Deel dit artikel
-

GM: kwart mediabestedingen online

De Amerikaanse autofabrikant GM verschuift een substantieel deel van zijn mediabestedingen van tv naar het web. Een kwart van het budget gaat naar digitale kanalen, om verkeer naar de dealers te genereren.

Afgelopen drie jaar heeft GM, eigenaar van onder meer Opel, Saab, Hummer en Chevrolet, bijna een kwart van zijn mediabestedingen bij online kanalen uitgegeven.

AdAge.com rekent voor dat van de het budget van 3 miljard er 2 miljard dollar ‘measured media’ is. Dat zijn uitgaven waarvan het effect op de omzet terug gerekend kan worden. Van die 2 miljard is 197 miljoen dollar uitgegeven aan online kanalen.

Tot de internetacties in Amerika behoren de vertoning van buttons en banners, campagnes  bij zoekmachines, de bouw en het beheer van sites voor dealers (zoals het net gelanceerde UsedCarAmbush.com) en homepage take overs.

GM onderzoekt nu wat de optimale combinatie is van viral marketing en zoekmachinereclame.UsedCarAmbush.com is zonder al te veel tam-tam gelanceerd. Als de eerste golf sitebezoekers wegebt, zet GM reclame in om verkeer naar de site te generern.

Analisten vertellen AdAge dat GM minder uitgeeft aan merkbouwende reclame op televisie omdat internetreclame vele malen effectiever is. En de resultaten zijn meetbaar. Uiteindelijk is het GM te doen om verkeer naar de dealers te lokken, wat moet resulteren in de verkoop van een voertuig.

Uit de eind april gepresenteerde kwartaalcijfers blijkt GM last van de teruglopende Amerikaanse economie te hebben. De omzet daalde met nog geen procent tot 42,7. Het bedrijf sloot het eerste kwartaal af met een nettoverlies van 3,3 miljard dollar, versus een verlies van 42 miljoen vorig jaar. Dat komt door onverwachte afschrijvingen en voorzieningen. Zonder die negatieve omstandigheden was de wint gedaald van 42 miljoen tot 350 miljoen.

Bron foto: Seanmcgrath (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond