Deel dit artikel
-

“Goede doelen zijn ook merken”

Voortaan elke maand exclusief online: het Banner Panel. Om meteen maar een voor de hand liggend misverstand uit de weg te ruimen: het onderwerp 'goede doelen' slaat niet op de veelgehoorde stelling dat er met online advertising niets te verdienen valt, maar heeft betrekking op de non-profit sector waarover het banner panel deze maand z'n oordeel velt. Het vooroordeel dat als het allemaal niets mag kosten het dan ook wel niets zal zijn, wordt in de cijfers die het panel aan deze reeks banners heeft toegedeeld helaas bevestigd.

Het panel bestaat uit Jeroen de Bakker, managing director van Qi , Jelle Kolleman, creative director bij communicatiebureau Redurban en Koen Verhagen, creatief directeur van Bone Advertising .

Help helpen. 5,3

Jeroen de Bakker: "De donatieportaal HelpHelpen hanteert een leuk mechanisme. Als je klikt, dan krijg je een adverteerder te zien die direct voor jou een kleine donatie doet. Mijn donatie werd aangeboden door de AEX, waarvoor dank. Het is jammer dat je dit niet uit de banner haalt. Ik snapte het pas toen in het deed. En om heel eerlijk te zijn, ik had normaal gesproken niet op de uiting geklikt."
Koen Verhagen: "Wie geld doneert aan een hulporganisatie wil uiteraard weten of dat geld ook goed wordt besteed. De afzender moet vertrouwen uitstralen en in één zin moet duidelijk gemaakt worden wat er met het geld wordt gedaan. Daar gaat de uiting HelpHelpen aan voorbij. Daarnaast heeft de ontwerper van de banner zich behoorlijk ingelezen in de clichés van online advertising. "Gratis" en "Klik hier" in de uiting en het geld komt met bakken tegelijk binnen, zo moet gedacht zijn. Maar het werven van donateurs via online advertising vergt toch een iets minder makkelijke aanpak. Een bezoek aan de site leert dat het concept achter HelpHelpen een stuk beter in elkaar zit, dan de uiting doet vermoeden. Ga vooral kijken en HelpHelpen."

A.L.S. Centrum. 5,6

Jeroen de Bakker: "Goede doelen zijn ook merken. En hebben bekendheid en vertrouwen nodig om consumenten het gewenste gedrag te laten vertonen. A.L.S. is (nog) geen bekend merk. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er veel mensen bij het zien van deze uiting geld gaan overmaken."
Koen Verhagen: "A.L.S. is een dodelijke spierziekte, waarvan nog steeds niet duidelijk is hoe deze ontstaat. Ik denk dat deze uiting veel potentiële donateurs afschrikt. De uiting is te confronterend. Wellicht dat een positievere insteek hier beter werkt. Geef bijvoorbeeld aan wat je als instantie al bereikt hebt in de strijd tegen A.L.S. Geef potentiële donateurs hoop dat dankzij hun steun de strijd tegen A.L.S gewonnen kan worden, want hoop doet geven."

Warchild. 5,8

Jelle Kolleman: "Hele mooie uiting, met name omdat hij zeer herkenbaar is voor het publiek. Pure branding van Warchild deze uiting. Ook de uitvoer is heel netjes, al mag het tempo wellicht ietsje naar beneden."
Koen Verhagen: "Eenvoudige banner, waaruit duidelijk wordt dat War Child zich inzet voor kinderen in oorlogsgebieden. Er wordt in deze uiting niet aangespoord om Warchild te steunen door Friend van War Child te worden en dat vind ik een gemiste kans."

Rode Kruis. 6,0

Jelle Kolleman: "Goeie uiting, door het inzoomen van het kruis, rechts, valt de banner goed op. Ik vind wel dat hij erg snel gaat, te snel denk ik. Eerst m'n aandacht pakken, vervolgens uitleggen wat er aan de hand is, en dan proberen mij tot actie te stimuleren, dat lijkt me de juiste weg!"
Jeroen de Bakker: "Deze uiting van het Rode Kruis leidt ook op geen enkele manier tot actie. Het is meer een uiting die duidelijk maakt wat het Rode Kruis doet. Eigenlijk een bewegende poster. Wellicht dat de uiting wel werkt als die goed getarget een specifieke doelgroep bereikt in een relevante context. Als dat niet zo is, dan zou ik niet te veel effect van deze banner verwachten."

KNRM. 6,5

Jelle Kolleman: "Beetje groot (20K) maar wel lekker. De woordgrap had wellicht iets slimmer gekund. Ik denk dat je in Flash met een stoere foto van een reddingsboot in actie nog iets meer impact had kunnen maken."
Koen Verhagen: "KNRM zet een goede uiting in voor het werven van fondsen. Lekkere animatie, die meteen duidelijk maakt, wat er met het geld wordt gedaan. De zin 'Zonder u redden we het niet' maakt dat nog eens extra duidelijk en doet meteen een beroep op de ontvanger."

Greenpeace. 6,8

Jelle Kolleman: "Leuke uiting. Verrassend, je moet toch even kijken wat het is en wie de afzender is. Qua uitwerking is het een vrij simpele uiting, maar het trekt de aandacht met name door de vreemde combinatie van beeld en tekst. Heel leuk."
Jeroen de Bakker: "Greenpeace probeert met e-cards traffic te genereren naar haar site. Op de site zelf vindt op bescheiden wijze cross- en upsellling plaats. 'Steun Greenpeace' en 'Wat kunt u doen' zijn de onderdelen waar consumenten lekker voor worden gemaakt. Ik neem aan dat Greenpeace alles meet en weet dat deze omweg effectiever is dan het werven centraal te zetten in de uitingen."

Deel dit bericht

3 Reacties

Nico Ouwerkerk

Altijd een leuk onderdeel het bannerpanel! Het lijkt me alleen wel zinvoller als bij de bespreking de geanimeerde banner te zien is. Anders kun je het panel net zo goed weer in het blad laten verschijnen? ——————–De betreffende banners zijn allemaal animated gif's, de animaties zouden daarom in een standaard browser zichtbaar moeten zijn. Redactie Emerce

Arjen

Jammer inderdaad van de gemiste kans bij helphelpen. De banner zou veel beter moeten aansluiten op de boodschap, ook de vormgeving vind ik matig. offtopic: Graag zou ik in de toekomst het bannerpannel uit willen nodigen hun oordeel te vellen over de banners die meedingen naar de Muzzy Banner Awards, een wedstrijd onder Nederlandse bands wie de mooiste muziekbanner maakt. De uitslag van verleden jaar is nog steeds te {zien; http://www.musicfrom.nl/musicfrom/bannerwedstrijd_stemmen.php }. Vanaf 15 januari 2002 komen de nieuwe banners, waaronder ook een flash-categorie online.

Martijn de Jager

Beste Redactie, Ik vraag me af wat uw beweegredenen zijn om geen link achter de goede doelen banners te plaatsen. —————–Het Banner Panel bespreekt banners, niet de websites waar de banners naar verwijzen. Redactie Emerce

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond