Deel dit artikel
-

Geklaag over Google-overname van Doubleclick

Google krijgt met de beoogde overname van advertentiebedrijf DoubleClick een té dominante marktpositie. Markttoezichthouders moeten waken voor een monopolie, stelt nota bene Microsoft in een officiële reactie op het overnamebericht. Ook Yahoo, AOL en AT&T roeren zich, maar dienen vooralsnog geen formele klacht in.

Microsoft, zelf al jaren onderwerp van overheidsonderzoek naar marktdominantie, klaagt hardop over Googles overnamebod op DoubleClick. DoubleClick is een wereldspeler met zijn technologie om beeldadvertenties uit te serveren en het verzamelen van klikgegevens. Google heeft met AdWords vergelijkbare publicatiediensten voor tekstadvertenties.

De combinatie van die twee levert Google een marktaandeel van 80 procent op. En dat is mogelijk te veel voor bestaande en nieuwe marktpartijen om tegen te concurreren, aldus Microsoft in de Financial Times.

Behalve op het gebied van advertentietechnologie zou Google ook té veel zicht krijgen op privacygevoelige aspecten van het surf- en klikgedrag van internetgebruikers wereldwijd. Dat stelt Microsofts Brad Smith. DoubleClick plaatst immers cookies op de computer van websurfers om te zien welke advertenties waar worden getoond en aan wie. Google zegt in de toelichting (.PDF-download) op de overname dat het van plan is de DoubleClick-technologie te fuseren met zijn eigen AdWords- en AdSense-advertentiesystemen.

Daarmee zou Google meer informatie gaan verzamelen over het surfgedrag op externe sites. Google bewaart reeds de zoekgegevens van alle internetters voor een periode van 2 jaar, evenals informatie uit Google Toolbar.

Slechte verliezers?

Verscheidene Amerikaanse media melden dat naast Microsoft ook Yahoo, AOL en AT&T druk uitoefenen op Amerikaanse markttoezichthouders om het overnamevoorstel behoedzaam te beoordelen. De toezichthouder moet de komende maand beoordelen of er sprake zou kunnen zijn van een 'aanmerkelijke marktmacht'. Daarna kan een vervolgonderzoek worden ingesteld. Google zegt dat het de beoogde overname heeft gemeld bij de Amerikaanse overheid "en mogelijk zal melden in andere jurisdicties".

Microsoft, Time Warner (AOL) en Yahoo lijken niet objectief in hun bezwaren. De drie bedrijven zouden ook in de race zijn geweest om DoubleClick te kopen. Microsoft zou 2 miljard dollar hebben willen bieden.

Google-baas Eric Schmidt legt alle kritiek naast zich neer. Tegen de New York Times zegt hij dat zijn bedrijf de genoemde bezwaren intern al heeft onderzocht. Volgens hem leiden die niet tot problemen. Robert Scoble, voormalig Microsoft-medewerker, reageert op zijn weblog: "Het ziet ernaar uit dat Microsoft het nu eens aflegt tegen een ander. Nu rennen ze naar de overheid voor respijt."

Breed pallet voor webhandel

Google maakte afgelopen vrijdagavond bekend een bod van 3,1 miljard dollar in contanten uit te brengen op DoubleClick. Daarmee vult het bedrijf zijn tekstadvertentiesysteem aan met beeldadvertentietechnologie, iets dat Google wel in huis heeft maar met weinig zichtbaar succes inzet.

Mocht de overname uiteindelijk worden goedgekeurd dan krijgt Google een stevige greep op de e-commercemarkt in het Westen. Google biedt niet enkel systemen voor tekst- en beeldadvertenties, maar is ook bemiddelaar bij het geautomatiseerd plaatsen van kranten-, radio- en televisiereclame.

De advertentiesystemen zijn op hun beurt weer gekoppeld aan internetkassa Checkout, die vorige week in Europa van start ging. Checkout-gebruikers krijgen korting op het afhandelen van financiële Checkout-transacties. En voorts biedt Google systemen om de bruikbaarheid van websites te vergroten en diensten om het gebruik van sites grondig te analyseren en verbeteren.

Deel dit bericht

1 Reactie

Thijs Hofmans

Als internetuitgever, in grote mate afhankelijk van advertenties (tekst en beeld), sta ik uiteraard niet positief tegen deze overname waarbij een (1) partij 80% marktaandeel heeft.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond