kwartalen. Zijn iPhone heeft nu 12,9 procent van de smartphonemarkt in handen. Dat is een plus van 327,5 procent in een jaar maanden tijd. RIM’s Blackberry won in diezelfde periode 81,7 procent, wat het marktaandeel op 15,9 procent bracht.

RIM’s laatste toestel, iPhone-kloon Storm, werd door de NY Times tot de grond toe afgebrand.

De komende twaalf maanden zullen een verdere verandering laten zien in de verhoudingen tussen makers van smartphone. Die veranderingen doen zich vooral op softwareniveau voor.

Gisteren werd bekend dat de tweede Android-telefoon, een mobieltje uit Googles stal, in productie is. Aangezien het Android-besturingssysteem gratis is, zullen er volgend jaar meer van dit soort toestellen uitkomen.

Uit Gartners onderzoek blijkt verder dat Mac OS X, Nokia’s Symbian, RIM en Windows Mobile vooralsnog de standaard zetten qua besturingssystemen. Microsoft Windows Mobile verloor overigens 3 procent marktaandeel tot 11 procent.

Een tweede aanwijzing dat de toekomst van mobiele telefoons niet enkel in spraakverkeer ligt maar ook bij mobiel internet, blijkt uit de bijgestelde verkoopverwachtingen die Nokia daarnet bekend maakte. De Finnen verwachten dat de wereldmarkt voor verkoop van mobieltjes in 2009 met 5 procent krimpt.

Interessant daarbij zijn de prioriteiten die Nokia zichzelf oplegt voor het jaar 2009. Het bedrijf maakt niet enkel haast met het verhogen van de verkoop van telefoons, maar met:  "Kosten verlagen, meer waarde Navteq halen, Software & Services laten groeien en e-mail en messaging voor miljoenen toegankelijk maken". De focus ligt zichtbaar op het laten groeien van omzet uit digitale diensten.

Foto: re-ality (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond