Deel dit artikel
-

GE bouwt B2B-markt voor alle branches

Het Amerikaanse General Electric komt als eerste op de markt met een branche-overschrijdende Business-to-Businesshandelsplaats. Het project, dat in het najaar live moet gaan, is gewoon bereikbaar via een browser zodat leden niet meer een softwarepakket hoeven te installeren.

De bedoeling is dat ieder bedrijf via de site zijn eigen systeem naare het web kan tillen, om zaken te doen via GE. De oprichter maakt het voor deelnemers mogelijk om te bestellen, verschepen. Daarnaast is het mogelijk om aan veilingen mee te doen, catalogi van andere bedrijven in te kijken en informatie over de eigen handel op te slaan, waaruit conclusies kunmem worden getrokken.

Voor de realisatie van de marktplaats heeft GE in maart de Global eXchange Services in het leven geroepen, een dienst die volgens eigen zeggen al 100.000 'trading partners' heeft. Nu doet de tak zo'n miljard transacties per jaar, dat goed zou zijn voor een omzet van een triljoen dollar. Dat is een optimistisch cijfer als je de voorspellingen van forrester erbij pakt: Dit bureau verwacht dat de wereldwijde B2B-handel in 2004 een waarde vertegenwoordigt van 2,7 triljoen dollar.

De marktplaatsen die tot nu toe gevormd zijn, waren allen branche-gebonden, zoals bijvoorbeeld PaperX.com voor de papier-industrie, Covisint voor de auto-industrie en MyAircraft voor de vliegtuigbouw. GE wil letterlijk alle bedrijven, groot en klein, toelaten op hun site. "Het is een belangrijke aankondiging" zegt IDC-analist Leo Lipis bij Cnet . "Maar er is nog veel werk te doen. Voorlopig zal GE alleen voordeel hebben in de gebieden waar ze al sterk vertegenwoordigd zijn." Hoogstwaarschijnlijk zullen binnenkort andere partijen met concurrerende initiatieven komen.

GE maakt niet precies bekend hoeveel zij hebben geinvesteerd, maar het draait in ieder geval om 'honderden miljoenen' dollars. Deelname zal gratis zijn; GE verdient geld met het verkrijgen van percentages van de transacties. In het eerste jaar verwacht het bedrijf tientallen miljoenen om te kunnen zetten.

Deel dit bericht

3 Reacties

Ernst Blok

Met zakken geld is alles te koop (?)Ja ja, is het niet een bank die honderden miljoenen over de e-balk wil werpen, dan is het we een andere molog die wat ruimer bij kas zit. Maar ze komen eraan, de btb startpagina's. Alleen in Nederland zal er al heel wat denkwerk in btb zitten, het is het beloofde land van melk en honing , het geld ligt er voor het oprapen en de gebraden drijfsijsjes vliegen er linea recta je mond in. Kapitaal, verkoper en verkoopgericht denken is al weer een aantal decennia uit de mode. "had u anders nog iets gehad willen hebben, mijnheer de jong, en lust de kleine een stukje worst". Dotcom marketeers ga nu eens ten rade wat de ondernemer (en houd nu eens op over de mkb-er wat dat is echt een scheldwoord, of voelt u uzelf soms mkb-er, … nou dan)echt wil. Die wil nog niet zoveel wat het gaat immers goed zo, ja www heeft men wel en daar maken ze ook gretig gebruik van , de startpagina , ilse en de telefoongids en even kijken wat de concurrent doet op het web, maar kopen, tja. "we zijn het wel van plan , maar doen het nu nog niet" Het buikgevoel zeg nu investeren, maar marketeers, "markets are people and people are different" Kies die branche of dat vakgebied dat jij als persoon of met je bedrijf echt goed beheerst en start klein, maar start op een datum die je met elkaar vooraf samen met de doelstelling hebt vast gelegd. Dus: we starten onze e-commerce site op 1 november, we verwachten x unieke bezoekers per dag, zoveel klanten op 1/1/2001 , onze omzet per klant is X, onze gemiddelde orderwaarde is x en onze marge per order is x. Voor elke gulden die we uitgeven moet er x gulden aan bruto bruto omzet tegenoverstaan dat zijn we binnen x jaar break even, en is onze marktwaarde (wat mag een klant kosten om hem binnen te halen, en hoeveel is de database waard als we ons dotcom bedrijf verkopen. Wie is er ooit een keten supermarkten begonnen? Albert Heijn , mijnheer Blokker en Mike Spits van america today zijn ook allemaal begonnen met een goed idee, 1 winkel en hebben het ondernemersbloed door de aderen stromen. Met zakken geld koop je een reclame buro, koop je een team it-ers. Je koopt er geen succes mee. Succes ligt op straat, je moet wel even bukken(c de heer Frenk, marketing docent aan de hes te amsterdam) Veel plezier vandaag met uw e-commerce job vandaag !! Ernst Blok ,WebWarriors Haarlem http://www.been.at/webmarketing  

Rvanderzwan

Een van de basisbeginselen van de marketing is dat doelgroepen gedefinieerd worden, bij dit miljoenenprojekt mis ik deze gedachte. Hier wordt dezelfde fout gemaakt als bij het Net

dirkiii

Het klinkt mij allemaal technologisch-deterministisch. Eerst programmeren en dan verwachten dat er vanzelf klanten komen. Wat wil de markt nu eigenlijk, moet de vraag zijn. Kan iemand mij helpen: veel internationele transacties worden via agents verricht. Worden die in de b2b market aan de kant gezet? Zijn daar al nieuwe bedrijfsmodellen voor gemaakt?GE wil dan standaard worden voor marktplaatsen. Kunnen we niet beter eerst XML standaardiseren voor alle bedrijfstakken? 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond