Deel dit artikel
-

Gezondheidssites VS hebben potentie

Ondanks het bijna-faillissement van DrKoop deze week, meldt Cyberdialogue goede vooruitzichten voor de gezondheidsindustrie op het web. Nu al gebruiken 40,9 miljoen Amerikanen het web om informatie over hun gezondheid te zoeken, ofwel 54 procent de Amerikaanse webbevolking.

Maar zoeken naar informatie levert, behalve reclame-inkomsten, nog geen winst op voor de sites. Tot nu heeft 'slechts' elf procent van de veertig miljoen ook daadwerkelijk iets aangeschaft op de sites. Hier zit echter wel groei in: Healtheon/WebMD , één van de grootste gezondheidssites, noteerde afgelopen kwartaal een flinke omzetstijging . Zij noteerden voor een kwartaal een omzet van 101 miljoen dollar.

Indirect hebben de sites wel een invloed op het koopgedrag. Een kwart van de consumenten die dergelijke sites bezoeken, vragen bij hun arts specifiek om bepaalde merken medicijnen of artikelen. Ook het contact met de eigen arts mag volgens velen meer via cyberspace verlopen. 3,7 miljoen patienten mailen nu met hun arts, terwijl meer dan 33 miljoen dat graag zouden willen.

Volgens gezondheids-analiste Carolyn Gratzer is het merendeel van de bezoekers op de sites vrouw, maar de industrie moet volgens haar nog tot volwassenheid komen.

Zie ook:
Over hooikoorts en aambeien
20 miljoen dollar moet DrKoop redden

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond