Goede kwartaalresultaten voor mediatak DoubleClick

Global Media, het bedrijfsonderdeel van DoubleClick dat zich bezig houdt met de verkoop van online advertentieruimte, zegt dat het in het vierde kwartaal 27,2 miljoen dollar heeft omgezet; 22 procent meer dan in het voorgaande kwartaal. De resultaten zijn verrassend, aangezien de totale bestedingen aan internetreclame in de VS scherp zijn gedaald.
DoubleClick liet weten dat vooral traditionele adverteerders in het vierde kwartaal goed hebben geadverteerd op het internet. CEO Kevin Ryan zei in The Wall Street Journal dat de advertentiemarkt wat hem betreft het dieptepunt al voorbij is. Een bijkomende factor is dat de cijfers van de Europese mediatak, die binnenkort officieel in handen zal komen van het Duitse AdLink, nu nog in de berekeningen zijn meegenomen. Ook hier was volgens Ryan sprake van "sterke groei".
De cijfers werden door analisten in Amerika goed ontvangen. DoubleClick wordt gezien als het belangrijkste onafhankelijke advertentienetwerk in Noord-Amerika en de cijfers van dit bureau worden gezien als indicatief voor de gehele online advertentiemarkt. De ontwikkelingen in deze sector zijn, zoals eerder bekend werd, niet bepaald gunstig. De eerste negen maanden van het jaar daalden de bestedingen met acht procent.
Afgezien van de gunstige kwartaalcijfers zal daarom ook voor DoubleClick 2001 de boeken in gaan als een slecht jaar voor internetreclame. Vanaf het vierde kwartaal van 2000 is de omzet behaald uit de verkoop van online advertentieruimte elk kwartaal verder gezakt. De totale jaaromzet van Global Media komt op 129 miljoen dollar. Dat komt neer op een daling van maar liefst 49 procent ten opzichte van 2000. In het vierde kwartaal lag de omzet zelfs 55 procent lager dan in 2000.
De andere activiteiten van het bedrijf, de data- en softwaredivisies, konden deze ontwikkelingen niet compenseren. Het totale verlies van DoubleClick is in 2001 opgelopen van 156 naar 266 miljoen dollar.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond